JAPANSK ELLER FRANSK: Ladehybridene Toyota RAV 4 og DS 7 har både plass og rekkevidde.
JAPANSK ELLER FRANSK: Ladehybridene Toyota RAV 4 og DS 7 har både plass og rekkevidde.

Toyota RAV4 mot DS 7:

Ladbar familie-SUV – hvilken er best for deg?

Vi har ventet lenge på SUV-ene med plass til en familie og bra rekkevidde på strøm. Her møtes to av de beste i duell: Toyota RAV4 og DS 7 Crossback.

Publisert

Toyota RAV4 er er velkjent for folk flest. Som tradisjonell hybrid har den vært en av landets mest solgte biler i en årrekke. I sommer kom den også som ladbar hybrid.

  • Oppgitt elektrisk rekkevidde på denne er hele 75 km.

DS 7 Crossback 2020

73 poeng

Pris testbil: Kr. 696.700 (Grand Chic) eks. frakt/levering. Pris fra: Kr. 590.900 (Grand Chic) eks. frakt/levering. Vår testbil – drivlinje: 1,6 liter bensinturbo, 200 hk og to elmotorer på 110 hk hver. Total effekt 300 hk., 520 Nm., firehjulsdrift, 8-trinns automat. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 58 km/0,15 l/mil. 0-100 km/t: 5,9 sek (fabrikktall). Toppfart: 235 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1825/500 kg. Dekkdimensjon: 205/55R19. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 555/1200. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 457/191/163/19 cm.

Komfort 10/10

Setter standarden. Lavt støynivå, gode seter, myk fjæring, overflod av krefter, umerkelig veksling mellom strøm og bensindrift og myk og presis automatkasse under hverdagslig kjøring.

Design 7/10

Finest bakfra. Fronten blir en smule oppblåst og karakterløs. Innvendig er alt pent og greit og forsøksvis eksklusivt - uten helt å lykkes. De digitale instrumentene virker litt simple med sine farger og rombe-grafikk.

Kjøreegenskaper 7/10

300 hester gir masse kraftoverskudd. Fem ulike kjøremodus, uten store forskjeller. Girkassa er uansett litt treg ved rask akselerasjon. Høyere tyngdepunkt og komfortorientert understell gir noen begrensninger.

Miljø og forbruk 7/10

Med forsiktig gassfot klarte vi 51 kilometer på strøm. Det dekker statistisk sett det daglige behovet for folk flest. På langkjøring i ren hybridmodus, endte vi på 0,57 liter på mila.

Utstyr 8/10

Mye innbakt i prisen, blant annet skinn, trådløs mobillader og adative LED-lys. Med mindre du må ha Nappaskinn, panoramatak eller oppgradert lydsystem, så ser vi ikke så mange andre tillegg enn håndfri bakluke (5900 kr.) og hengerfeste (12.900).

Praktisk 8/10

Bagasjerom på 555 liter er absolutt godkjent på en ladbar firehjulstrekker, som vanligvis mister mye bagasjeplass. Romslig i alle retninger for sjåfør og passasjer. Betjeningen - blant annet med vindusheisere i midtkonsollen og cruisekontroll gjemt under rattet - krever litt tilvenning.

Pris 6/10

Dyrere enn Norgesfavoritten Outlander, men framstår på alle vis som en bedre bil. Konkurransedyktig pris mot RAV4 som ladbar hybrid. Men mens DS er et ukjent fransk merke for folk flest, er japaneren Toyota - og delvis Mitsubishi - det trygge og kjente.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall etter 30.000 km eller årlig, avhengig av hva som inntreffer først. Ny motor og drivverk med begrenset historisk data om eventuelle typiske feil og svakheter, men det forventes ingen større kostnader.

Sikkerhet 8/10

Dieselutgaven ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2017, med fem av fem stjerner. Har blant annet kollisjonsvarsler i hastigheter opp til 140 kmt/t, som også fanger opp syklister og objekter i mørket, filskiftevarsler og blindsonevarsler.

Annenhåndsverdi 5/10

Ukjent merkevare med høy pris er ingen slager på bruktmarkedet. Regn med et årlig prisfall på rundt 10.000 kroner mer enn for eksempel RAV4. Men en moderne ladehybrid med firehjulsdrift vil uansett ha interesse i mange år framover.

Toyota RAV4 PHEV 2020

79 poeng

Pris testbil: Kr. 580.100 («Executive Bitone») eks. frakt/levering. Pris fra: Kr. 497.700 («Life»), eks. frakt/levering. Vår testbil – drivlinje: 2,5 liter firesylindret bensinmotor, 182 hk og to elmotorer på 180 hk og 54 hk. Total effekt 306 hk., 450 Nm., firehjulsdrift, trinnløs automatkasse. Rekkevidde/forbruk (WLTP): 75 km/0,1 l/mil. 0-100 km/t: 6,2 sek (fabrikktall). Toppfart: 180 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2005/505 kg. Dekkdimensjon: 235/55R19. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 520/1500. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 464/186/169/19 cm.

Komfort 8/10

Den ladbare versjonen er hørbart mer støysvak enn den tradisjonelle hybriden. Styrefølelsen er også litt tyngre og mer eksklusiv, men litt stiv over mindre ujevnheter. God kjørestilling, komfortable seter, romslig kupé.

Design 7/10

De kantede hjulbuene og noen skarpe konturer skaper liv i karosseriet, men generelt ganske anonym. Og spesielt bakfra. Instrumentpanelet gir et blandet inntrykk - lekkert rundt midtkonsollen, men infotainmentskjermen er utdatert.

Kjøreegenskaper 7/10

Stabil og presis til å være en SUV. 306 hester føles ikke veldig mye mer enn 224 i den vanlige hybriden før helt i enden av turtallskalaen. Den trinnløse automatkassen reagerer kjapt, og er blitt merkbart bedre de siste årene.

Miljø og forbruk 9/10

Meget gode tall i elektrisk modus. Vi oppnådde fra 65 til 89 kilometer på ulike ruter i sommertemperatur. I praksis kan du kjøre på strøm i det daglige også midtvinters. Sedvanlig gunstig Toyota-forbruk i hybridmodus.

Utstyr 8/10

De fleste kundene har bestilt høyeste utstyrsnivå - og det er forståelig. Da får de blant annet elektrisk justerbare skinnseter med kjøling, head up display, 19 toms felger og svart lakk på tak og bakre sidestolpe.

Praktisk 8/10

Bagasjevolumet er redusert med 60 liter – til 520. Lettlastet med litt plass igjen til små ting under bagasjeromsgulvet. Baksetet kan deles 60/40, men mangler skiluke og er ikke skyvbart. Hengervekt (1500) gjør den praktisk for mange.

Pris 7/10

De fleste bestiller en bil som ender godt over 600.000 kroner med vinterdekk og hengerfeste. Spranget opp til mer prestisjetunge, helelektriske modeller er ikke stort. Men du kan også ende på rundt 550.000 uten å gi avkall på så mye.

Driftskostnader 9/10

Service årlig eller etter 30.000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Fast servicepris over tre år, er 15.171 kroner, inkludert blant annet utvidet bremsevedlikehold. Generelt svært få problemer med Toyota. Riktig brukt, får du svært lave drivstoffutgifter.

Sikkerhet 8/10

Høy score hos euroNCAP i 2019. Det meste Toyota kan by på av sikkerhetssystemer er på plass fra grunnmodellen, men du må opp på nest høyeste nivå for å få blindsonevarsling, samt varsling/bremsing ved kryssende trafikk bak bilen.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonselskapet Leaseplan beregner et prisfall på 60-70.000 kroner i året de tre første årene. Et gunstig tall som dokumenterer populariteten til RAV4. Blir attraktiv som ladehybrid.

DS 7 Crossback er en langt mindre kjent modell. Men alt av motor, drivlinje og teknologi er velprøvde løsninger som man finner på de øvrige modellene i PSA-konsernet, altså Peugeot, Citroën og Opel.

  • Oppgitt rekkevidde på DS 7 er 58 km.

DS 7 var Norges 29. mest solgte ladehybrid ved utgangen av oktober, mens RAV4 da allerede hadde klatret opp på en 5. plass. I oktober ble det registrert 444 nye RAV4 i ladbar utgave. Det er nærmere dobbelt så mange som neste modell på listene, vesentlig dyrere Volvo XC60.

Prismessig kommer de to duellantene ganske likt ut hvis vi tar utgangspunkt i de best utstyrte versjonene.

  • RAV4 koster fra 497.000 til 580.000. DS 7 fra 530.000 til 590.000.