SE DEN SEDANEN: i4 kommer fra BMW i 2021 med 60 mil rekkevidde. Foto: BMW

Lanserer Model 3-utfordrer med ny batteriteknologi:

BMW lover rask lading og 600 km rekkevidde

Innen 2023 skal BMW ha på plass 25 elektrifiserte modeller, mer enn halvparten helelektriske. Nå bekrefter selskapet at i4 kommer som sedan med 600 km rekkevidde i 2021.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW jekker opp elbil-målene, og varsler nå at de elektrifiserte modellene skal utgjøre en fjerdedel av antall solgte biler i Europa i 2021, en tredjedel i 2025 og halvparten av det europeiske bilsalget i 2030.

I løpet av året passerer BMW grensen på 500.000 solgte i3-modeller siden lanseringen i 2013, men stadig er dette BMWs eneste helelektriske modell.

Det blir det snart slutt på.

Neste år kommer SUV’en iX3, deretter lanseres iNEXT i 2021 samtidig med sedan-modellen i4.

Alle de tre kommer med femte generasjon av BMWs eDrive-teknologi.

– Det setter en ny standard for energitetthet, effektivitet og elektrisk rekkevidde, sier kommunikasjonssjef Marius Tegneby i BMW Group Norway.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Flate pakker

I praksis vil det bety at i4 kommer med en elektrisk motor som får maksimal effekt på rundt 390 kW/530 hk – tilsvarende V8-bensinmotoren som man finner i andre nye BMW-modeller.

Denne eDrive-teknologien inkluderer et nytt høyspenningsbatteri med nye battericeller og langt større energitetthet enn tidligere.

Det nye høyspenningsbatteriet har flere battericeller pr modul, færre komponenter og en mer fleksibel design.

NESTE GENERASJON: Batteripakken i i4 blir svært flat med en vekt på rundt 550 kg.

Med en batterikapasitet på rundt 80 kWt får i4 en rekkevidde på rundt 600 km WLTP-syklusen. 

i4-batteriet kan lades til rundt 80 prosent på omtrent 35 minutter, som betyr en ladetid på 6 minutter for en rekkevidde på 100 kilometer.

Bilen vil gjøre 0-100 km/t på rundt fire sekunder, mens toppfarten blir over 200 km/t. 

Les også: Sjekk bilen som kommer aller først i ladekøen

Alle varianter

Denne drivlinjen er designet for bruk i kommende plug-in hybrider også. BMW har annonsert lansering av 3-serie Touring som ladehybrid i 2020.

Den nye batteriteknologien kommer først på iX3, der høyspenningsbatteriet vil ha nettoeffekt på over 70 kWt. Konfigurert for 150 kW hurtiglading får SUV’en rekkevidde på 400 km etter WLTP.

X3 blir forøvrig den første BMW-modellen som kommer i alle varianter: Bensin. diesel, helelektrisk og ladehybrid.

Den mer spektakulære iNEXT-modellen kommer som i4 med rekkevidde på 600 km, og på denne gjør BMW et ganske betydelig løft på selvkjøring – til nivå 3-teknologi.