UENIGE: Volvo og Bilia er ikke enige om Bilia fortsatt blir merkeverksted for Volvo.

Volvo bryter med Bilia:

Uklart om Bilia får være merkeverksted

– I praksis er det avklart at Bilia fortsetter som merkeverksted, sier Bilia-sjefen. Men ifølge Volvo er det ikke avklart.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten om at Volvo bryter med Bilia, Nordens største bilforhandler, sjokkerte bilbransjen denne uka. Volvo har sagt opp forhandleravtalen, og nå løper en to år lang oppsigelsesfrist.

Men kan Volvo-eiere fortsatt få service og hjelp hos Bilia? Blir Bilia fortsatt merkeverksted?

– Ja, sier Bilia.

«Avklart»

Administrerende direktør Frode Hebnes i Bilia er svært tydelig på det i sitt svar til Motor:

– Bilia innfrir i dag alle standardkrav for å være merkeverksted for Volvo. Så fremt Bilia gjør dette også i perioden etter oppsigelsestiden, har Bilia rett til å fortsette som Volvo merkeverksted. Dette har Bilia til hensikt å gjøre, derfor er det i praksis allerede i dag avklart at Bilia vil fortsette som merkeverksted for Volvo også etter oppsigelsesperioden.

Må søke

Kristina Franzén, finansdirektør ved Bilias hovedkontor, bekreftet tidligere denne uken at både forhandler- og serviceavtalen er sagt opp.

Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, understreker i en epost til Motor at Bilias fremtid som merkeverksted ikke er avklart.

– Dersom Bilia søker om autorisasjon til å være et autorisert serviceverksted for Volvo vil vi ha en dialog med dem om en slik søknad, og forholde oss til reglene i gruppeunntaket, skriver Trosby i en epost til Motor.

– Når blir det avklart om Volvo-kunder får utføre merkeservice hos Bilia også etter oppsigelsesperioden?

– Konkret tidspunkt må vi komme tilbake til senere, skriver Trosby.

Fritt valg

NAF forstår at Volvo-kunder nå er usikre på Bilias fremtid som merkeverksted.

– Det er nok endel som lurer på hvor de skal reparere og ta service på bilen når merkeforhandleren ikke eksisterer lenger. Vi går ut fra at dette ordnes i løpet av de kommende to årene, slik at Volvo-kundene har et merkeverksted å forholde seg til, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han minner om at man slett ikke utføre service hos merkeforhandler.

– Vi har fritt verkstedvalg i Norge. Det betyr at du uten å miste garantirettighetene dine kan ta bilen til et godkjent verksted som ikke er merkeverksted. Forutsetningene er at servicen gjøres etter fabrikantens retningslinjer, og med godkjente deler, sier Sødal.

PS: I oppsigelsesperioden på to år blir det uansett ingen endringer for Bilia-kunder – hverken på salg av Volvo eller service på Volvo, påpeker Volvo Norge.