EKSKLUSIVT: Slik ser det ut når interiøret i bilen din har innslag av meteoritt. Eksklusivt og dyrt.

Verdens(rom)nyhet fra BMW:

Dette BMW-interiøret kan være 4,5 milliarder år gammelt

I påvente av at du kan ta bilen din ut i verdensrommet, kan du jo ta litt av verdensrommet inn i bilen. BMW har hentet fram materialer fra en meteoritt.

Publisert Sist oppdatert

Med modellen BMW Individual M850i «Night Sky» løfter tyskerne eksklusiviteten til nye høyder, selv om meteoritten ble funnet godt plantet på jorda.

Nærmere bestemt nord i Sverige, bare en drøy mil fra grensen til Finland, i 1906.

BMW har brukt rundt 600 gram av mineralene fra den 240 kg tunge meteoritten til å dekorere girspaken, start/stopp-knappen, iDrive-kontrollen, innstegslistene og overflatepanelene i midtkonsollen.

Les også: BMW bygger ny elbil-fabrikk

Høy grampris

Forskere mener at meteoritten, som har fått navnet «Muonionalusta» etter en elv ved funnstedet, er rester fra en 4,5 milliarder år gammel dvergplanet.

DETALJER: Denne eksklusive BMW'en er proppet med detaljer for de mest entusiastiske tilhengerne.

 

Det er foreløpig produsert bare én BMW 850 med dette tilbehøret, primært for å være et utstillingsvindu for nye materialtyper og produksjonsteknikk.

Prisen er ikke offentliggjort, men det er all grunn til å tro at gramprisen på meteoritt er relativt høy.

Utgangspunktet er uansett en BMW M850i Coupé xDrive med 530 hk. Så du kan jo starte med å legge 1.763.800 kroner på bordet.

Les også: X2 i test – mer følelser enn fornuft

Annen lakkfinish

I tillegg til detaljene, kjennetegnes «Night Sky» av to lag med ulike lakkfarger og tre lag klarlakk med ulike pigmentstørrelser som skaper en helt spesiell dybdefølelse.

BMW opplyser at de jobber med å utvikle en liknende lakkfinish også til mer folkelige biler. Det samme gjelder den spesielle sølvfargen i deler av skinninteriøret.

LEKKER: En BMW 850 er i utgangspunktet ganske lekker, selv uten detaljer fra verdensrommet.

 BMW forteller videre at det spesielle mønsteret som går igjen i interiøret og i flere eksteriørdetaljer, kalles «Widmanstätten» - oppkalt etter den østerrikske vitenskapsmannen Alois von Beckh Widmanstätten.

Han oppdaget tidlig på 1900-tallet mønsteret som dukker opp når en metallegering nedkjøles i en ekstremt langsom prosess, en prosess som ikke kan gjenskapes naturlig på jorden.

Les også: Her er alle bilprodusentenes elbilplaner

Lille ekstra

– BMW Individual har et godt fotfeste blant våre mest entusiastiske kunder som verdsetter skreddersømmen og eksklusiviteten vi kan tilby. Vi leverer biler til norske kunder både med det lille ekstra og med ekstra mye av det lille ekstra, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.