Svensk krasjtest av Volvo med last:

Så mye farligere er bilen når du krasjer med bagasje

Svenske testere fylte to Volvo V70 med 135 kg bagasje og krasjet bilene i 52 km/t. Resultatet var sjokkerende.

Publisert

Det er den svenske organisasjonen Villaägarna som gjennomførte testen med to eldre Volvo V70 fra modellperioden 2001-08. Målet var å få en test som skiller på ett viktig punkt fra andre, anerkjente kollisjonstester:

Denne hadde ikke dukker som simulerte fører og passasjer. Den hadde derimot usikret last.

Resultatet ser du her:

Som ferieoppakningen

– Bagasjerom finnes i alle biler, men publiserte kollisjonstester av hva som hender ved kollisjonstest med bagasje mangler, til tross for at mange kjører omkring med mye last i bagasjerommet, sier sjefjurist i Villaägarna, Ulf Stenberg.

«Bagasjen» i testen

  • I bilen var det pakket fem gule plastkofferter à 19 kg
  • Over dem lå fire blåsvarte bager à 9 kg samt en myk sort veske på 4 kg.
  • I hvert kolli var det plastposer med 4-8 mm singel, en relativt støtdempende last
  • Testen ble utført ved VTIs testanlegg i Linköping. VTI er det offentlige forskningsinstituttet for veitrafikken i Sverige.

Kollisjonen skjedde i 52 km/t med biler som var godkjent i teknisk kontroll av det svenske vegvesenet, og utstyrt med hver sin type lastbeskyttelse – henholdsvis bagasjenett og gitter.

Hver bil var lastet med ti kolli som tilsammen veide 135 kilo, tilsvarende vanlig feriebagasje.

Har du handlet hos Maxbo eller Byggmakker kommer et par betongfundamenter og en pose plantejord eller fem pakker med fliser opp i samme vekt.

– Vår tanke har vært å foreta en realistisk kollisjonstest for å se hvor tålegrensen går for en bils lastbeskyttelse. Bevisst valgte vi bort biler som ikke har originalmontert lastenett og har svakere seterygg, sier Ulf Stenberg.

Ikke noe «show-krasj»

Villaägarna valgte også bort høye krasjhastigheter og overlast, samt hardere bagasje som nettopp betongfundament eller fliser. De plasserte heller ikke lasten et stykke unna seteryggen slik at den ble kastet mot denne i kollisjonen.

– Meningen har jo ikke vært å pulverisere bilene i kollisjonstesten på spektakulært vis, men å finne ut hva som skjer, og om det er forskjell på lastenett i nylon og stålgitter, sier Stenberg.

– Hadde vi valgt en hastighet på 100 km/t for sammenstøtet og lagt 600 kilo betongelementer i bilene, ville de blitt smadret til det ugjenkjennelige. Vi hadde i så fall fått et resultat som forventet, som ikke hadde tilført oss stort, sier Stenberg.

Last øker risiko

Det er kjent for alle som har utrykningsoppdrag på veiene at risikoen for skade og død øker når bilen er tungt lastet. Denne risikoen er selvsagt vesentlig høyere om lasten er dårlig sikret.

Den tyske søsterorganisasjonen til NAF, ADAC, gjennomførte i 2013 en krasjtest med ferieoppakning i bil som viste dette med all tydelighet.

Den svenske husorganisasjonen Villaägarna besluttet nylig at det var på tide å gjennomføre en ny test for å dokumentere graden av risiko på en bedre måte.

Nylon eller stål?

Det var to Volvo V70, generasjon 2001-2008, som ble benyttet til kollisjonstestene. Den ene (den blå i testen), hadde et bagasjenett av nylon over bakseteryggen, mens den sølvfargede hadde et stålgitter som bagasjebeskyttelse.

I den blå bilen klarte lastenettet så vidt å holde igjen bagasjen i lasterommet og beskytte passasjerene. Imidlertid ble baksetet kraftig deformert.

Resultatet bedømmes å være helt på grensen - hvis farten hadde vært noe høyere eller lasten tyngre, ville bagasjen trengt inn i kupéen.

Bilder fra testen (bla med piltastene eller med pilene øverst):

KRASJTEST: Testen er gjennomført ved Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping i Sverige. Foto: JAN WENÄLL, VTI
KRASJTEST: Testen er gjennomført ved Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping i Sverige. Foto: JAN WENÄLL, VTI
KRASJTEST: Testen er gjennomført ved Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping i Sverige. Foto: JAN WENÄLL, VTI
KRASJTEST: Testen er gjennomført ved Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping i Sverige. Foto: JAN WENÄLL, VTI
KRASJTEST: Testen er gjennomført ved Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping i Sverige. Foto: JAN WENÄLL, VTI

Mange mangler beskyttelse

I den sølvfargede bilen, med stålgitteret, er resultatet annerledes. Gitteret er mer deformert, men har samtidig mer å gå på når det gjelder å holde igjen bagasjen. Men også i denne bilen ble baksetet kraftig deformert.

Uansett beviser kollisjonstestene viktigheten av å ha skikkelig lastbeskyttelse når man kjører med bagasje. Uten beskyttelse trenger lasten inn i kupéen og forårsaker stor skade.

Testbilene viste at Volvo har tenkt på beskyttelse for å minimere risikoen for å bli skadet av inntrengende bagasje.

– Det er likevel bedrøvelig at andre bilmodeller til og med ikke har mulighet for lastbeskyttelse, til tross for at bagasjen kan bli kastet inn til passasjerene ved en kollisjon, sier Ulf Stenberg.

– I og med at de krasjtestene som offentliggjøres i dag skjer uten bagasje, får mange forbrukere ikke med seg at fravær av lastbeskyttelse kan ha stor sikkerhetsmessig betydning, sier han.