ET GODT VALG? Nye Volvo V60 – her dieselmodellen D4 – har gitt et løft i de norske dieselsalget for den svensk-kinesiske bilprodusenten. Foto: Volvo Car

Er dieselbilene på vei mot come-back?

«Diesel? Mange ser at det ikke er svartedauen»

Dieselsalget har gjort et oppsiktsvekkende byks i Tyskland, og også i Norge er dieselfallet i ferd med å reduseres. Et diesel-comeback? – Mange ser at det ikke er selve svartedauen å kjøpe dieselbil, sier Marius Tegneby i BMW Norge.

Publisert Sist oppdatert

I Tyskland er det en faktisk økning i dieselsalget, med en oppgang på 25.000 solgte dieselbiler i årets sju første måneder mot samme periode i 2018.

I Norge er det to hovedtrender som dominerer:

Bilkjøperne vil ha elbil eller SUV, helst begge deler.

Men bak disse to nøkkeltendensene er det en oppsiktsvekkende endring i forholdet mellom bensin- og dieselbiler – i dieselkategoriens favør.

Mens salget av bensinbiler har falt med over 29,6 prosent hittil i år, er dieselsalget ned 13,8 prosent.

De helelektriske bilene dominerer med en markedsandel på 44,3 prosent hittil i år, mens de fire andre nærmer seg jevnstore: Bensin (17,1 prosent), diesel (15,4 prosent), hybrider (12,1 prosent) og ladehybrider (11,1 prosent).

Modellutvalget vil prege forholdet mellom disse fire gruppene til dels betydelig, men de som spådde dieselbilens død må konstatere at det er oppsiktsvekkende bra fart på liket.

– Det er i hvert fall ingen dieseldød hos oss, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos VW-importør Harald A. Møller, til Motor.

Les også: «Dette er begynnelsen på slutten for bensin- og dieselbilene»

Hos fire av topp 10-merkene i Norge i 2019 utgjør dieselbilene nå en betydelig del av salget. Slik er status blant de mest populære bilmerkene:

Tesla: Har bare elbiler.

VW: Dieselandelen er opp 11,3 prosent i år, mens bensin er ned 27,3. Diesel er nå deres nest største kategori.

Toyota: Har et marginalt dieselsalg.

BMW: Nesten hver sjette nye BMW er nå en dieselbil, kategoriens andel er ned 1,3 prosent i år, bensin er ned hele 41,4 prosent.

Volvo: Dieselbilene har en tredjedel av 2019-salget, andelen er opp 53,5 prosent mot fjoråret, bensin er ned 48,4 prosent.

Hyundai: Selger lite diesel, men ca. 7 prosent av totalen er diesel (andelen er opp 14 prosent).

Nissan: Selger lite diesel, men har i tillegg hatt et fall mot rekordsterke 2018-tall, både i kategorien og totalt.

Audi: e-tron har snudd alt på hodet hos Audi med 70 prosent av det samlede salget. Dieselandelen er ned 58,5 prosent.

Skoda: Hos landets fremste dieselmerke går nå tre av fire nye biler på diesel. Kategorien øker andelen 6 prosent, mens bensin er ned 40 prosent.

Mitsubishi: Har et helt marginalt dieselsalg.

Les også: Lønner det seg å kjøpe det dyreste drivstoffet?

Ford mot strømmen

Bare hos Ford, det 12. mest populære merket i år, holder bensinbilene stillingen, mens diesel faller kraftig.

– Jeg tror det er flere forklaringer på det vi ser nå, sier Marius Tegneby (bildet under) i BMW.

– Plug-in-hybrider erstatter først og fremst bensinbilene, og ladehybridene begynner å komme med en stadig bedre rekkevidde. Samtidig ser leasingselskapene med nye øyne på hva som gir sikkerhet med tanke på restverdi, og her kommer dieselbilene relativt bedre ut enn før. Det gikk mange plug-in-hybrider som firmabiler en periode, men mange firmabiler har gjerne et kjøremønster som ikke passer så godt med den gamle plug-in-teknologien, sier Tegneby.

I tillegg peker han på at tilfeldigheter i modellutvalget vil slå ut i det lille, norske markedet, samtidig som nye modeller ofte kommer først med bensin- eller dieselmotor, før de leveres i elektrifisert utgave.

Kollega Anita Svanes hos Volkswagen sier det slik:

– Vi har ikke elbiler i alle segmenter ennå, det kommer først om et par år. Men enn så lenge er det mange som etter en god behovsanalyse ser at dieselbilen rett og slett er gunstig for dem.

– Dessuten er det en forskjell mellom by og land når det kommer til valg mellom elektrisk og forbrenningsmotorene, hvor man i by velger elbil i større grad, sier Svanes (bildet under).

Les også: Dette er WLTP – steg for steg

Dieselkongen

Hos Skoda, Norges største dieselmerke de siste årene, trekker man fram ytterligere én faktor for å forklare bevegelsen:

Den nye internasjonale standarden for måling av forbruk og utslipp, WLTP.

– Siden WLTP-innføringen sist høst har bensinbilsalget stadig blitt lavere. I hovedsak fordi bensinbilene med høyere utslipp får høyere avgifter – og dermed blir dyrere. I tillegg har fabrikken hatt produksjonsutfordringer med bensin som har gitt oss muligheten til å få raskere produksjon på diesel, sier Morten Moum (bildet under), PR manager i Skoda.

Han peker også på at bensin-SUV’er oftest har et høyere forbruk enn tilsvarende dieselmodeller, noe som sikkert påvirker valget for mange kjøpere.

Også for Skodas del er modellutvalget en faktor.

Fabia-salget har falt og vil trolig svekkes ytterligere når bensinvarianten 110 TSI DSG snart blir borte. Det har vært den bestselgende Fabia-modellen i Norge. For Octavia, Kodiaq og Karoq har avgiftseffekten gjennom WLTP svekket bensinmodellene, så mye at de to førstnevnte har en til dels betydelig vekst i dieselsalget i år.

Les også: Har Bosch revolusjonert dieselteknologien?

Diesel-Volvo

Hos Volvo har «plug-in-hybrid» vært en del av morgenandakten de siste årene, og det er blant de bensinfrelste Volvo blir hørt.

– Bensinbilkundene våre velger stort sett plug-in hybrid, mens oppsvinget i dieselsalget vårt har flere årsaker. Vi har hatt økt etterspørsel etter XC40, samtidig som nye V60 ble lansert som diesel og har vært en salgssuksess i Norge. I tillegg holder V90 ganske godt stand i markedet, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby (bildet under) i Volvo Car Norway.

– Dieselbiler med Euro6-motorer har blitt veldig effektive – både med tanke på utslipp og forbruk. De er betydelig bedre enn hva ryktet tilsier. For mange er diesel fortsatt et godt alternativ, men det kommer an hva du skal bruke bilen til. Kjører du mye, langt og utenfor de store byene, kan diesel være et godt valg, både for lommeboka og miljøet, i hvert fall sammenlignet med ren bensin, sier Trosby.