UT MED DE GAMLE: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund vil ha bedre tiltak for å bli kvitt de gamle bilene.
UT MED DE GAMLE: Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund vil ha bedre tiltak for å bli kvitt de gamle bilene.

Norge har Europas eldste bilpark:

– Tiden er inne for aktiv dødshjelp til gamle biler

En generøs avgiftspolitikk har vært fødselshjelper for et elbilsalg i Norge helt uten sidestykke. Nå ber bilbransjen om aktiv dødshjelp for å få de eldste bilene vekk fra veien.

Publisert Sist oppdatert

Elleville elbiltilstander gjør det lett å tro at Norge har verdens mest moderne bilpark. Men det er helt feil.

Realiteten er at Norge har Europas eldste bilpark. I gjennomsnitt er den norske bilen 10,7 år gammel.

– Vi har havnet i en situasjon hvor kjøp av en nullutslippsbil ikke gir mindre utslipp, sier Stig Morten Nilsen, adm. direktør i Norges Bilbransjeforbund.

– For nå er det ingen tiltak for å ta ut og kassere de gamle bilene. I stedet for at de nye nullutslippsbilene faktisk erstatter gamle biler med høye utslipp, får vi bare en stadig større bilpark. Nå er tiden inne for at eldste bilene i bilparken får litt aktiv dødshjelp, og at vi blir kvitt disse bilene som har de høyeste utslippene, sier Nilsen.

Stikk i strid

Under et frokostmøte i regi av NAF, Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening onsdag hevdet Nilsen at den norske avgiftspolitikken har noen effekter som er stikk i strid med intensjonene.

Det er i høy grad befolkningen i og rundt de store byene som nyter godt av elbilfordelene. Bilparken i landets bykommuner teller nær 1,6 millioner biler – med en snittalder på 9,7 år.

For de vel 998.000 bilene som befinner seg i de mindre kommunene er derimot snittalderen på 12,4 år.

Renere og sikrere

Gamle biler selges ut av byene, men ikke ut av klimaregnskapet.

– Vi reduserer CO2-utslippene med 300.000 tonn hvis vi klarer å senke alderen på bilparken med ett år, sier Stig Morten Nilsen.

Men nyere biler har ikke bare renere motorer.

De er også vesentlig sikrere.

– Det er 40 prosent høyere risiko for å bli hardt skadet eller dø i en 10 år gammel bil sammenliknet med en ny bil, sier Nilsen.

PS: Her på denne lenken kan du se frokostmøte-debatten mellom politikerne Ola Elvestuen (Venstre), Bård Hoksrud (Frp), Espen Barth Eide (Ap) og Lars Haltbrekken (SV).

Powered by Labrador CMS