STORE KONSEKVENSER: Et slitt sommerdekk har merkbart dårligere bremsegenskaper enn et nytt – og spesielt på vått føre. En ny tysk test viser enormt lengre bremsestrekninger selv med dekk som er lovlig slitt. Foto: Niklas Carle
STORE KONSEKVENSER: Et slitt sommerdekk har merkbart dårligere bremsegenskaper enn et nytt – og spesielt på vått føre. En ny tysk test viser enormt lengre bremsestrekninger selv med dekk som er lovlig slitt. Foto: Niklas Carle

Slitt mot nytt sommerdekk i test:

Nærmere 100 meter forskjell i bremselengde

Innenfor lovlige norske fartsgrenser skiller det enormt i bremselengde mellom et lovlig slitt sommerdekk og et nytt sommerdekk på våt vei. NAF anbefaler å skifte dekk før grensen på 1,6 millimeter er nådd.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Tyske AutoBild har testet bremsing på vått underlag med dekk med ulik mønsterdybde.

I testen til det anerkjente tyske bilmagasinet ble en Volkswagen Golf testet med tre sett dekk med ulik mønsterdybde i standarddimensjonen 225/45R17: 

Et helt nytt Continental-dekk, samt to sett som var slitt ned til henholdsvis 3 millimeter og 1,6 millimeter.

Det siste er laveste lovlige grense i Norge. 

Les også: Her er Motors store sommerdekktest – for SUV-er Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Ikke uvanlig

Bremsemålingene ble foretatt på vått underlag og i ulike hastigheter:

I 120 km/t var forskjellen på et nytt dekk og et lovlig slitt dekk (1,6 mm.) hele 95,8 meter. Bilen med de mest slitte dekkene passerte i 106 km/t. forbi bilen som hadde stoppet med de nye dekkene.

Riktig nok ble dette den mest ekstreme forskjellen, og målingene er foretatt på feil side av fartsgrensen selv på de fineste norske veiene – men likevel naturlig overførbart til norske forhold.

– Det er jo ikke uvanlig med disse hastighetene også i Norge, og vi ser at konsekvensen er store. Og de øker selvsagt med farten, sier teknisk konsulent i NAF, Tom André Nilsen, til Motor.

I den samme målingen i 120 km/t stoppet dekkene med 3 millimeter mønsterdybde 64 meter etter det nye dekket – og 35 meter før det mest slitte.

I mer anstendige 80 km/t ble naturligvis utslaget mindre, men fort helt avgjørende for liv og helse i en kritisk situasjon. Det nye dekket stanset etter 25,8 meter, det middels slitte stoppet etter 31 meter, mens det godt slitte dekket brukte 36,2 meter. Altså drøye 10 meter mer.

Mønsterdybden er det mest avgjørende for hvor mye vann et dekk klarer å drenere. Og jo mindre mønsterdybde, desto større sjansen for vannplaning – altså at sjåføren mister kontrollen på både bremsing og styring.

Les også: Hva betyr egentlig tallene og bokstavene på dekket?

– Dette bekrefter det vi har sett i tidligere tester gjennom mange år. Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm, og vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som har kun 1,6 millimeters mønsterdybde, sier produktsjef hos Continental Dekk i Norge, Knut Knudsen.

Han får støtte i dette fra NAF-konsulent Nilsen:

– Vi har i alle år anbefalt 3 millimeter som en nedre grense, for å bevare dekkenes egenskaper. Disse resultatene understreker viktigheten av dette. Man bør ikke bevege seg på grensen, selv om 1,6 millimeter er lovlig, påpeker han.

Knudsen mener det burde være forbudt å kjøre dekket sitt ned til 1,6 millimeter mønsterdybde.

– Vi som jobber med dekk til daglig vet hvor farlig det er å kjøre med slike dekk. Det er rart det er tillatt, i likhet med at det fortsatt er tillatt å kjøre med piggfrie vinterdekk gjennom hele sommeren. Det er også farlig, og burde heller ikke vært tillatt, sier Knudsen.

 

Powered by Labrador CMS