MASKERES: Her ser vi hvordan både en møtende bil og en bil som innhentes, maskeres, mens omgivelsene forblir opplyst. Foto: Opel

Lille Corsa får Opels avanserte lysteknologi:

Lyser opp småbilklassen

Opel markerer sitt 120-årsjubileum ved å lansere en nyhet innenfor det vi kan kalle fagfeltet: Merkets avanserte lysteknologi kommer nå også i småbilklassen.

Publisert Sist oppdatert

Nærmere bestemt i nye Opel Corsa, med lansering rett rundt hjørnet, og bestillingsmuligheter allerede i første halvår.

Corsa får dermed den mest avanserte lysteknologien i denne klassen, kalt Intellilux LED Matrix.

Vi minner om at Corsa også kommer med ren elektrisk drift.

I følge ryktene blir den gunstig priset, og med spesifikasjoner tett opptil andre elbiler som er annonsert fra Opels nye eiere i det franske PSA-konsernet (Peugeot, Citroen, DS): Batteri på 50kWt, rekkevidde på rundt 300 kilometer og motoreffekt på 136 hk.

Les også: Dette vet vi nå om nye, elektriske Corsa

2019: Slik ser det ut fra førerplass i en Opel Astra med Intellilux LED Matrix. Astra var også først ute i sin klasse med denne teknologien i 2015.

Ikke smertefritt

Det er ikke alt som har gått ærverdige Opels vei de siste årene.

Leveringsproblemene med den elektriske rekkeviddepionéren Ampera-e er nok det ferskeste eksempelet. Det var neppe heller smertefritt å bli kjøpt opp av PSA for snaue to år siden.

Men en drøy måned inn i året som markerer Opels 120-årsjubileum, begynner det å lysne.

Bokstavelig talt.

Med Intellilux LED Matrix får lille Corsa en rekke lysmønstere som justeres etter parametere som hastighet og styreutslag – og selvsagt ved hjelp av sensorer og kameraer som observerer andre objekter i trafikken.

Teknologien sørger for at både lengde og bredde og styrke på lyset porsjoneres ut riktig.

Les også: Så mye koster bilen deg per kilometer

Opplyst, ikke blendet

Evnen til å maskere ut enten møtende biler eller biler som blir tatt igjen, er kanskje den  mest fascinerende egenskapen. Det aktuelle objektet maskeres så føreren unngår å bli blendet, samtidig som omgivelsene rundt forblir fullt opplyst.

Av andre finesser kan vi nevne motorvei-funksjonen som reduserer lyset mot venstre for å unngå blending av motgående trafikk. Og motsatt – landeveisfunksjonen, som sprer lyset til sidene. I høye hastigheter, og uten risiko for å blende andre, økes lysstyrken og lysstrålen heves.

Og mer kuriøst:

Har du planer om å kjøre din Opel i India, eller kanskje bare Storbritannia, så kan teknologien tilpasses venstrekjøring.

Les også: Bertel O. Steen kjøper Opel Norge