GOLF-UTGAVEN: Neo er planlagt som Golf-modellen i Volkswagens elektriske ID-serie. Foto: Volkswagen AG

Når produsentene får opp farta:

Venter prisras på elbiler

Elbilene har kapret store deler av det norske nybilsalget ved hjelp av unike avgiftsfordeler. Morgendagens elbiler kan bli minst like billige – også med avgifter. Neste generasjon VW e-Golf kan for eksempel bli billigere med avgifter enn dagens modell er uten.

Publisert Sist oppdatert

Ute i Europa er elbilene langt fra så konkurransedyktige på pris som i Norge. Tvertimot er de mange steder vesentlige dyrere enn sammenlignbare modeller med forbrenningsmotor.

Det kommer til å endre seg dramatisk når de store bilprodusentene begynner å produsere biler i store volumer.

Volkswagen-konsernet, som er Europas dominerende bilprodusent, skal ha 16 ulike fabrikkanlegg for elektriske biler innen utgangen av 2022, og har varslet et mål om å produsere tre millioner elektrifiserte biler årlig fra 2025. Selv om majoriteten av konsernets produksjon fortsatt vil ha forbrenningsmotor, betyr den elektriske opptrappingen at det kommer store mengder biler til lavere pris.

Les også: Her er ventelista på alle elbilene

Billigere enn e-Golf?

– I dag står det 40.000 nordmenn i elbilkø. En gang etter 2021 vil det være elbiler nok til å møte etterspørselen i det norske markedet, sier Stig Morten Nilsen, adm. direktør i Norges Bilbransjeforbund.

Produsentene har vært tilbakeholdne med opplysninger om prisene, men har kommet med antydninger om hvordan de ser for seg prisbildet.

Og Volkswagen er et nærliggende eksempel:

– Vi har fått skissert at ID Neo vil koste omtrent det samme i Tyskland som en diesel-Golf gjør i dag, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Møller Mobility Group, til Motor.

Neo kommer som den fjerde modellen i VWs batterielektriske ID-portefølje, med omtrent samme mål som dagens Golf.

I dag har Golf TDI 1.6 Trendline en inngangspris i Tyskland på 22.775 euro, omlag 220.000 kroner etter dagens kurs. Nå selges e-Golf i Norge med en startpris på 327.500 kroner, med vrakpant på 2400 kroner som eneste avgift.

Les også: Nå bygges 53 nye bomstasjoner i Oslo

Mulig lavpris-Tesla?

Regjeringen har lovet å ikke røre avgiftsnivået på dagens elbiler i inneværende stortingsperiode, men det ligger i kortene at elbilene vil få avgifter i en eller annen form fra 2022. Hvordan de blir utformet er helt i det blå.

Men selv med en avgiftsbelastning nær dagens engangsavgift på en diesel-Golf (omlag 60.000 kroner), vil Neo kunne komme svært gunstig ut.

Andre produsenter har vært forsiktigere i sine antydninger om pris, men Tesla-gründer Elon Musk sa i et intervju med Youtuberen Marques Brownlee i helgen at Tesla kan komme med en lavprisbil til 25.000 dollar (ca. 212.000 kroner) i løpet av tre år  – hvis de setter alle kluter til. Men det var et utsagn som bar mer preg av høyttenkning enn avsløring av Teslas strategiske mål …

For alle bilprodusenter er dagens elbilproduksjon et rent tapsprosjekt av to hovedgrunner: Batterikostnadene er høye og produksjonsvolumene er så små at de knapt har fått tatt ut stordriftsfordelene som de har på plass for de andre drivlinjene.

– Batterikostnadene er avgjørende for å få konkurransekraft. De siste åtte årene har de falt med 80 prosent, og den trenden kommer til å fortsette, sier Stig Morten Nilsen.

Les også: Slik blir Volkswagens elbiler