NYE TANKER: BMW sløyfer firehjulsdriften på sin kommende el-SUV iX3. Til gjengjeld skal både vekten og energiforbruket bli svært gunstig. Foto: BMW
NYE TANKER: BMW sløyfer firehjulsdriften på sin kommende el-SUV iX3. Til gjengjeld skal både vekten og energiforbruket bli svært gunstig. Foto: BMW

Helelektriske BMW iX3 går mot strømmen:

Kommer kun med bakhjulsdrift

Alle de viktigste konkurrentene har firehjulsdrift, men BMW ser ikke primært til lille Norge med sin helelektriske utgave av X3.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW iX3 lanseres i 2020. Nå begynner spesifikasjonene å bli klare.

På de store internasjonale markedene er det lite eller ingen etterspørsel etter firehjulsdrift på en elektrisk SUV. 

Det har gitt klare føringer for BMW i utviklingen av iX3, som blir en direkte konkurrent til biler som Mercedes EQC, Audi e-tron, Jauguar I-Pace og Tesla X.

Samtlige av disse har firehjulsdrift.

Kommunikasjonsdirektør i BMW, Marius Tegneby, sier følgende til Motor:

– Vi forstår at enkelte kunder hadde forventet at iX3 skulle tilbys med firehjulsdrift. Kunder med et spesielt behov for firehjulsdrift finner et bredt tilbud innenfor det eksisterende BMW X3-modellutvalget, for eksempel nye BMW X3 30e plug-in hybrid. Med det sagt, så vil vi fremover tilby firehjulsdrift på elbiler, men da ikke for BMW iX3.

Les også: Skifter fra bakhjul- til forhjulsdrift

Mindre batteri

Med iX3 kan BMW fra 2020 tilby X3-serien med både bensin- og dieselmotor, som ladbar hybrid – og altså i helelektrisk versjon. iX3 bemerker seg med et mindre batteri enn konkurrentene, men likevel med konkurransedyktig rekkevidde.

Batteriet har en nettokapasitet på 74 kWt, og rekkevidden er foreløpig beregnet til 440 kilometer etter den realistiske WLTP-normen. Det betyr bra elektrisk rekkevidde uten et stort batteri og unødvendig mye vektøkning.

Her er de tilsvarende data på de viktigste konkurrentene:

Audi e-tron 50: 71 kWt/368 km

Audi e-tron 55: 95 kWt/477 km

Mercedes EQC: 80 kWt/417 km

Jaguar I-Pace: 90 kWt/480 km

Tesla Model X Long Range: 87 kWt/505 km

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

BAYERNS STOLTHET: BMW i3 (t.h.) med de tre elektriske konseptmodellene som nå er på vei mot produksjon hos BMW.
BAYERNS STOLTHET: BMW i3 (t.h.) med de tre elektriske konseptmodellene som nå er på vei mot produksjon hos BMW.

Lang erfaring

BMW har lang erfaring med elektriske biler. Fortsatt selges det svært mange av lille i3, som kom allerede i 2013. I tillegg kommer selvsagt alle ladehybridene.

I iX3 finner vi nå femte generasjon teknologi, som også vil benyttes i de kommende elbilene i4 og iNEXT, som kommer i 2021.

Den nye generasjonen har forbedret forholdet mellom motoreffekt og systemvekt med rundt 30 prosent. Både batteriet og drivlinje-komponentene er skalerbare, slik at både motoreffekten og energikapasiteten kan tilpasses bilmodeller i ulike segmenter. Sammenliknet med tidligere teknologi brukt av BMW, har energitettheten i battericellene i BMW iX3 økt med rundt 20 prosent. 

Elmotoren er helt og holdent konstruert uten sjeldne mineraler. Samtidig er andelen kobolt i batteriet redusert med to tredeler. BMW kjøper selv råmaterialene kobolt og lithium.

Les også: Mener de neste elbilene får 70 mil rekkevidde

PROTOTYPE: BMWs elmotor.
PROTOTYPE: BMWs elmotor.

Flatt batteri

Den elektriske motoren i iX3 får effekt på 286 hk. og 400 Nm., men BMW opplyser at dette ikke er endelige data. Og kreftene overføres altså til bakhjulene.

Høyspenningsbatteriet er plassert flatt i bilens gulvkonstruksjon, slik at plassen for både passasjerer og bagasje blir like god som i en tradisjonell X3 med forbrenningsmotor.

Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading. Og i følge BMW skal iX3 et få forbruk på godt under 20 kWt/100 km.

I 2023 skal BMW kunne tilby minst 25 elektrifiserte modeller, der minst halvparten er helelektriske. iX3 vil bli produsert i Shengyang i Kina, mens de øvrige modellene blir produsert ved fabrikkene i Spartanburg i USA eller i Rosslyn i Sør-Afrika.

 

Powered by Labrador CMS