ORDKUNSTER: Forfatter Lars Mytting husker stadig annonseteksten på bruktbilen han solgte raskest.Foto: JULIE PIKE/GYLDENDAL
Selge bruktbil?
Ekspertenes råd om ordvalget som selger
Skal du selge bilen? Her er rådene fra forfatter Lars Mytting og andre eksperter. Ordvalget kan gjøre annonsen din treffsikker når du har behov for å få mest mulig kroner for bruktbilen din.
Motor har samlet kjappe skrivetips fra fire kloke hoder som kan bilfag til fingertuppene:
Andreas Edvardsen, daglig leder i Bilakademiet (landets eneste bilselgerskole), Hanne Hattrem, 16 års fartstid som biljournalist i Norges største avis, VG, og Mr. Bil, Jon Winding-Sørensen, far til opplagssuksessen Bil som startet allerede i 1976.
Samt en av våre bestselgende og absolutt mest bilkyndige bokforfattere, Lars Mytting:
– Den bilen jeg solgte raskest var en 1996-modell Volvo 850 hvor jeg skrev i Finn-annonsen at «bilen er nok ikke så fin som den ser ut på bildene, men er absolutt en blank og presentabel vogn», sier Mytting.
«Ring, så skal du få svar»
– Av engelske, dessverre uoversettelige, salgsuttrykk, er favorittene «genuine reason for sale» og «any inspection welcome».
Forfatteren av bøker som «Hestekrefter og «Hel ved» solgte også nylig en Land Rover Discovery:
– I annonsen står en setning jeg synes er real: «Alle bilens barnesykdommer er utbedret. Ring, så skal du få svar».
Ved siden av en solid liste med oppgraderinger bød forfatteren også på beroligende informasjon, som: «Brukt som pendlerbil til Sverige, derfor er mange typiske slitedeler skiftet 'føre var'».
– Jeg liker nok de mer nøkterne bruktbilannonsene, men med noen setninger som viser at selger har peiling på vedlikeholdet. Jeg tenner også på tørre setninger som «Full historikk siden ny, inklusive original salgskontrakt». Biler har sjel, men jeg vil ikke ha med forrige eiers sjel på kjøpet, sier Mytting.
Andreas Edvardsen i Bilakademiet utdanner hvert år horder av vordende bilselgere og er spesielt opptatt av språk som treffer blink.
– I dag tilbringer bruktbilkjøpere mye mer tid på å orientere seg grundig på nett enn tidligere, før de kontakter selger. En annonse må derfor ha en selgende tekst og ikke bare standardformuleringer som ligger klar hos finn.no eller lignende markedsplasser.
Edvardsen mener eksemplene er mange på kunder som får trøbbel med å selge bilene sine fordi de har brukt for lite tid på annonsen.
– Annonseteksten din bør si noe om vedlikehold og beskrive bilens tilstand så utfyllende som mulig. På utstyrslisten bør du unngå å bare bruke forkortelsene til produsenten, men beskrive hvilken funksjon og nytte utstyret har – eksempelvis «adaptiv cruisekontroll hjelper føreren å holde en jevn hastighet sammen med forvalgt avstand til kjøretøyet foran».
Standard kjeder
Den daglige lederen i Bilakademiet legger til at listing av standard utstyr som går igjen på de fleste biler – som for eksempel radio eller elektriske vinduer – vil kjede annonseleseren og er derfor unødvendig å nevne.
Kjøper prioriterer beskrivelser som skaper troverdighet og trygghet.
– En bit av selgende tekst kan lyde: «Bilen har tatt alle servicer hos merkeforhandler og har nylig gjennomført EU-kontroll», sier Edvardsen.
Annonse
Som man prater?
Forresten: Hvor ålreit er det med litt skrivefeil eller hyperlokal dialekt, av typen «jeg er stolt av at jeg skriver slik jeg prater»?
Jon Winding-Sørensen i Bilforlaget, som han co-startet og som han fortsatt jobber i, ser tvilende ut:
– Jeg tror ikke på slikt her. Dersom en bileier selger bilen sin selv, er det ganske alvorlig. Han har ikke fått det han ville ha for den ved et innbytte. Eller han skal ikke ha enda en bil – det kan være mange årsaker. Men jeg tror ikke han tar lett på det. Jeg tror han jobber ganske omhyggelig med budskapet.
Hvorvidt tjener tekster i bruktbilannonser på å inneholde personlige forhold, som «vurderes solgt med tungt hjerte», «selges grunnet samlivsbrudd», eller den noe gammelmodige «damekjørt»?
«NAF-test» trigger
– Niks, det er tross alt ikke en annonse i kategorien «bekjentskap ønskes». Dessuten tas svært ofte kjøpsavgjørelsen av hele familien. Vær klinisk, oppfordrer Winding-Sørensen.
– Ord og uttrykk som trigger kjøpere er og blir «NAF-test», «serviceoroganisasjon» og «garanti».
Winding-Sørensen taster en lynrask introtekst til en av BMWs Norges-favoritter slik:
«BMW 1-serie er en meget tøff og lettkjørt kompaktbil, samtidig som den har god plass til familien. Kjørekomfort og tysk kvalitet er en selvfølge, og 1-serien er en av få biler i kompaktklassen som har bakhjulstrekk, her får du ren kjøreglede, samtidig som elektronisk chassis gir førsteklasses vinteregenskaper.»
Hanne Hattrem har testet biler i VG helt tilbake til 2004 og tror lesere av bruktbilannonser er opptatt av erfaringer med drivstofforbruket.
– For en bil med litt historikk er det også nyttig å vite at den ikke har vært kollisjonsskadet. Og om den har hatt store feil, og i motsatt fall: hva som har vært feil og blitt reparert.
VGs biltest-dronning antyder, som Winding-Sørensen, at bruken av bilen er relevant i annonsetekst. Men ikke årsaken til salget.
– Jeg ville derimot synes det var greit om selgeren er synlig, altså vil for eksemplet «kjørt av eldre par» være relevant for meg.
Hattrem underholder seg sjelden på kveldene med å lese bruktbilannonser, men får jevnlig tips fra lesere om ordlyd av den lattervekkende sorten.
– En av disse annonsene var dønn ærlig. Hvis den virkelig er sann, da.
Den irriterte selgeren av en Tesla Model X skriver at han «håper å få solgt bilen som har gått 34.000 kilometer, hvorav 4.500 til og fra servicesenter. Bilen er nå litt over to år, men har vært inne til «service» totalt 22 uker. Litt usikker på om jeg kan trekke det fra på bilens alder. Det er kun jeg og Teslas mange verkstedansatte som har kjørt bilen. Selges på grunn av fare for kommende hjerteinfarkt».
Minst 10 bilder!
Språkføring og bildebruk henger nøyere sammen enn folk tror, mener Edvardsen i Bilakademiet.
– La det ikke blir for mye hastverk med fotograferingen. Bilen må være helt ren både utvendig og innvendig. Den bør også ryddes for alt innvendig som løse vinterhjul eller barneseter. Sør også for nøytral bakgrunn som ikke stjeler oppmerksomheten fra bilen og ikke med motlys eller lys som reflekterer i bilen eller i vinduene.
En god annonse bør ha minst 10 bilder, men gjerne flere, og lik fordeling mellom utvendig og innvendig dokumentering.
– Det nokså vanlige mobilkameraet ditt er godt nok, men om du har separat kamera med bedre oppløsning er det aller best. Har bilen en liten bulk eller en ripe, ta bilde og beskriv skaden i annonsen. Dette gir mer tillit til selgeren og gjør at det ikke blir diskusjoner i ettertid mellom kjøper og selger, sier Edvardsen.
Forfatter Lars Mytting legger til:
– Det som slår alt, ved siden av en nøktern tekst, er gode bilder av bilens underside, for å vise at det ikke er jukset med fersk understellmasse over rust.