Regjeringen får ros for avgiftsavklaring:
– Sent, men godt fra Siv Jensen
– Dette er sent, men godt fra Siv Jensen. Utsettelsen gir en forutsigbarhet som norske bilkjøpere burde fått mye tidligere, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste om regjeringens beslutning om bilavgiftsberegningene.
– Det er bra at regjeringen nå ser det NAF lenge har advart mot, at et hopp i bilavgiftene vil forsinke en nødvendig grønn omlegging av den norske bilparken.
– Når finansministeren også sier hun vil sikre en god overgang til den nye målemetoden i budsjettet for 2020, så har NAF vunnet frem. Vi kommer til å følge det videre arbeidet tett på vegne av norske forbrukere, sier Ryste.
Men hun legger til:
– Det som er synd er at overgangsordningen som kom 1. september alt har gitt økte priser på noen bilmodeller.
Les også: – Ikke gitt at bilavgiftene øker
– Hyggelig dag
Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, sier til Motor:
– Dette er en hyggelig dag for bilbransjen. Vi vil gi honnør til regjeringen, og er veldig glad for den løsningen regjeringen nå skisserer.
Han er likevel spent på hva regjeringen velger å gjøre med bilavgiftene i statsbudsjettet som legges fram 8. oktober.
– Det er to sider ved dette: WLTP-innføringen vil selv med overgangsordningen medføre en viss økning i avgiftene. Men den årlige justeringen av avgiftssatsene vet vi ennå ikke noe om. Det viktigste for oss er at det blir en større grad av forutsigbarhet, og det har vi fått på plass nå.
Han fortsetter:
– Siv Jensen sier to ting i sitt intervju med VG: Det ene er målene i Jeløya-erklæringen. Det andre er at vi har et system som premierer biler med lave utslipp. Det siste kan tyde på at de for eksempel kan redusere innslagspunktet for utslipp og samtidig justere opp på vektkomponenten i engangsavgiften – et grep som vil gi en provenynøytral ramme.
Les også: Så lange er ventelistene på alle elbilene
– Svært skuffende
Miljøorganisasjonene reagerer ulikt på regjeringens beslutning.
Zero mener det er greit å utsette WLTP, men vil ha avgiftene opp. Naturvernforbundet mener utsettelsen ser svært skuffende.
– Regjeringen velger å videreføre en utdatert og misvisende måte å beregne utslipp på som grunnlag for å beregne avgiftene ved kjøp av nye biler. Dette er svært skuffende. Den gamle målemetoden viser systematisk altfor lave utslippstall og gir inntrykk av at bilparken er mye mer klimavennlig enn den faktisk er. Det gjør at biler med høye CO2-utslipp blir altfor billige. Å videreføre denne utdaterte målemetoden er å lure seg sjøl, sier Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.