MER ENERGI: Mercedes A-klasse og den litt større B-klasse kommer nå som ladbare hybrider – som ganske sikkert vil løfte salget for de to minste modellene til merket. Foto: Daimler
Mercedes minstemann blir ladbar:
Går nesten 70 km på strøm
Omsider kommer modellene som vil gi Mercedes et etterlengtet løft på registreringsstatistikken. Minstemann A-klasse blir ladbar hybrid med klassens hittil beste rekkevidde på strøm.
Men alt tilsier bedre tider når minstemann nå kan leveres både som kombi og sedan med helt ny teknologi mot slutten av året. De samme nyhetene kommer forøvrig i den litt større B-klasse.
Begge får effekt på 218 hestekrefter og 450 Nm, åttetrinns automat, tilhengerkapasitet på 1600 kilo og en rekkevidde på ren elektrisitet fra 60-68 kilometer på den minste og lettere A-klasse – til 56-67 kilometer på den tyngre B-klasse.
Men faktisk er det den ørlite mer aerodynamiske sedanutgaven av A-klasse som kommer ditto ørlite lenger på strøm.
Dette er målt etter nye og realistiske metoder – og er svært bra tall.
Det vannavkjølte batteriet med totalkapasitet på cirka 15,6 kWt, er det største i en ladbar hybrid fra Mercedes.
Både A- og B-klasse kan lades med både vekselstrøm og likestrøm, og sistnevnte skal kun bruke 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks med en effekt på 7,4 kW tar det rundt 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Eksosanlegget er redesignet for at hybridteknologien skal oppta minst mulig bagasjeromsplass. Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, som igjen gjør at batteriet kan plasseres under baksetene.
Dette gir ifølge Mercedes minimalt volumtap, samtidig som bagasjeromgulvet forblir flatt.
– Plug-in hybrider representerer et viktig steg på veien mot utslippsfri kjøring. Med inntoget av A- og B-Klasse har kundene hele 12 ladbare alternativer å velge mellom, et tall som skal dobles i løpet neste år, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.