<b>HYPERION XP-1</b>: Dette er ikke en superbil, men en hyperbil. Selskapet bak den mener de for alvor har greid å temme hydrogenet.
HYPERION XP-1: Dette er ikke en superbil, men en hyperbil. Selskapet bak den mener de for alvor har greid å temme hydrogenet.

Hydrogendrevet hyperbil:

Skal klare over 1600 kilometer på én tank

Forskere og ingeniører i Sør-California tror de har funnet gull: En bil som gjør 0 til 100 på 2,2 sekunder, har toppfart over 350 km/t – og en hydrogentank som gir 1600 km rekkevidde.

Publisert

Hyperion

  • Oppstartsselskap basert i Orange, California
  • Oppstart i 2013
  • Ledes av medgründer Angelo Kafantaris
  • Annonserte sin hydrogendrevne hyperbil i forkant av New York Autoshow i april - som ble avlyst
  • Viste frem bilen 12. august 2020
  • Produksjonsstart i begrenset serie (300 eksemplarer), planlagt for 2022, ifølge selskapet.

Nå er den endelig vist på bilder: Hyperbilen vi var blitt lovet til bilutstillingen i New York i april.

Så kom koronakrisen og sant å si hadde vi fullstendig glemt Hyperion – med hype i navnet kunne man undres om det egentlig var annet enn nettopp det.

Men bildene viser nå en bil som minner ikke så rent lite om Bugatti i utseendet. Det er neppe tilfeldig.

Fabelaktige ytelser

Men nå har de latt høre fra seg igjen og har vist frem den smått utrolige skapningen med det futuristisk klingende navnet Hyperion XP1.

Hype..., ikke som i hype, men som i hyper.

Altså en hyperbil, nivået over superbil.

Noen hadde vi hørt før: 2,2 sekunder fra 0 til 96 kilometer i timen og 356 kilometer i timen i toppfart.

Det vi derimot definitivt ikke har hørt før er ovennevnte tallkombinasjon sammenstilt med hydrogenlager ombord, pluss elektrisk drift med brenselceller.

Dette skal erstatte multiturbo-bensindrift som i en Bugatti eller batterielektrisk drift som i hyperbilene fra Rimac, Pininfarina, Nio eller Lotus.

Ekstremt lang rekkevidde

Det hele er dessuten kombinert med en uhyre lett konstruksjon. Hele herligheten skal bare veie såvidt over et tonn.0

Sist, men absolutt ikke minst: Estimert rekkevidde på en full tank hydrogen er over 1000 miles (over 1600 kilometer).

Er det faktisk mulig? Eller er tallene bare agn for å lokke investerorer?

Det gjenstår å se.

Bildeserie - bruk pilene øverst for å bla frem eller tilbake:

SPINNVILL: Den hydrogendrevne hyperbilen Hyperion XP-1 Foto: HYPERION

Revolusjonerende lagringsløsning

Dagens hydrogenbiler fungerer i praksis akkurat som vanlige elbiler, men må bringe med seg plasskrevende hydrogentanker som må være ekstremt isolert og sikret for å holde på hydrogengassen lagret under svært høyt trykk. 700 bar er standarden i dag.

Hyperion mener å ha funnet en genial ny måte å lagre gassen på, som skal gjøre bilen ekstremt mye mer effektiv enn batterielektriske biler.

Den skal dessuten kunne fylles opp igjen på bare fem minutter.

Dessverre ønsker selskapet ikke per nå å fortelle hva lagringsmetoden består i.

Større ambisjoner

Biler drevet av brenselceller matet med hydrogen er sett på som et komplement til batteridrevne elbiler på lengre sikt.

Hydrogen har lenge vært fremtidens drivstoff og mye tyder på at det vil fortsette å være nettopp det i overskuelig fremtid, selv om teknologien har modnet betraktelig og både Toyota og Hyundai har fått biler på markedet.

De er likevel svært sjeldne og infrastruktur med fyllestasjoner nærmest ikke-eksisterende de fleste steder.

Så handler da også Hyperions forretningsprosjekt om adskillig mer enn én bil.

Flere bilder (bla med pilene):

PROTOTYPE: Etter planen skal Hyperion produsere sin XP-1 i 300 eksemplarer fra 2022. Foto: HYPERION

– Hydrogen best

I et intervju med Forbes forklarer Angelo Kafantaris, mannen bak eventyret, at Hyperion fremfor alt er et energiselskap som ser det som sin misjon å levere ren og fornybar kraft til verden.

- Vi har identifisert hydrogen som den beste energibæreren for å gjøre det, sier han til magasinet.

Ifølge Kafantaris er det å bygge en hyperbil den beste måten å levere budskapet på og han kaller XP-1 det første kapittelet i Hyperion. De neste kapitlene skal forklare hvordan Hyperion skal bringe hydrogen til resten av verden.

- Bare begynnelsen

- Da vi hadde brakt på det rene at vårt budskap kunne formidles gjennom et kjøretøy,skjønte vi at det ikke bare ville være en hyperbil, sier Kafantaris i intervjuet.

- Det ville ikke nå bredt nok ut. Så vi begynner med hyperbilen og så forteller vi om infrastruktur-reisen vi har vært på og produktet vi har utviklet.

Når XP-1 og Hyperions planer for hydrogenforsyning er blitt offentliggjort, kommer så Hyperion til å vise frem andre typer kjøretøy som de hevder vil fungere med den hydrogenbaserte drivlinjen og nettverket.

- Dette er bare begynnelsen. Det kommer mye mer, sier Kafantaris.

Powered by Labrador CMS