MÅ TÅLE: En avgiftsøkning på sju prosent er innenfor det bilimportørene må tåle, mener Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening. Foto: Peter Raaum

Bilimportørene om bilavgiftene:

– Nye tester virker etter hensikten

– Det er ingen tvil om at WLTP-innføringen virker etter hensikten. Bilene har blitt dyrere å produsere, men slipper ut mindre CO2. Nå må produsentene oppgradere produktene sine så de slipper ut enda mindre.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørens Landsforening (BIL), til Motor.

Han mener sju prosents økning i snitt er godt innenfor det bilbransjen må håndtere.

– Ved alle avgiftsomlegginger får vi vinnere og tapere. Og folk løper etter vinnerne. Bilene som kommer dårlig er ut er de gamle motorene med gammel teknologi som blir faset ut, og de vil etter hvert bli borte, sier han.

Andresen sier han ikke forstår Motors tall om veldig mange av volumselgerne til de forskjellige produsentene har avgiftsøkning på vesentlig mer enn sju prosent. En gjennomgang av 75 godtselgende modeller fra hele produsentspekteret viser en snittøkning på 18 prosent.

– Det skjønner jeg ikke. Kanskje må produsentene tidligere ha vært flinke til å få lave CO2-utslipp som de nå ikke klarer med WLTP-testen, som er noe helt annet enn den gamle. sier Andresen.

Les også: Her kan du lese om forskjellene på ny og gammel testmetode

BIL-direktøren påpeker at bransjen står midt i et skifte som er svært uoversiktlig – ikke minst når det gjelder avgiftssystemet.

Alle nye biler typegodkjennes nå etter de såkalte WLTP-testene, men regjeringen valgte i høst å utsette innføringen av WLTP i påvente av flere testresultater. Derfor beregnes dagens bilavgifter etter en komplisert omregningsformel, som først og fremst straffer CO2-utslippene hardere enn før.

Økningen er i snitt på sju prosent, ifølge Andresen, men mange produsenter ser mye høyere tall for modellene de selger mest av.

– Bilprodusentene har kniven skikkelig på strupen for å nå 95-gramsmålet som EU har satt.

Hvis du sammenlikner WLTP med de gamle NEDC-testene, så er det ekstremt mye strengere. Det vi nå ser i Norge er bare et avgiftsmessig C-moment for å komme seg til det nye WLTP-regimet. Hvordan det vil bli for bilavgiftene helt konkret, vet vi ikke ennå, sier Erik Andresen.

Les også: Advarer om mulig elbilkollaps med nye avgifter

Dyrere biler

– Arbeidet produsentene må gjøre for at bilen skal komme bedre ut med WLTP, koster penger. Det har blitt mye dyrere å produsere bilene, når de må ha partikkelfilter eller AdBlue-system for å klare testmålene. Det er en viktig årsak til at bilene stiger i pris.

– Mange av bilene som lages idag vil bli borte fordi de blir for dyre. Og så kommer det nye. Slike endringer skjer hele tiden. Endringene var mye større i 2007 da CO2-komponenten kom inn som et moment i avgiftsberegningen. Og i 1996, da ikke lenger bilens verdi skulle inngå som element i avgiftsmiksen.

– Nå har vi et system hvor et eneste ekstra gram CO2-utslipp betyr 3000 kroner økning i avgiftene hvis du er over en viss terskel, så det er klart utslagene kan bli store.

Les også: Har du planer om elbil? Det har bilrpodusentene også!

Elbil-moms

Regjeringen har lovet at dagens avgiftsfritak for elbilene skal stå urørt ut denne stortingsperioden.

– Enkelte Frp-politikere har tatt til orde for å innføre elbil-moms før 2021. Tror du det vil skje?

– Nå har avgiftsinntektene gått ned fra 70 til 45 milliarder årlig. Jeg tror det sitter noen i regjeringen, ikke bare i finansdepartementet, og ser at dette provenyfallet bare kommer til å akselerere. Det kan godt være at noen sier de må dra i håndbrekket. At den diskusjonen kommer opp, vil ikke overraske meg, avslutter Erik Andresen.