UTVIKLES: Lille i3 er BMWs elektriske stolthet. Men nå jobbes det med en ny liten elbil i samarbeid med Daimler. Foto: BMW
UTVIKLES: Lille i3 er BMWs elektriske stolthet. Men nå jobbes det med en ny liten elbil i samarbeid med Daimler. Foto: BMW

Rivalene BMW og Daimler har fått kontakt:

Samarbeider om elbil

Forestill deg en utslippsfri symbiose av BMW og Mercedes. Planene er klare for en elbil utviklet av de to erkerivalene.

Publisert Sist oppdatert

Men dette handler verken om sport eller luksus, som vi fort forbinder med de to tyske produsentene

I følge magasinet Manager Magazin, som har fokus på forretnings- og finansverden i Tyskland, har BMW-sjefen Klaus Frölich røpet litt om planene rundt en liten, kompakt elbil som i første omgang skal markedsføres av BMW under navnet i2.

Les også: BMW lader til kamp

På størrelse med i3

Dette blir den første modellen basert på en ny elektrisk plattform i samarbeid med Daimler – som blant annet produserer Mercedes Benz.

Modellen skal være på størrelse med dagens elektriske BMW i3, men mindre spektakulær utseendemessig og uten det høyteknologiske, men også ganske fordyrende, karbonfiberkarosseriet.

Samtidig skriver nyhetsbyrået Reuters at kinesiske Geely hadde kjøpt 50 prosent av aksjene i Daimler-underbruket Smart. Med henvisning til opplysninger i Financial Times skriver at salget skal bekreftes før bilutstillingen i Shanghai i midten av april.

Geely – som eier det en gang så svenske Volvo – kjøpte seg ifjor opp til nær 10 prosents eierandel i Daimler.

Les også: SEAT ypper til priskrig med små elbiler

Under 300.000 kroner

BMW-Daimler-bilen er forventet i salg i 2024, og i øyeblikket rapporteres prisen å starte på i underkant av svært så gunstige 30.000 euro (drøye 290.000 norske kroner).

Rekkevidden oppgis til rundt 300 kilometer, og et felles salgsmål for både i2 og bilen som senere får Daimler-konsernets kjennetegn, er 500.000 biler i året, skriver magasinet.

Det skal i utgangspunktet kun handle om denne ene bilen. Men de to rivalene er også i tett dialog om annen merkeuavhengig teknologi knyttet til blant annet selvkjøring.