FAVORITT: Tesla Model 3 er ikke bare populær på det norske markedet. Nå er den en av sju kandidater til tittelen «Årets bil i Europa». Foto: Tomm W. Christiansen

Her er kandidatene til «Årets bil i Europa»:

To elbiler i finalen

Norgesfavoritten Tesla Model 3, Porsche Taycan og en gammel rekordjeger er blant de sju endelige finalistene i Europas mest prestisjetunge kåring. Vinneren avsløres 2. mars.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: «Årets bil i Europa» har blitt kåret hvert år siden 1964. Nå er finalistene til 2020-kåringen klar.

«Årets Bil i Europa» er den eldste og viktigste kåringen for bilbransjen i vår del av verden. Etter en lang prosess med vurdering av en rekke kandidater, har juryen på 60 biljournalister omsider funnet sine sju finalister:

BMW 1-serie, Renault Clio, Ford Puma, Toyota Corolla, Peugeot 208, Porsche Taycan og Tesla Model 3.

Altså to elbiler. 

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Snodig duell

Stalltipsene går på at Tesla stikker av med seieren her – slik Jaguar I-Pace gjorde i fjor, etter en rekordjevn og snodig duell med den lille sportsbilen Renault Alpine.

Her fikk vi med all tydelighet demonstrert hvor ulikt jurymedlemmene tenker.

Sammensetningen av juryen styres av de enkelte nasjoners bilmarked eller bilproduksjon.

Jo større bilnasjon, desto bedre representasjon i juryen. Det betyr at lille Norge har én representant.

Les også: Se bilen som leder suverent i ladekøen

Fransk tradisjon

Renault har for øvrig tradisjon for å hevde seg i denne kåringen, slik de gjorde med lille Alpine i fjor. I år er Clio med. Den kan da bli første modell som vinner for tredje gang. Clio vant også i 1991 og 2006.

Bilene som deltar i kåringen, må innfri noen grunnleggende krav: 

De skal være helt nye, altså ikke oppgraderte. De må være introdusert i minst fem europeiske land i inneværende år, og de skal ha et forventet salg på minst 5.000 eksemplarer.