11 år med rushtidsavgift i Stockholm:
Køene tilbake etter køfrie år
Trafikken sank med ca. 20 prosent i Stockholm da rushtidsavgift ble innført. Nå, 11 år etter, er trafikken i ferd med å korke seg igjen.
Stockholm innførte rushtidsavgift i 2007 for å få færre til å kjøre til Stockholm sentrum. Avgiften fikk raskt sin virkning.
Antall passeringer sank med 20 prosent, og i flere år var trafikken på et mye lavere nivå enn før innføringen – til tross for kraftig befolkningsøkning i samme periode.
Rushtidsavgiften – eller trängselskatt som det kalles i Sverige – kreves inn mellom klokken 6.30 og 18.30 på hverdager, unntatt i juli.
Etter flere takstendringer koster passeringer nå mellom 11 og 35 svenske kroner, avhengig av tidspunktene for passeringer. Bilistene betaler maksimalt 105 kroner per dag.
Les også: Halve køen borte i Bergenstrafikken
Køene nesten tilbake
Forskerne forventet at trafikken raskt skulle ta seg opp til gamle, kaotiske nivåer etter innføringen. Men i flere år var det betydelig mindre trafikk.
– I en del år var det bedre flyt i trafikken i indre by. Men nå har trafikken økt igjen, sier Tommy Wahlström, redaksjonssjef i Vi Bilägare, Sveriges største bil- og samferdselsmagasin.
Det rødgrønne bystyret i Stockholm har stengt mange gater i indre by for biltrafikk, slik at de kun kan brukes av syklister og gående. Det fører nå til kork på de veiene som er åpne.
– Det er igjen blitt merkbart dårligere fremkommelighet både i indre by og på innfartsveiene, sier Wahlstrøm.
Les også: Angriper Frp for å snikinnføre avgifter
Ikke valgtema
I 2013 ble det innført rushtidsavgift også i Göteborg, med lavere satser enn i Stockholm. Likevel er det store protester.
– Bilistene der krever lavere avgifter, sier Wahlström.
I Stockholm derimot har protestene stort sett forstummet.
– Vi hører ingen protester fra bilister i Stockholm. Det virker som om stockholmsbilistene er ganske fornøyd både med skatten og politikken. Rushtidsavgiftene er heller ikke tema i valgkampen, sier Wahlström.
Les også: Juli hele året i Oslo
Slik betaler norske bilister
Også elbiler og utenlandske kjøretøy må betale rushtidsavgift i Stockholm og Göteborg. Du får tilsendt regning i etterkant til din bostedsadresse. Dersom du ikke betaler, får du en ekstra avgift på 500 kroner.
Du kan også registrere ditt kort på denne siden (ekstern link) for automatisk betaling.
Man kan ikke bruke norske Autopass-brikker.
Les også: Slik får du maks rabatt hos bomselskapene