LYSERE TIDER: Elbil-storsatsingen til VW ble sist høst symbolisert ved at toppsjefen Herbert Diess (midten) annonserte produksjonsstart for den første ID.3-bilen, med forbundskansler Angela Merkel til stede. VWs e-mobilitetssjef Thomas Ulbrich til høyre. Foto: Peter Raaum
LYSERE TIDER: Elbil-storsatsingen til VW ble sist høst symbolisert ved at toppsjefen Herbert Diess (midten) annonserte produksjonsstart for den første ID.3-bilen, med forbundskansler Angela Merkel til stede. VWs e-mobilitetssjef Thomas Ulbrich til høyre. Foto: Peter Raaum

VWs elbilsatsning forsinket – IT-sjefen slutter:

Dramatiske IT-vansker kan skape katastrofe for VW

VW har satset enorme summer på sin nye elbilstrategi og kundene venter på den første bilen, ID.3 – som er lovet til sommeren. Men programvareproblemer har forsinket lanseringen av bilen. Ifølge en ledende tysk avis kan det gå mot katastrofe.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tyske medier referer kilder som hevder VW ikke vil klare å ferdigstille elbilprogramvaren sin i tide.

Den tyske storavisen Süddeutsche Zeitung (SDZ) omtaler det de kaller et eksplosivt trekantdrama:

Daimler, som eier Mercedes-Benz, skal være i hemmelige samtaler med Volkswagen om utvikling av ny programvare for elbiler. Ifølge avisen innledet styret samtalene uten engang å informere representantskapet eller andre ledere.

Samtidig skal de også være i hemmelige samtaler med BMW om det samme.

BYGGER BILENE: Arbeidere i fabrikken i Zwickau jobbet, frem til stenging på grunn av koronaviruset, på spreng med å produsere tusener av ID.3 før sommeren.
BYGGER BILENE: Arbeidere i fabrikken i Zwickau jobbet, frem til stenging på grunn av koronaviruset, på spreng med å produsere tusener av ID.3 før sommeren.

Må samarbeide

Situasjonen har utviklet seg til å bli høyst pinlig for de involverte partene etter at nyheten om dobbeltspillet til Daimler på uforståelig vis lekket ut. Bare noen få innvidde på høyt nivå visste at samtalene fant sted.

Ingen av de omtalte bilkonsernene har villet kommentere saken overfor SDZ.

Tyskerne har funnet ut at de uansett må samarbeide for å klare å ta igjen forspranget Silicon Valley-baserte Tesla har fått. Men med tanke på konkurranselovgivningen må Daimler velge enten BMW eller VW som samarbeidspartner.

Bakgrunnen er at både bilindustrien og bilene er i ferd med å bli stadig mer IT-avhengige, og elbilene som skal lanseres baseres på IT-arkitektur og programvare i stor grad.

På dét området har Tesla tatt et stort forsprang gjennom flere år og den tyske industrien arbeider på spreng med å tilpasse seg en tidsalder der det å produsere biler ikke dreier seg hovedsakelig om å bygge rullende objekter av metall, men å skape komplekse databaserte kjørende «enheter» for å frakte folk og gods.

Kort sagt: Kjernen i moderne biler er datakraften og ikke motoren.

TOMME SKALL: ID.3-karosserier på produksjonslinjen. Når de er blitt ferdige biler, vil de fortsatt måtte vente på riktig dataprogram for å kunne leveres til kunder.
TOMME SKALL: ID.3-karosserier på produksjonslinjen. Når de er blitt ferdige biler, vil de fortsatt måtte vente på riktig dataprogram for å kunne leveres til kunder.

Mangler nødvendig IT-kompetanse

Det har selvsagt tyskerne skjønt, men ifølge Süddeutsche Zeitung ligger utfordringen i at bilprodusentene selv – og spesielt Volkswagen – ikke sitter på den riktige teknologiske kompetansen. De sliter med å få den på plass.

Særlig er situasjonen dramatisk for Volkswagen, som i stor grad bygger sin strategi på dette teknologiske skiftet.

De kommende elbilene deres – først ID.3 og deretter ID.4 – baseres på den strategisk essensielle MEB-plattformen, som også i første omgang er den som skal benyttes av Skoda (først i Enyaq) og Seat (først i El Born).

Volkswagen alene har et mål om å få 100.000 elbiler på markedet i 2020.

Det kan vise seg å bli vanskelig, skal vi tro Süddeutsche Zeitung.

LYSER RØDT: Tross toppsjefens forsikringer om at alt er i rute, hevder tyske medier at dataproblemene vedvarer for Volkswagens elbilsatsing.
LYSER RØDT: Tross toppsjefens forsikringer om at alt er i rute, hevder tyske medier at dataproblemene vedvarer for Volkswagens elbilsatsing.

Mangler innsikt

De har rett og slett ikke greid å få tak i nok utviklere med den nødvendige innsikten. Det har vist seg vanskelig å få tak i de riktige IT-ressursene. En av årsakene skal være at mange av dem ikke ser på VW som en attraktiv arbeidsgiver.

Resultatet er, ifølge ansatte SDZ har snakket med, at programvaren fortsatt ikke er i nærheten av å være klar: Det produseres «rullende objekter av metall», uten det nødvendige innholdet.

Det gjør ikke saken noe bedre at Volkswagens IT-sjef, Martin Hofman, slutter i konsernet i slutten av mars. Han har vært ansvarlig for hele konsernets IT-strategi og spiller dermed en avgjørende rolle i omleggingen av VW til storskala elbilprodusent – det tyskerne kaller «e-mobilitet».

FORLATER SKUTEN: Martin Hofman, Volkswagen-konsernets IT-direktør, med hovedansvaret for all programvare og elbil-strategi, trekker seg i slutten av mars.
FORLATER SKUTEN: Martin Hofman, Volkswagen-konsernets IT-direktør, med hovedansvaret for all programvare og elbil-strategi, trekker seg i slutten av mars.

Fortsatt uvisshet

Allerede i desember i fjor kom de første signalene om software-utfordringer for MEB-plattformen og ID.3.

For en måned siden arbeidet, ifølge magasinet Manager Magazin, tusener av teknikere desperat for å løse programvareproblemene i Volkswagens kommende elbiler og forhindre ytterligere forsinkelser. Volkswagen hevdet det dreide seg om allerede planlagte oppdateringer av programvaren, som enn så lenge må foregå manuelt.

Det var Manager Magazin som først rapporterte om at problemene stammer fra basis-arkitekturen som er grunnlaget for datasystemene i MEB-plattformen.

Den skal ifølge de siterte innsiderne ha blitt utviklet for raskt, med det resultatet at mange av systemets komponenter ikke forstår hverandre, noe som fører til at funksjoner stopper opp og andre problemer.

Ifølge magasinet rapporterte flere hundre testførere av bilen på den tiden om opptil 300 feil hver dag.

Volkswagen tilbakeviste i etterkant at det ville bli noen forsinkelse.

BYGGESETT: Batteripakken integreres i selve grunnarkitekturen, kalt MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), som betyr omtrent «modulært eldrift-byggesett».
BYGGESETT: Batteripakken integreres i selve grunnarkitekturen, kalt MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten), som betyr omtrent «modulært eldrift-byggesett».

Ikke i nærheten

Men ifølge SDZ sier nå en innsider i VW at de ikke vil være i nærheten av industriell produksjon eller storskala lansering av ID.3 til sommeren og at de bilene som blir levert, både da og senere vil være ferdigstilt manuelt.

Klarer ikke VW målet sitt i år, vil de ikke kunne klare å tilfredsstille de strenge utslippskravene og risikerer dermed å måtte betale enorme bøter.

Sånn sett kan kanskje paradoksalt nok korona-krisen komme litt beleilig for VW – da det kan kjøpe dem litt tid med gjennomgående lavere salg også av de andre typene biler utover i året, men å se det som et lyspunkt vil selvsagt være å gå for langt.

STØ KURS: Utad virker VW-toppsjef Herbert Diess trygg på at konsernet skal holde tidsplanen for e-mobilitet-strategien. ID.3-lansering til sommeren er neste etappe.
STØ KURS: Utad virker VW-toppsjef Herbert Diess trygg på at konsernet skal holde tidsplanen for e-mobilitet-strategien. ID.3-lansering til sommeren er neste etappe.

Skrekkscenario

Alle de tyske bilprodusentene har enorme problemer om dagen – først og fremst på grunn av korona-krisen som har tvunget dem til å stanse produksjonen.

Men dette kommer på toppen av etterdønningene etter dieselskandalen, som har vært svært kostbar for dem og tvunget dem til å foreta justeringer av den industrielle strategien som følge av at markedet i Europa har vendt seg stadig mer bort fra diesel.

Det er ytterligere belastende fordi de nye utslippskravene fra EU og andre markeder tvinger frem en stadig mer omfattende elektrifisering.

Samtidig vil de selv besitte og mestre den nødvendige IT-teknologiske kompetansen som er nødvendig i 2020 og ikke være avhengig av å hente den inn fra utenforstående teknologiselskaper.

Årsaken er at bilprodusentene selv må ha kontroll på data fra bilenes kjøpere og brukere. Det vil være en svært viktig inntektskilde i fremtiden og særlig ikke Volkswagen vil risikere en fremtid som underleverandør av biler til en mektig IT-industri.

Som SDZ konkluderer:

Det ville virkelig være skrekkscenariet for den stolte tyske bilindustrien.

 

Powered by Labrador CMS