MØRKETID: Det er stor forskjell på lysmengden på nyere og eldre biler. Halogenlys gir mindre og gulere lys enn både xenon og LED-lys. Foto: Geir Olsen

Svart senker natten seg...

Dette må du vite om lys på bilen

Bilen trenger lys i mørket. Her er alt du trenger å vite om lys, lamper og regler for å kjøre trygt på denne tiden av året.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: NAFs eksperter Tom Andre Nilsen og Audun Bergerud forteller hva du bør vite om lys på bilen. 

Alle – uavhengig av alder og syn – ser dårligere i mørket, fordi mindre lys når netthinnen og stimulerer de lysfølsomme cellene.

Det merker vi spesielt nå når mørket bokstavelig talt senker seg over landet.

Og selv om veiene i sentrum av små og store byer og i sentrale strøk oftest er godt lyssatt, blir det veldig mørkt når du kommer ut på landeveien.

I skumringen og i mørket er det også større fare for at dyr kan krysse veien. Da er det ekstra viktig at bilen har gode frontlykter.

Les også: Gamle halogenpærer? Sånn får du bedre lys på bilen

Xenon eller LED

Nyere biler er utstyrt med xenon- eller LED-lys, men fortsatt kjører mange eldre biler rundt med halogenpærer.

– Halogenpærer gir det svakeste lyset. Og selv om kvaliteten på lyktene varierer fra produsenten til produsent, så er xenon-lys generelt bedre, mens LED-lys er det beste lyset vi har per i dag, sier Tom Andre Nilsen og Audun Bergerud som begge er tekniske konsulenter i NAF.

Halogen kan sammenlignes litt med en gammeldags glødepære og gir et relativt svakt, gult lys.

Xenon er en gassutladningslampe som lyser med et kraftigere og klarere lys.

LED gir et veldig hvitt og klart lys, men det trenger ikke nødvendigvis å lyse over en lenger strekning enn det xenon-lyset gjør.

– Hvis jeg har en bil med halogenlys kan jeg bytte til xenonlys?

– Lampen er bare beregnet på én type pære. Så selv om det er praktisk mulig å bytte ut halogenpærer med xenonpærer, er det ikke lov, sier Tom Andre Nilsen.

En xenonlykt skal ha automatisk høydejustering ved last i bilen for å unngå at man blender motgående trafikk, og dette er ikke noe man kan ettermontere. I tillegg kreves det lyktespyler på xenonlamper,

Derimot har noen biler xenon på nærlysene og halogen på fjernlysene. Da kan det være verdt å sjekke med billeverandøren om det er mulig å bytte ut halogenpærene til xenon, men da må lampen være godkjent for disse pærene.

Les også: Test av vinterdekk – derfor knuser vinnerdekkene all motstand 

Med laser inn i framtiden

I flere år har det vært snakk om laserlys, men fortsatt finnes det ikke som standard utstyr på markedet. Det handler blant annet om kostnader.

Den dagen laserlysene kommer, vil det først være på premium-biler. Trolig vil vi i stedet se at det kommer flere biler med LED-lys, blant annet fordi de er mer strømsparende enn halogen- og xenon-lys, sier Nilsen og Bergerud.

LED-lampene bruker mindre strøm, men avgir også mindre varme. Det gjør at snø og slaps ikke smelter, men i stedet kan legge seg på lyktene og fryse til.

Problemet er størst på nullføre, og gjør at det er viktig å rengjøre lyktene når værforholdene tilsier det.

Les også: Sjekk skrekklisten for brukbilkjøperne

Tusenmetere

Fram til 1. oktober 2018 var det en grense for hvor mye ekstralys man hadde lov til å montere på bilen.

Det var bare tillatt med to eller fire ekstra lykter og innenfor en gitt lysstyrke. Nå er denne regelen fjernet.

– Men det er bare fjernlys du kan ettermontere. Det vil gi deg veldig bra fjernlys, men samtidig stor forskjell mellom nærlys og fjernlys.

Forskjellen i lysstyrke mellom f.eks. LED-bars og normale nærlys er såpass stor at man som oftest vil trenge noe tid for å tilpasse seg mindre lys foran bilen.

Jo eldre man blir jo lengre tid tar det. Så man kan få en uheldig form for egenblending når man dimmer ned fra sterkt fjernlys til nærlys, sier Tom Andre Nilsen.

Les også: Opels avansert lysteknologi kommer nå også på småbiler

– Hva med adaptive fjernlys, er det en fordel eller ulempe?

– Adaptive fjernlys fungerer på ulike måter. Noen blender ned i møte med en bil. Andre dimmer bare lyset på venstre side for å unngå å blende møtende bil, men samtidig gi mest mulig lys for deg som fører.

Adaptive fjernlys vil også kunne tilpasse lysene på andre måter avhengig av forholdene.

– Mange opplever at det tar tid før de går tilbake til fjernlys etter at man har passert en bil?

– Hvor raskt de adaptive fjernlysene reagerer vil variere fra bil til bil. Fordelen er at du slipper å glemme å dimme lysene.

Les også: NAF har testet halogenpærer - holde de hva de lover?

BOT ELLER MANGELLAPP: Det er sjåføren som har ansvaret for at alle lys på bilen virker som de skal. Hvis ikke kan man bli bøtelagt. Foto: Geir Olsen

Uten baklys

– Mange irriterer seg over biler som kjører uten baklys. Er det lov?

– Tidligere var det krav i Norge om at bilen skulle kjøre med lys både foran og bak. Men et EU-reglement gjør at baklyktene ikke lenger må være på så lenge det er lyst.

Når baklysene skrus av på noen millioner biler i Europa, gir det en miljøgevinst fordi man sparer litt drivstoff.

I kjøreforskriften i Norge står det likevel at du skal ta hensyn til kjøreforholdene. Det betyr at det er påbudt med lys bak på bilen når du kjører i mørket eller i en mørk tunnel. Det er bare så fort gjort å glemme å skru dem på, sier Nilsen.

Noen biler har en autofunksjon som gjør at i baklysene tennes automatisk når du kjører inn i en tunnel og når det er mørkt.

Hvis bilen din ikke er utstyrt meddet, kan det være en grei regel å la lysbryteren stå på hele tiden. På de fleste biler slår den seg av automatisk når du skrur av tenningen.

– Hva er påbudt av lys?

– Kravet er at alle lysene på bilen skal fungere, og det er sjåførens ansvar at lysene virker. Du kan få bot eller mangellapp hvis du kjører uten lys.

Gjør deg kjent med hvordan lysene på bilen din fungerer, og få dem fikset så fort som mulig hvis det er lys som mangler.

Når vi nå snakker om lys kan det også være greit å minne om bruken av parklys og tåkelys.

Hvis du stopper bilen for å sette av folk, laste noe ut av bilen eller lignende, sett på parklyset. Når du slår på parklysene så ser forbipasserende hva som skjer rundt bilen.

Hvis du derimot har på nærlys blir det mørkt rundt bilen, og det er vanskelig å se hva som skjer, sier Tom Andre Nilsen med et aldri så lite hjertesukk.

– Og ikke glem å sette på nærlysene når du begynner å kjøre igjen. Parklys er ikke et kjørelys.

På samme måte er tåkelys tillatt når du kjører i tåke eller på en veldig uoversiktlig vei med dårlig sikt. Da lyser parklysene i tillegg til tåkelysene og gir den beste kombinasjonen av lys.

Hvis du har på tåkelys og nærlys vil du derimot oppleve å blende deg selv i tåken eller snøen. Det er også en problematikk på denne tiden av året.

Les også: Motors store bøteguide – dette koster feil, mangler og lovbrudd deg