VANT: Marcus Jøsang Møller er svært fornøyd med at han vant over Fjellinjen i forliksrådet.
Foto: Tomm W. Christiansen.
Fjellinjen var skråsikre på seier:
Marcus (20) vant over Fjellinjen
Fjellinjen var skråsikre på seier, og tok Marcus Jøsang Møller til forliksrådet. Men nå har bompengeselskapet tapt. Marcus ble frikjent for pengekravet.
Forliksrådet
- Forliksrådet er en meklingsinstitusjon med begrenset domsmyndighet.
- Forliksrådet megler mellom partene i sivile saker og kan i enklere saker avsi dom.
- Alle kommuner skal ha et forliksråd.
- Dommer i forliksrådet kan ankes inn for tingretten
Et enstemmig Aurskog-Høland forliksråd har frifunnet Marcus Jøsang Møller (20) fra å måtte betale 4400 kroner for bompasseringer han ikke har foretatt sommeren 2019.
20-åringen slipper også å betale renter og gebyrer på nesten 3000 kroner. I stedet er det bompengeselskapet som må betale hans sakskostnader.
Motor har skrevet flere artikler om konflikten mellom Marcus og bompengeselskapet Fjellinjen, som oppsto etter at Marcus solgte bilen sin.
Var skråsikre
Årsaken til at Fjellinjen krevde penger av Marcus, og ikke av kjøperen av bilen, er at Marcus ikke rapporterte eierskiftet akkurat slik Fjellinjen og de andre bompengeselskapene krever.
Marcus sendte eierskiftemelding til Statens vegvesen, og tok bombrikken ut av bilen. Men han sa ikke opp avtalen med det offentlig eide bompengeselskapet Fjellinjen, slik Statens vegvesen krever i felles regler for alle bompengeselskapene.
Så skråsikre var Fjellinjen på seier at de tok Marcus til forliksrådet. Samtidig skrev kommunikasjonsrådgiver Tone Hansen Finstad følgende i en epost til Motor:
– Fjellinjen mener avtalebetingelsene for Autopass-kunder er tydelige.
Enstemmig forliksråd
Men det mener ikke et enstemmig forliksråd. De har avsagt en dom hvor de frikjenner Marcus, og kritiserer Fjellinjen.
Forliksrådet mener bompengeselskapet ikke informerte godt nok da de i 2018 endret avtalevilkårene for kundene sine. Fra da forholder bompengeselskapet seg til hvem som har Autopass-avtale med dem – og ikke hvem som eier bilen.
– Dette var vesentlige avtaleendringer som burde medføre at hver kunde ble personlig opplyst, skriver forliksrådet i dommen.
De viser til at Fjellinjen er den profesjonelle parten, og at de burde informert om endringene på sms eller epost.
I Stortinget
Motor har fortalt om flere kunder som ikke har forstått at de i tillegg til å melde eierskifte også må si fra til bompengeselskapet ved salg av bilen.
Regelverket og informasjonen har også blitt tatt opp i Stortinget av Fremskrittspartiets Morten Stordalen. Svaret fra samferdselsminister Knut Arild Hareide var en «pop up»-løsning i motorvognregisteret.
– Jeg er veldig fornøyd med dommen, sier Marcus selv i en sms til Motor.
– Ikke tydelig nok
Hans advokat, Jens Christian Riege i NAF Advokat, mener denne saken viser at hverken regelverket eller informasjonen fra Fjellinjen har vært tydelig nok.
– Det er viktig at det gis god informasjon til kundene om endringer i avtalen. Fjellinjen har hatt alle muligheter for å varsle på en bedre måtte enn de gjorde. Når det offentlige driver bompengeinnkreving bør både kommunikasjonen og regelverket være tydelig, sier Riege ved NAFs advokatkontor.
Vil ikke kommentere
Fjellinjen vil ikke besvare Motors spørsmål om dommen.
– Vi har mottatt dommen og lest den. Vi skal senere ta stilling til om vi skal anke den inn for tingretten, sier kommunikasjonsrådgiver Håkon Nordahl i Fjellinjen.
– Hva tenker du om at dere var skråsikre på seier, men likevel tapte?
– Jeg kan ikke si noe om det før vi vet hva vi vil gjøre.