FARESONEN: Utsatt pynt på mange nye biler kan koste dyrt også for de mest forsiktige.
Utsatt pynt kan bli kostbar:
Nybilene som ber om å bli skadet
Utstikkende blinklys, kromlister, plast og annen pynt på svært utsatte hjørner blir stadig mer vanlige på nye biler. Delene er rådyre å skifte – og skader skjer selv den mest forsiktige.
Hvor mange ting stikker ut fra bilen din – eller fra den bilen du vurderer å kjøpe? Det er lett å bli svett.
Nybiler selges med en rekke detaljer som kan knertes, knuses eller knases i stykker på null komma niks:
Alt fra overdimensjonerte blinklys som går utenfor karosseriet til tullete plastpynt i frontfangeren.
Bildesignerne og verkstedene har neppe slått seg sammen for å tjene mer penger på folks skader – det kan bare virke slik.
Allerede er speilhus og felger kjent som de første som ryker i parkeringshus og andre typiske åsteder for dyre, dumme småskader.
Moderne bildesign har gjerne et titalls «utstikkere» ekstra – her er noen av verstingene:
En av Toyotas bestselgere, C-HR, er typisk for trenden med utagerende lysdesign, som stikker seg ut også på verkstedregningen.
Hyllepris for den innerste delen av baklykten som er festet til bakluken er kr 5000 ut til kunden, mens den ytre delen av lysene, som åpenbart står mest utsatt til for skader, koster hele kr 6252, ifølge Toyota Oslo skadeverksted på Oppsal.
C-form
Mens «utstikkerne» til C-HR tross alt er høyt plassert, finnes flere eksempler på lavtliggende lysdesign.
Volkswagen e-Golf har C-formede signaturlys i frontfangeren som skiller elbilutgaven fra vanlige Golf på veien.
Er du uheldig å få ødelagt en av disse, koster fornøyelsen kr 3416, om vi spør VW-forhandler Erik Arnesen på Bryn i Oslo. Priseksemplet er her også uten timepris og eventuelle andre skadede deler.
Volkswagens små-SUV T-Roc mangler heller ikke fiffige detaljer som kan svi i lommeboka.
De unike, firkantede blinklysene er stilige – men før du raser avgårde er det greit å vite at deleprisen er kr 2667 per side, oppgir verkstedet hos Erik Arnesen.
Annonse
Dyrt på toppen
BMW i3 troner på toppen blant Norges mest populære elbiler, og en rask inspeksjon avslører en rekke, utsatte designdetaljer.
Nesepartiet har blinklys som står alle fremst på bilen.
Det lette plastdekslet som omgir dem koster kr 1444 å plukke ut av delehylla til Bilia Skøyen i Oslo.
Selve den lille blinklyslampen kommer i tillegg og faktureres kr 3081 – per stykk. Glasset kan ikke kjøpes alene.
Mange merker utstyrer modellene med stadig flere designdetaljer for å gi inntrykk av «klasse» – en øvelse tyske BMW kan til fingerspissene.
Selv den nokså hverdagslige BMW X1 har lekker frontfanger med komplekse linjer.
Det lille L-formede dekorelementet i forbindelse med tåkelyset kalles «bekledning», og kan byttes mot kr 1200, sier BMW-forhandleren Bavaria i Oslo.
Det kan virke som «småpenger», men er bare starten på en lang regningsremse om hele fangeren får seg en stygg nesestyver.
Råtøffe støttenner
Franske Peugeot har hatt rask suksess med elbilnyheten e-208 og bensinutgaven 208. De vertikale lysstripene i støtfangeren under hovedlysene er råtøffe, men kjør varsomt:
Deleprisene varierer fra kr 3130 til kr 3476 i forhold til utstyrsnivå, forteller Bertel O. Steen Asker og Bærum.
Annonse
Grillskryt
Japanske Mazda får skryt for våpenskjoldformet frontparti som prydes av en stor grill – innrammet i krom. Den speilblanke rammen har null beskyttelse og må ta støyten alene – om sjåføren eller andre bilister er uheldige.
Mazda-verkstedet Østerås Bilsenter i Bærum kaller rammen en list, og opplyser at den består av to deler.
Den todelte løsningen er smart med tanke på at du slipper å skifte hele krompynten om du skader bilen bare på den ene siden. Å erstatte halve grillen koster kr 869.
Bulker du hele, slankes kontoen din med kr 1738. Østerås bilsenter beregner to timers arbeid som kommer i tillegg, kr. 1495 per time uten merverdiavgift.
Totalprisen for en uvøren manøver i et ubetenksomt øyeblikk kommer da totalt på nærmere seks store lapper