OM TO ÅR: I.D. blir VWs nye folkevogn når den er ferdig om to år. Den blir stor som en Golf med innvendig plass som en Passat og kjører opp til 600 kilometer på fullt batteri. Foto: VW

Volkswagens nye elbil-trio kommer på veien om to år:

Med disse tre elbilene skal VW overkjøre Tesla

Nå i august godkjenner VW den endelige designen for sin nye, elektriske ID. Med normal utviklingstid betyr at den er ferdig om to år. Men VW er også i full gang med en elektrisk SUV og en elektrisk minibuss.

Publisert Sist oppdatert

I dag selger VW en elektrisk utgave av Golf, men den kommer til å bli svært umoderne når nye I.D. kommer på veien.

Den bygges på den nye MEB-plattformen (Modular Electric toolkit), blir riktignok på størrelse med Golf, men får en innvendig plass som en Passat.

Dette får man til ved at den flate batteripakken ligger i bunnen av bilen, som en del av selve konstruksjonen.

Forbrenningsmotor, girkasse, eksosanlegg og bensintank er borte, erstattet av en liten elektrisk motor. Dette betyr mye plass til overs for passasjerer og bagasjerom.

Les også: Bilekspertene jubler over Teslas nye billigbil

BILLIGERE ENN TESLA: VW I.D. skal bli 7000-8000 dollar (55.000 – 65.000 kroner) billigere enn Tesla Model 3, ifølge VW-sjef Herbert Dies

60.000 billigere enn Tesla 3

Denne første elbilen, som foreløpig går under navnet I.D. Concept, får en pris som blir 7.000-8.000 dollar billigere enn Tesla Model 3, ifølge VWs sjefsstrateg Thomas Sedran.

Hva det vil bli om to år i Norge, er vanskelig å spå, men vi snakker trolig om rundt 300.000 kroner dersom avgiftsfritaket på elbiler fortsatt gjelder.

I.D. får en rekkevidde på mellom 400 og 600 kilometer i forskjellige utgaver.

Les også: Her stables titusenvis av ubrikelige VW-biler

Omtrent ett år etter at ID er på veien, trolig i 2020-2021, lanserer VW en elektrisk SUV.

En designstudie av bilen, som har fått navnet ID Crozz, ble vist på bilutstillingen i Shanghai tidligere i år.

Den bygger på samme plattform som I.D. Concept, men får høyere bakkeklaring, høyere sitteposisjon og firehjulstrekk.

Bilen som ble vist i Shanghai, har en ytelse på 306 hester, en toppfart på 180 km/t, en rekkevidde på 500 kilometer og kan lade batteriene til 80 prosent fra en hurtiglader på 30 minutter.

ELEKTRISK SUV: I.D. Crozz blir en elektrisk SUV og kommer på veien sent i 2020, dersom alt går etter planen.

Ny hippie-buss

Den siste elbilen som VW-ledelsen foreløpig har gitt grønt lys for å sette i produksjon, er I.D. Buzz.

Den blir på mange måter en tidsmaskin, som designmessig bringer VW tilbake til 60-tallets hippie-buss, men på en svært moderne måte.

Den kommer trolig på veien i 2022 og på samme måte som I.D. Crozz har den to elektriske motorer (en foran og en bak) som gir firehjulstrekk.

Rekkevidden oppgis til mellom 450 og 600 kilometer avhengig av kjøreforhold. Bilen er 4,94 meter lang, og på grunn av den smarte MEB-plattformen, blir den innvendige plassen formidabel.

Les også: Denne bilen henter bestemor på stasjonen for deg

At VW har valgt å designe alle de tre elektriske bilene på en helt ny og ganske utfordrende måte forklarte VW-sjef Herbert Dies slik da I.D. Buzz ble vist på Detroit-utstillingen i januar:

– Biler som vekker følelser er viktig for VW som merkevare. Vi selger fortsatt mange utgaver av Beetle, spesielt i USA, 70 år etter at den originale kom på veien. Derfor vil vi også bygge en elektrisk microbuss med klare referanser til den originale VW bygde på 50- og 60-tallet.

FIREHJULSTREKK: I.D. Buzz får to motorer og firehjulstrekk.

Når det gjelder den store satsingen på elektriske biler, sier Dies dette:

– Det er helt nødvendig for at vi skal nå målet vi har for å senke utslippene fra bilflåten vår. Vi har lagt opp til en svært stram tidsplan for å få første I.D. på veien i 2020, men er godt på vei allerede.

HIPPIE-BUSS: VW-ledelsen har gitt grønt lys for å starte produksjon av en elektrisk microbuss, som har klare designtrekk fra den såkalte hippie-bussen fabrikken bygde på 60-tallet.

 

EU forlanger CO2-kutt

EU forlanger at bilprodusentene reduserer det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra bilflåten sin til 95 gram per kilometer innen 2021. Det vil si at gjennomsnittsforbruket må ned på rundt 0,45 liter på mila.

For å få til dette er det viktig å ha elektriske biler med null utslipp i salg.

I Kina, som er verdens største bilmarked også når det gjelder elektriske biler, har VW lovet at 400.000 av bilene de selger der i 2020, skal være rene elektriske eller ladbare hybrider.

Trolig har VW enda et par elektriske modeller – I.D. Lounge og I.D. AEROe – i sine planer som spesielt er tenkt for det kinesiske markedet.