EL-MINI: Om et drøyt år starter produksjonen av en helelektrisk Mini fra BMW-konsernet.

BMW satser tungt på elektrifisering:

Leverer så det gnistrer

BMW sender ut noen velrettede støt til Tesla og andre kommende el-bilrivaler: Allerede i 2018 vil konsernet innfri løftet om 140.000 elektrifiserte biler.

Publisert Sist oppdatert

BMWs administrerende direktør Harald Krüger opplyser at antall elektrifiserte BMW- og MINI-modeller levert fra begynnelsen av året, har økt til 60 660 enheter. Det er en økning på solide 42,5 prosent.

– Vi leverer på vårt løfte om mer enn 140.000 elektrifiserte biler i år, konstaterer en fornøyd BMW-sjef.

Les også: Bygger ny fabrikk for 150.000 elbiler

Krüger kan videre opplyse at produksjonen av en helelektrisk MINI vil starte på Oxford-anlegget i slutten av 2019. Deretter vil produksjonen av en helt elektrisk BMW iX3 starte på fabrikken i Shenyang i Kina i 2020.

Konsernet vil lansere i gjennomsnitt fire elektrifiserte biler i året fram mot 2025. Av disse vil halvparten være helelektriske. I tillegg til de to nevnte modellene, knytter det seg stor interesse til i4 (med opptil 700 km rekkevidde) og iNEXT, som BMW kaller et teknologiflaggskip. Disse vil lanseres i 2021.

Les også: Vår test av BMW i3

BMW opplyser at de i 2020 vil være i stand til å produsere elektriske motorer på en langt mer kostnadseffektiv måte. Nye plattformer vil være tilrettelagt for både fossile, ladbare og helelektriske drivlinjer.

BMWs foreløpig eneste helelektriske bil, i3, ble Norges nest mest solgte bil i fjor. Så langt i år ligger den på tredjeplass – bak elbilkonkurrenten Nissan Leaf og e-Golf.