RÅSKINN: Volkswagen Touareg i R-versjon er en ladehybrid - og merkets hittil kraftigste modell. Den har også firehjulsdrift. Foto: Volkswagen AG
RÅSKINN: Volkswagen Touareg i R-versjon er en ladehybrid - og merkets hittil kraftigste modell. Den har også firehjulsdrift. Foto: Volkswagen AG

Touareg R er Volkswagens nye toppmodell:

Første hybrid med firehjulsdrift

De rå ytelsene er definitivt prioritert i luksus-SUV-en Touareg R. Men den skal også klare noen mil på strøm.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: For første gang blir en ladbar hybrid Volkswagens sterkeste modell.

Touareg R skulle etter planen hatt sin verdenspremiere under den store bilutstillingen i Genève i disse dager. 

Men utstillingen er som kjent avlyst på grunn av Corona-frykten – i likhet med alle andre arrangementer i Sveits der 1000 mennesker eller mer er samlet.

Touareg R er en ladehybrid med 462 hester, 700 Nm dreiemoment – og et batteri på 14,1 kWt. Volkswagen oppgir ikke noe tall for elektrisk rekkevidde, men skriver at det er «nok til å tilbakelegge en gjennomsnittlig jobbpendlerreise med nullutslipp».

Som Cayenne?

Det er naturlig å sammenlikne med VW-eide Porsche – og Cayenne E-hybrid med samme spesifikasjoner. Den har et offisielt rekkeviddetall på 32 kilometer. Ikke imponerende, men brukt riktig er det mulig å kjøre utslippsfritt store deler av hverdagen. En norsk gjennomsnittsbilist kjører 33 kilometer om dagen.

Som alle Touareg-modellene, har den nye R-utgaven permanent firehjulsdrift - «4Motion» på VW-språket - som standard, samt en åttetrinns automatgirkasse. Tillatt tilhengervekt er hele 3,5 tonn.

Touareg R er den tredje ladbare hybriden fra Volkswagen, etter Golf og Passat GTE. Men dette blir da den første firehjulsdrevne modellen i Volkswagens rekke av hybrider.