DEKKTEKSTEN: Mange lurer på hva teksten og tallene på bildekkene står for. Her er noen svar.

Dekkenes ABC:

Hva betyr egentlig symbolene på dekket?

Et bildekk er alltid påført masse tall og bokstaver. Men hva betyr de? Her er det du trenger å vite.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Her er forklaringer og ordliste med de begrepene du kan støte på når du kjøper nye dekk.

Hva står det egentlig på dekket? Det er mye informasjon, noe er riktignok bare design-grep fra produsenten, men det meste er lovkrav fra myndigheter i Europa (gjennom ECE-reglementet/EES-direktiv) og USA (DOT, Department of Transportation).

Det viktigste, for eksempel på et dekk med dimensjonen 205/55 R16, er dette:

205 = dekkets bredde i millimeter.
55 = dekkets profilhøyde i prosent av dekkets bredde.
R = typebetegnelse, R står for radialdekk.
16 = dekkets indre diameter i tommer. Dette viser hvilken felgstørrelse, i diameter, som passer til dekket.
92 = belastningsindeks. Man bør ikke kjøpe med lavere indeks enn det som er angitt i bilens instruksjonsbok. Høyere indeks er ikke noe problem.
T = hastighetskode, angir dekkets maks hastighet som ikke bør være lavere enn bilens topphastighet. Unntatt er vinterdekk som ofte har lavere hastighetsklassifisering. Høyere hastighet er ikke noe problem.
XL = Extra Load, viser at dekket er ekstra forsterket med høyere belastningskapasitet.

Hastighetskodene:

Q = 160 km/t
R = 170 km/t
S = 180 km/t
T = 190 km/t
H = 210 km/t
V = 240 km/t
W = 270 km/t
Y = 300 km/t
ZR = over 240 km/t
ZR + Y = over 300 km/t

E-nummermerking = dekket er godkjent i Europa.
DOT-merking = dekket er godkjent både i Europa og USA.
3719 = produsert i uke 37, år 2019. Produksjonsdatoen er de fire siste sifrene i DOT-merkingen.

Kombinasjonen av bokstaver og sifre mellom DOT og produksjonsdatoen er dekkets serienummer og viser i hvilken fabrikk det er produsert.

Informasjon om slangen:

«Tubeless» sies om alle slangeløse dekk (som er de fleste), eller det er type slange hvis dette finnes.

Monteringsanvisning:

De fleste dekk har enten bestemt rulleretning eller en spesifikk inn- og utside. Det er viktig å følge monteringsanvisningene for at dekket skal prestere som planlagt.

Amerikanske dekkmerkinger:

Mange dekk har den amerikanske kvalitetsgraderingen trykket på dekket. Europeiske sitter derimot på en klistrelapp som følger dekket ved levering.
Treadwear = slitasjeverdi. Har en indeks basert på et måleresultat utført på en spesifik vei i Texas opp mot et referansedekk. Indeks 400 gir dobbelt så mange mil som 200.
Traction = en markering som viser grep på vått underlag. Dekket bremses med låste hjul på våt asfalt og våt betong. Graderes mellom A og C, der AA er aller best.
Temperature = motstand mot varmeoppbygging. Dekket belastes mot en rullende trummel. Graderes fra A til C (184-137 km/h), der A er aller best.

SLITASJEVARSLER: Noen dekk har også tall på den flaten som ruller mot bakken. Men disse forteller bare hvor slitt dekket er. 4-tallet forsvinner sist, og når det blir borte er det tid for å kjøpe nytt.

Stille dekk:

Noen dekk har en skumfilt innvendig som demper vibrasjoner og lydbølger inne i dekket. Produsentene har litt ulike begrep på dette, men disse er de vanligste:

Bridgestone – B-Silent
Continental – ContiSilent
Dunlop – Noice Shield
Goodyear – SoundComfort
Hankook – SoundAbsorber
Michelin – Acustic Technology
Pirelli – PNCS

Enkelte av bilprodusentene har helt spesielle ønsker om dekkenes spesifikasjoner. Dekkene får da en merking som viser at dekkets egenskaper skal møte bilprodusentens krav – ofte lavere rullemotstand og bedre komfort, men kanskje dårligere slitestyrke og lavere våtgrep.

Her er noen eksempler på hvordan bilprodusentene merker «sine» dekk:

Audi – A0
BMW – *
Mercedes – MO
Porsche – N, fulgt av et siffer (N = Nürburgring)
Volvo – VOL
Tesla – TO

Andre merkinger:

3PMSF – «3 peak mountain snow flake» eller «fjelltopp/snøfnugg» på norsk. Et nytt symbol fra 1. juli 2019 for vinterdekkmerking som viser at dekket er godkjent for vinterbruk og har klart en standardisert bremsetest på snø.
M & S = «Mud and Snow» er den tidligere vinterdekksmerkingen. Det er vurdert av produsenten, uten ekstern kontroll.
RFT – Run Flat Tires = punkteringsfrie dekk. Har en forsterket, selvbærende dekkside som gjør at man kan kjøre en begrenset strekning i lavere hastigheter selv uten luft i dekket.
Seal … – selvtettende dekk kan være et alternativ til punkteringsfrie dekk. En fyllmasse inne i dekket fyller hyllet hvis en spiss gjenstand stikker hull. Produsentene har ulike navn for denne teknologien: Seal Inside/SealGuard/ContiSeal/SelfSeal/SealTech/B-Seal er noen eksempel.
Den europeiske dekkmerkingen vises på en klistrelapp som skal sitte på alle nye dekk ved kjøp. Dekket rangeres med bokstaver fra A til G, der A er best, i tre kategorier:
Merkingen har terskeleffekter, et dekk kan ha en «svak» A, på grensen til B, et annet kan ha en «sterk» B, nær grenseverdien til A. Piggdekk er unntatt fra denne dekkmerkingen.

Drivstoff og forbruk:

Rullemotstand i laboratorium der det ruller rett frem. Dekket graderes fra A til G, selv om D ikke brukes på personbiler. Tommelfingerregel: Det skiller ca. 0,1 liter/100 km mellom hver bokstav, for elbiler ca 15 km rekkevidde.

Våtgrep:

Bremseprøve på våt asfalt i 80 km/t. Stoppstrekningen graderes fra A til F, mens D (og G) ikke anvendes på personbiler. Forskjellene på grenseverdiene er slik: A til B er +3 meter, B til C er +4 meter, C til E er +5 meter og E til F er +6 meter.

Støy:

Lydnivå for en forbipasserende med motoren avstengt i 80 km/t. Det sier ingen ting om veistøyen inne i bilen. Merkingen angis i dB og et symbol med tre lydbølger. To svarte lydbølger tilsvarer den europeiske grenseverdien fra 2016. Én svart lydbølge betyr minst 3 dB under grenseverdien. Tre svarte lydbølger betyr at den bare klarer den eldre grenseverdien fra 2001.