KONFRONTASJON: Hvilke utslipp skal være tillatt for bilene på Golden Gate Bridge, praktsymbolet på transport i California? President Donald Trump er på kollisjonskurs med lokale myndigheter. Foto: Foto: Joseph Barrientos og Gage Skidmore (innfelt)
CALIFORNIA TIL MILJØKAMP MOT DONALD TRUMP
Bil-utslippene kan bli politisk storkonflikt
Miljøforurensningen fra biler står i sentrum for en stadig spissere konflikt mellom myndighetene i California og Trump-administrasjonen i Washington D.C. Striden om bilutslippene kan bli en av de store politiske kampene i USA.
I skyggen av den politiske hurlumheien rundt innvandring og helsereform, er uenighet om miljøutslippene i ferd med å eskalere til en politisk konfrontasjon som fort kan ende i det amerikanske rettsvesenet.
Med valget av Donald Trump fikk USA en president som er tydelig på at han vil lette utslippsrestriksjonene for bilindustrien. Trumps miljøsjef Scott Pruitt tror ikke CO2-utslipp er en hovedårsak til global oppvarming, og til den amerikanske bilindustriens begeistring har administrasjonen vært tydelig på å reversere mest mulig av Barack Obamas miljøtiltak.
Men fredag vedtok miljømyndighetene i California å innføre strengere utslippsstandarer, en beslutning som utfordrer både bilindustrien og landets politiske ledelse, skriver The New York Times.
USAs stormakt
Konflikten er ikke interessant bare fordi California i seg selv er en stor delstat og USAs største bilmarked. Men 14 andre delstater (blant annet New York) følger Californias miljøstandarder, hvilket betyr at lovverket i California i praksis favner 130 millioner amerikanere og over en tredjedel av det amerikanske bilmarkedet.
I tillegg er delstatene som grenser til California delvis underlagt de samme lovene, som igjen betyr at denne miljøkampen berører nær halvparten av den amerikanske befolkningen.
California er en stormakt i seg selv, med 13 prosent av USAs brutto nasjonalprodukt. Bare sju land i verden har større BNP enn California. Delstaten har de siste 30 årene utviklet seg til å bli en bastion for det demokratiske partiet, forsterket av en demografisk utvikling med en stadig større latino-andel.
Med en republikansk president og et republikansk flertall i begge kamrene i Kongressen har det vært ventet en reversering av store deler av Obamas miljøpolitikk. Men Californias politiske tyngde gjør utfallet helt uvisst.
Tilsvarer ett års utslipp
Loven som sikrer amerikanske borgere rett til ren luft, The Clean Air Act, ble innført i 1970. California har lenge hatt et unikt fritak som sikrer delstaten adgang til å definere egne standarder innenfor dette lovverket, og det har gitt California en betydelig makt over bilindustrien.
Nå brukes denne makten, ikke bare mot bilprodusentene, men i ren politisk konfrontasjon med Trump-administrasjonen i Washington D.C.
– Alt av dokumentasjon – kall det forskning, kall det økonomi – viser at disse standardene burde være enda mer aggressive enn de vi nå innfører, sier Daniel Sperling, professor i transportstudier ved University of California og medlem av rådet som enstemmig vedtok de nye reglene fredag.
Rådet hevder de nye standardene vil redusere landets oljekonsum med 12 milliarder fat og redusere CO2-utslipp fra den eksisterende bilparken med seks milliarder tonn i løpet av dens levetid.
Samlet vil reduksjonene overstige USAs samlede CO2-utslipp gjennom et helt år.
Engasjerte Obamas minister
Spenningen stiger rundt hva Trump-administrasjonen nå vil foreta seg.
Hvis regjeringen velger å fjerne Californias fritak i Clean Air Act, vil det ventelig bli et rettslig oppgjør. President George W. Bush prøvde å fjerne fritaket i 2007, California gikk til retten, men saken kom aldri til rettslig behandling. I stedet vedtok Obama strammere nasjonale standarder da han inntok Det hvite hus i 2009.
Presidentens muligheter til å endre fritaket vil bli et nøkkelpunkt i drakampen.
Som en ekstra tvist har myndighetene i California engasjert Eric Holder jr. som en av sine sentrale rådgivere i tilfelle en juridisk strid med Det hvite hus. Holder var justisminister under Barack Obama.