Bilprodusentene i koronakrise:
– Tesla og Toyota er best rustet for å klare krisen
Analytikerne hos GlobalData har vurdert hvordan verdens bilprodusenter vil takle konsekvensene av koronapandemien. Tesla og Toyota er best rustet, mener ekspertene. Og deretter kommer, sikkert overraskende for mange, indiske Tata.
DETTE ER SAKEN: Velrenommert britisk analyseselskap hevder Tesla vil stå sterkest etter koronakrisen.
Pandemien verden opplever nå har allerede gått hardt utover bilindustrien globalt, og de bilrelaterte økonomiske sektorene i hvert marked lokalt. Både tilbud og etterspørsel er kraftig rammet.
Stadig flere bilprodusenter må stenge fabrikkene sine i flere og flere land og kundene uteblir fra forretningene.
I mars falt det tyske bilmarkedet, målt i antall registreringer, med 38 prosent fra samme måned i 2019.
Bilsalget i USA hadde en nedgang på 39 prosent, det britiske markedet falt med 44 prosent og det franske med hele 72 prosent. Også i så å si alle andre land verden over, stuper etterspørselen etter biler.
Lille Norge har så langt klart seg relativt bedre enn andre markeder – antallet nyregistreringer var riktignok ned 32 prosent i mars – men i forhold til en mars måned i 2019 som lå ekstremt høyt.
Totalt sett er det altså et dystert bilde som tegner seg for bilprodusentene verden over i tiden som kommer. Eneste lyspunkt i skrivende stund er at aktiviteten i Kina så smått har begynt å ta seg opp igjen.
Men det globale markedet er på vei ned og alle observatører enes om at krisen industrien er på vei inn i, vil være langt verre enn den som fulgte av finanskrisen i 2008/2009.
Calum McRae, analytiker hos GlobalData, beskriver situasjonen slik:
– COVID-19-krisen treffer bilselskapende hardt både på tilbuds- og etterspørselsiden i år. Forsyningsskjedene får avbrudd og markedsetterspørselen har på brutalt vis stupt i de store markedene verden rundt i mars. Det ser ut til at krisen i etterspørsel og tapene i volum for selskapene vil fortsette inn i annet kvartal før det deretter stabiliseres og går inn i en ny vekstperiode.
– Mange spør seg hvilke bilprodusenter som vil klare seg best gjennom krisen og stå best rustet til å komme seg raskt ovenpå igjen når aktiviteten tiltar igjen. Mye vil selvsagt, bortsett fra hvert selskaps finansielle situasjon ved inngangen til krisen, avhenge av markedsaktørenes evne til rask omstilling, tilpasningsdyktighet til marked og rammebetingelser, fremtidsrettet teknologi, organisatorisk smidighet og markedsmessig profil og image, sier McRae.
Klare for store endringer
Analyseselskapet GlobalData har publisert en rangering av bilprodusentene etter hvor godt de står rustet i det globale markedet med tanke på såkalt «disruptive megatrendene» – altså den fremtidige utviklingen innen nye teknologier, demografi og samfunnstrender, miljøkrav og markedsbehov.
Rangeringen er basert på en studie der det er gitt poeng for diverse, ulikt vektede kriterier. Disse er basert på hver fabrikants styrke innenfor det GlobalData bedømmer som bærende trender de neste årene.
Ifølge Calum McRae vil behovet for å være gode på disse feltene forsterkes av koronakrisen, som risikerer å akselerere trendene.
Eksempler er hvor sterke de er på elbil, hvor god tilgang de antas å ville ha til batterier, hvor sterke de er på tingenes internett, autonomi (selvkjørende funksjoner), bærekraft generelt, mobilitet som en tjeneste, tyngde i fremtidsmarkeder som Kina og India - og ikke minst sårbarhet for selve koronakrisen.
Det nye i år er nemlig at det tyngst vektede kriteriet er hvor godt rustet GlobalData mener produsentene er til å klare seg gjennom koronakrisen (kriteriet veier 20 prosent av totalen, i likhet med vektingen av styrke innen elektrifisering).
I alt 32 bilproduserende konserner er listet opp i rangeringen, alle de største amerikanske, europeiske og asiatiske.
Innenfor hver kategori som bedømmes er dårligste karakter 1, beste er 5. Å få en høy karakter i en høyt vektet kategori gir selvsagt enda mer uttelling.
Tesla (rangert som nummer én totalt) er eneste produsent som oppnår 5 i mer enn én kategori – elektrifisering, batteritilgang og tingenes internett (IOT). Volvos eierselskap, Hongkong-baserte Geely (4. plass totalt), får også 5 for elektrifisering, i tillegg til to andre kinesiske fabrikanter, Nio og BYD.
Europa i bakleksa
Både Volkswagen (17. plass) og General Motors (15. plass) har nylig annonsert store fremtidsplaner for elektrifisering, men hadde lite konkret fremtidsrettet på markedet da krisen kom, så de må nøye seg med score 4 på det feltet, sammen med en hel del andre, blant dem pionerer som enten har mistet litt momentum på området, som Renault og Nissan eller ikke har dedikerte plattformer for elbil, som Hyundai, BMW og Daimler.
General Motors får for øvrig den siste femmeren – for autonomi.
Det kan være interessant å notere at den europeiske produsenten som får best score, og den eneste blant topp ti, er BMW – på en 6. plass:
Her er rangeringen til GlobalData:Plassering
Produsent
Basert
1
Tesla
USA
2
Toyota
Japan
3
Tata Motor
India
4
Geely
Kina
5
Honda
Japan
6
BMW
Tyskland
7
Mitsubishi Motors
Japan
8
Nio
Kina
9
BYD
Kina
10
Fuji Heavy -Subaru
Japan
11
Suzuki
Japan
12
Mahindra&Mahindra
India
13
Ford
USA
14
PSA
Frankrike
15
General Motors
USA
16
Renault
Frankrike
17
Volkswagen
Tyskland
18
Daimler
Tyskland
19
Nissan
Japan
20
Chonquing Changan
Kina
21
Hyundai Motor
Korea
22
Guangzhou
Kina
23
Mazda Motor Corp.
Japan
24
SAIC Motor
Kina
25
FCA Fiat Chrysler
Storbritannia
26
Dongfeng Autos
Kina
27
BAIC
Kina
28
Great Wall
Kina