KONFRONTASJON: Hvilke utslipp skal være tillatt for bilene på Golden Gate Bridge, praktsymbolet på transport i California? President Donald Trump er på kollisjonskurs med lokale myndigheter. Foto: Foto: Joseph Barrientos og Gage Skidmore (innfelt)

CALIFORNIA TIL MILJØKAMP MOT DONALD TRUMP

Bil-utslippene kan bli politisk storkonflikt

Miljøforurensningen fra biler står i sentrum for en stadig spissere konflikt mellom myndighetene i California og Trump-administrasjonen i Washington D.C. Striden om bilutslippene kan bli en av de store politiske kampene i USA.

Publisert Sist oppdatert

I skyggen av den politiske hurlumheien rundt innvandring og helsereform, er uenighet om miljøutslippene i ferd med å eskalere til en politisk konfrontasjon som fort kan ende i det amerikanske rettsvesenet.

Med valget av Donald Trump fikk USA en president som er tydelig på at han vil lette utslippsrestriksjonene for bilindustrien. Trumps miljøsjef Scott Pruitt tror ikke CO2-utslipp er en hovedårsak til global oppvarming, og til den amerikanske bilindustriens begeistring har administrasjonen vært tydelig på å reversere mest mulig av Barack Obamas miljøtiltak.

Har du sett denne filmen? Seks sekunder som skaper Tesla-jubel

Men fredag vedtok miljømyndighetene i California å innføre strengere utslippsstandarer, en beslutning som utfordrer både bilindustrien og landets politiske ledelse, skriver The New York Times.

USAs stormakt

Konflikten er ikke interessant bare fordi California i seg selv er en stor delstat og USAs største bilmarked. Men 14 andre delstater (blant annet New York) følger Californias miljøstandarder, hvilket betyr at lovverket i California i praksis favner 130 millioner amerikanere og over en tredjedel av det amerikanske bilmarkedet.

Nytt dekk til sommersesongen? Les vår stortest

I tillegg er delstatene som grenser til California delvis underlagt de samme lovene, som igjen betyr at denne miljøkampen berører nær halvparten av den amerikanske befolkningen.

California er en stormakt i seg selv, med 13 prosent av USAs brutto nasjonalprodukt. Bare sju land i verden har større BNP enn California. Delstaten har de siste 30 årene utviklet seg til å bli en bastion for det demokratiske partiet, forsterket av en demografisk utvikling med en stadig større latino-andel.

Med en republikansk president og et republikansk flertall i begge kamrene i Kongressen har det vært ventet en reversering av store deler av Obamas miljøpolitikk. Men Californias politiske tyngde gjør utfallet helt uvisst.

Les også: Bensinprisene er rekordhøye

Tilsvarer ett års utslipp

Loven som sikrer amerikanske borgere rett til ren luft, The Clean Air Act, ble innført i 1970. California har lenge hatt et unikt fritak som sikrer delstaten adgang til å definere egne standarder innenfor dette lovverket, og det har gitt California en betydelig makt over bilindustrien.

Nå brukes denne makten, ikke bare mot bilprodusentene, men i ren politisk konfrontasjon med Trump-administrasjonen i Washington D.C.

– Alt av dokumentasjon – kall det forskning, kall det økonomi – viser at disse standardene burde være enda mer aggressive enn de vi nå innfører, sier Daniel Sperling, professor i transportstudier ved University of California og medlem av rådet som enstemmig vedtok de nye reglene fredag.

Tekno-gigant i trøbbel: Kriser i kø for Uber

Rådet hevder de nye standardene vil redusere landets oljekonsum med 12 milliarder fat og redusere CO2-utslipp fra den eksisterende bilparken med seks milliarder tonn i løpet av dens levetid.

Samlet vil reduksjonene overstige USAs samlede CO2-utslipp gjennom et helt år.

Engasjerte Obamas minister

Spenningen stiger rundt hva Trump-administrasjonen nå vil foreta seg.

Hvis regjeringen velger å fjerne Californias fritak i Clean Air Act, vil det ventelig bli et rettslig oppgjør. President George W. Bush prøvde å fjerne fritaket i 2007, California gikk til retten, men saken kom aldri til rettslig behandling. I stedet vedtok Obama strammere nasjonale standarder da han inntok Det hvite hus i 2009.

Presidentens muligheter til å endre fritaket vil bli et nøkkelpunkt i drakampen.

Sjekk denne: Hva blir samferdselsministerens neste bil?

Som en ekstra tvist har myndighetene i California engasjert Eric Holder jr. som en av sine sentrale rådgivere i tilfelle en juridisk strid med Det hvite hus. Holder var justisminister under Barack Obama.