KLAR TIL Å KRANGLE: Klimaminister Sveinung Rotevatn mener elbil-fordelene må være så gode som 2025-målet krever.

Uenighet internt i regjeringen:

– Vi får krangle om elbilmoms, da!

Mens Høyre forbereder å fase ut elbilfordelene, vil regjeringspartner Venstre holde avgiftsregimet fast. – Det er kjempeviktig at vi beholder fortrinnet, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) til Motor.

Publisert Sist oppdatert

Henrik Asheim, leder av programkomiteen i Høyre, tok i sommer til orde for å endre dagens system for bilavgiftene.

– Vi må ha et bilavgiftssystem som gjør at det lønner seg å kjøpe nullutslippsbiler. Men nå lønner det seg så voldsomt at vi ikke kommer til å ha penger til å finansiere andre ting, sa Asheim – som mener elbilene bør betale full sats i bommene og få øvrige avgiftsfordeler faset ut fra 2022.

Motor spurte klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn om han støtter sin statsrådkollega, da han åpnet det nye solcelleinstallasjonen på Møllers logistikkanlegg på Lillestrøm denne uka.

– Mange tar for gitt at elbilmoms kommer. Er det feil?

– Ikke på lang sikt. Dette blir en politisk diskusjon, hvor de ulike partiene vil ha ulike holdninger. Jeg mener vi skal ha så gunstige fordeler som vi trenger for å nå målet om alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslipp. Så får vi krangle om det, da. Og så får folk gå og stemme neste år. Og så får vi se hva som blir det videre regimet.

Ikke bombastisk

Det er ennå uklart om Asheims utspill faktisk blir Høyres politikk. Og heller ikke Venstre har utformet plattformen de går til valg på neste høst.

Men:

– Det har vært en veldig viktig sak for oss i flere omganger å sørge for et gunstig regime for elbiler, og det er jeg helt sikker på det fortsatt vil være for Venstre, sier Sveinung Rotevatn.

Han er ikke bombastisk om et fortsatt momsfritak.

– Det viktigste er at det er attraktivt å kjøpe nullutslippbil, og nøyaktig hvordan vi setter dét sammen er snakk om virkemidler. Men målet ligger fast: 100 prosent salg av nullutslippsbiler i 2025. Jeg er villig til å gjøre det som skal til for å nå målet, sier han.

Avgiftsholmgang

Spørsmålet om elbilenes momsfritak blir sentral i den forestående holmgangen om bilavgiftssystemet.

Det er bred enighet om 2025-målet.

Men flere enn Høyre mener bilavgiftene bør fordeles på en større del av bilparken. Samtidig har en korona-rystet bilbransje tatt til orde for at morgendagens bilavgiftssystem må være bredt forankret.

– Har pandemien satt momsspørsmålet under ytterligere press?

– Nei, det opplever jeg ikke. Det er en midlertidig situasjon, og vi har nok av finansielle buffere i Norge til å håndtere midlertidige situasjoner.

– Er det viktig med bred politisk enighet om bilavgiftssystemet ?

– Det er alltid en fordel å ha enighet om viktige rammevilkår, men det viktigste er at politikken er god. Det kommer også til å være min holdning når vi skal vedta ny klimapolitikk på Stortinget: At vi får flertall og at vi når klimamålene. Jo flere som er med, jo bedre, for det gir forutsigbarhet.

– Det betyr at du mener det er mulig å nå 2025-målet selv med elbilmoms?

– Jeg tror det er mulig å nå 2025-målet. For å nå det er det nødvendig at vi stadig har gunstige avgiftsordninger for nullutslippsbiler. Nøyaktig hvor gunstige de må være får vi diskutere oss frem til, men jeg tror ikke vi er der ennå at vi kan begynne å innføre en masse nye avgifter for nullutslippsbiler. Da er jeg redd vi får en stopp i salget.

RYGGEN MOT VEGGEN: Sveinung Rotevatn med Møller-byggets store solcellevegg i bakgrunnen. Og mellom dem tre VW-ikoner: Bobla, Golf og nye ID.3.

Deler frykten

Den frykten deler Zeros daglige leder Marius Holm:

– Vi må forsterke konkurransekraften til elbiler, ikke svekke den. Hvis et forslag om elbilmoms får flertall, må vi øke avgiftene på fossilbilene mer. Det vil ikke være urimelig, fordi mange fossilbiler nå har nær null avgift, og mange med høye utslipp har lav avgift.

– Asheim har sagt det må komme moms på elbil, men jeg har ikke sett signaler på at vi også skal øke avgiftene på fossilbilene, legger han til.

– 2025-målet er ambisiøst, men hvis vi øker avgiftene på elbilene uten å øke avgiftene på fossilbilene, kommer ikke elbilandelen til å øke i den farten vi ønsker, sier Holm.

Mer av det samme

For Sveinung Rotevatn betyr dette et ønske om mer av det samme som har skapt dagens situasjon:

– Det blir snakket mye om gunstige fordeler for elbiler, men egentlig har vi ikke det. Derimot har vi gjort det nesten ingen andre land har gjort: Vi har priset fossilbiler veldig høyt. Og det gir nullutslippsbilene et komparativt fortrinn.

– Nå er det i høyeste grad realistisk å nå 2025-målet hvis man klarer å stå løpet helt ut. Vi har gått fra 30 til 40 til 50 prosent andel nullutslipp i nybilsalget. Ingen andre land er i nærheten av oss. Det er for såvidt synd. Men det er viser hvor kraftig de virkemidlene vi har i Norge faktisk har virket, sier Rotevatn.