FÅR KONTAKT: Modellrekken til Jaguar Land Rover utvides med ladbare modeller – her Range Rover Evoque med batteri på 15 kWt, oppgitt rekkevidde på 66 km på strøm og teoretisk 32 gram CO2 per km. Foto: Jaguar Land Rover

Må redusere utslippene:

Nye ladbare biler skal barbere bøtene

Jaguar Land Rover produserer tradisjonelt luksuriøse og tunge biler med høye utslipp. Takket være elbilen Jaguar I-Pace er snittet kraftig redusert, men nå er ikke det lenger tilstrekkelig. Hjelp er på vei.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque lanseres med ledning.

Fra før hadde produsenten to ladehybrider i stallen:

De svære SUV-ene Range Rover P400e and Range Rover Sport P400e. Nå dobles altså antallet.

Jaguar Land Rover må nemlig barbere utslippstallene sine ytterligere for ikke å måtte betale store bøter i EU.

Heldigvis for dem slipper den indisk-eide, britiske produsenten å matche snittkravet for bransjen på 95 gram per km, for de produserer gjennomgående svært tunge biler, og får dermed høyere utslippsgrense. De må likevel ned i 156 gram per km i snitt etter WLTP-målemetoden i 2020, og der er de ikke ennå.

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Fra 32 gram CO2

En Range Rover med 5,0-liters V8-motor slipper eksempelvis ut 298 gram CO2 per km (WLTP) og selv de mest nøysomt motoriserte dieselversjonene ligger godt over målverdiene.

Da vil det hjelpe når de nye ladbare Range Rover Evoque og Land Rover Discovery Sport kan skilte med utslippsverdier helt ned til 32 g/km og 36 g/km.

De nye modellene utstyres med en ny 3-sylindret bensinmotoren som et siste tilskudd til Jaguar Land Rovers Ingenium-motorfamilie. Denne inkluderer nå både 3-, 4- og 6-sylindrede motorer.

Denne lettvektsmotoren i aluminium, som yter 200 hestekrefter, gjør det mulig å kompensere for en del av vektøkningen som er uunngåelig når bilene utstyres med elmotor og batteripakke i tillegg. Den veier 37 kilo mindre enn den 4-sylindrede Ingenium-motoren.

ELEKTRIFISERER PRODUKSJONEN: Ved Halewood-fabrikken til Land Rover er produksjonslinjene blitt tilpasset produksjonen av modeller med batteri og 1500 ansatte har fått opplæring i de nye produksjonsprosessene.

Raske rakkere

En elektrisk motor på 109 hestekrefter driver bakakselen. Vi har ikke fått oppgitt hvor mye samlet effekt hybridsystemet gir, men begge skal akselerere fra 0 til 100 km i timen på under 6,5 sekunder.

Batteripakken, som leveres av Samsung, har en kapasitet oppgitt til 15 kilowattimer.De ladbare nykommerne heter Range Rover Evoque P300e og Land Rover Discovery Sport P300e og oppgitt rekkevidde på bare strøm for de to er opptil 66 km for Evoque og 61 km for Discovery Sport.

Ladbare Evoque vil konkurrere med andre ladbare hybrider som Mini Countryman Ladbar Hybrid og kommende modeller fra BMW (ladbar X1 og X2) og Mercedes-Benz (ladbar GLA).

Discovery Sport har i siktet modeller som Audi Q5 55 TFSI e og de ladbare versjonene av Mercedes GLC og BMW X3.

Det er foreløpig ikke annonsert når de nye modellene blir tilgjengelige for kunder, men produsenten har som mål å starte opp igjen ved sine fabrikker fra 18. mai.