Har du egentlig oversikt over hva det koster deg å eie en bil – per time?
15 kroner, følge beregningene til Sparebank 1.
Dette er ifølge banken den gjennomsnittlige timeprisen hele det første året for en som har kjøpt en ny bil til 500.000 kroner, en ikke uvanlig innkjøpspris for mange storselgere her i landet.
I tillegg kommer risikoen for uforutsette kostnader, som dyre reparasjoner.
Hvorfor eie bil, egentlig?
Det er ikke rart stadig flere ser på andre måter å ha tilgang til bil på. Utenom å eie har man muligheten for å leie bil når man trenger, eventuelt ta del i en bildelingsordning.
Disse alternativene kan være å foretrekke dersom man ikke til vanlig trenger bil i hverdagen.
Privatleasing er en allerede veletablert måte å sikre seg mot uforutsigbarhet i bilmarkedet på. Den har imidlertid som oftest en ganske høy økonomisk terskel i form av et betydelig innskudd.
Men ytterligere en metode blir stadig vanligere: Å abonnere på bil.
Annonse
Som med mobilen
Å tegne et bilabonnement på samme måten som man tegner et mobil, Spotify- eller Netflix-abonnement er et relativt nytt alternativ til å eie, leie, lease eller dele bil.
Under koronakrisen har flere oppdaget denne metoden for å disponere et kjøretøy uten å binde kapital.
I midten av juni gjennomførte Norstat en landsrepresentativ undersøkelse som viste at 22 prosent av de spurte kjenner til konseptet bilabonnement.
Forbrukerrådet har satt opp en nyttig oversikt der de sammenligner bilabonnement med leasing:
Likheter og forskjeller mellom bilabonnement og leasing
Likheter:
Du leier en bil for en lengre periode – og du er alene om å disponere bilen
Det vil bli gjort en vurdering av unormal slitasje – også kalt «påkostvurdering» ved innlevering.
Dersom det avdekkes unormal slitasje, må du betale for reparasjonene
En gitt kjørelengde forhåndsavtales. Du må betale ekstra for «overkjørte kilometer»
Drivstoff betales av deg
Bompenger betales av deg
Forskjeller:
Kort bindingstid, normalt kun én måned
Ingen «startleie» (også kalt «forskuddsleie» eller «innskudd»)
Du har ingen forpliktelse til å utføre service på bilen
Forsikring er inkludert i månedsleien
Du slipper å gjennomføre årstidsbasert hjulskift
Kilde: Forbrukerrådet
Ulemper kan være begrenset månedlig kjørelengde - det er ikke uvanlig å se den oppgitte prisen gjelde for en kjørelengde ned i 1000 kilometer per måned, så det er viktig å forsikre seg om at prisen i avtalen man undertegner inkluderer kjørelengden du faktisk regner med å tilbakelegge.
Det er også en risiko for «påkost», altså ekstrakostnader i forbindelse med utbedringer/reparasjoner som behøves ved tilbakelevering, utover det som kalles «normal slitasje».
Hos mange abonnementsaktører viser det seg også å være et ganske begrenset utvalg av modeller, og ofte er ikke ønsket bil eller priskategori tilgjengelig.
Det er flere forskjellige typer tilbydere av abonnement på bil, fra importører og forhandlere til oppstartsforetak, banker og bilutleiefirmaer - ofte et samarbeid mellom flere.
Her er en oversikt over tilgjengelige abonnementstjenester:
Abonnementstjenester nr 1 - 6:
Tjenestens navn:
Care by Volvo
Kinto Flex
iMove
SHFT
Bilabonnement
Fleks
Aktør:
Volvo
Toyota
imove
Santander/forhandlergrupper
SpareBank 1/Avis
Bertel O. Steen/Fleks AS
Ca. fra-pris:
8.490 kr
3.990 kr
3.990 kr
5.513 kr
4.490 kr
3.799 kr
Ca. pris familiebil:
8.490 kr
5.990 kr
6.490 kr
7.350 kr
6.490 kr
6.999 kr
Km/mnd. inkludert:
10.000 km (NB: Per år)
1.500 km
Ubegrenset
Vanligvis 1250 km, men avhenger av bil
1.000/1.250 km
1000 km
Kommentar:
Kun Volvo-modeller
Kun Toyota-modeller
Kun elbiler, men avtalen gir mulighet for å låne noe annet punktvis ved behov.
Mobil-app-basert
Bestilling ikke mulig ennå, man kan melde sin interesse.
Men abonnementstjenester for bil oppsto ikke med koronakrisen.
Annonse
Først ut: SHFT
Allerede våren 2018 fant et pilotprosjekt sted i regi av Santander Consumer Bank – Nordens største biladministrasjonsselskap – i samarbeid med forhandlerkjeden Kverneland Bil.
Prosjektet ga resultater over all forventning, og den app-baserte abonnementstjenesten SHFT tilbyr i dag abonnement til priser fra 6.100 kroner per 30 dager (pr 27. juli 2020).
Tjenesten har flere forhandlergrupperinger med på laget: Sulland, Birger N. Haug, Gjermundsen Auto, Kverneland Bil og Sande Gruppen, i tillegg til forsikringsselskapet If.
CARE BY VOLVO
Volvo var en pionér på bilabonnement og første importør til å lansere egen abonnementsløsning – Care by Volvo. Allerede høsten 2017, før bilabonnement i det hele tatt var noe begrep, annonserte de at det skulle bli mulig å bli Volvo-abonnent.
Dagens versjon av tjenesten ble lansert i februar i år.
Hermod Wallestad i Care by Volvo sier til Motor at responsen i det norske markedet har vært veldig god.
- Vi deler ikke våre salgstall eksternt, men trenden er at vi selger flere abonnementer for hver måned som går og vi er godt fornøyd med starten vi har fått, sier han.
Kundene er ca. 9 år yngre i snitt enn kundene som kjøper eller leaser en Volvo og opp mot 75 prosent er nye kunder for Volvo.
Tjenesten er beregnet for dem som trenger en bil over lengre tid, men med fleksibilitet som gjør at de raskt kan avvikle leieforholdet og finne seg en annen mobilitetsløsning, eventuelt en annen Volvo dersom de har behov for det.
– Mange synes det ser veldig dyrt ut - hos dere mellom ca. 8500 og 12.000 kroner. Hva svarer dere dem?
– Om man ser på det totale kostnadsbildet for å eie en bil, med verditap, service og vedlikehold, slitedeler, dekk og forsikring er Care by Volvo meget konkurransedyktig priset.
Verditapet på en bil til 600.000 kroner med antatt restverdi på 50 prosent etter tre år har et verditap på kr 8.333 per måned – utenom rentekostnader.
Annonse
KINTO (Toyota)
Toyota tilbyr sine kunder muligheten for å abonnere på sine modeller via tjenesten Kinto Fleks. Per Magne Hansen, daglig leder i Toyota Financial Services, beskriver tjenesten slik:
– Dette er fremtidens måte å ordne sitt transport- og bilbehov på. Glem serviceintervaller, forsikring og dekkskift. Alt er inkludert. I tillegg gir tilbudet en helt ny fleksibilitet til brukerne. Skal du flytte, dra på hytta eller har andre ønsker utover det hverdagsbilen gir deg, har du tilgang til en flyttebil, hyttebil eller en sportsbil mot et lite tillegg.
Fleks er et bilabonnement-selskap som eies av Bertel O. Steen, en av Norges største bilimportører med merker som Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Opel, Citroën og DS.
De kan altså tilby en ganske variert portefølje med biler man kan abonnere på, som Smart EQ Fortwo til 4.299 kroner per måned, Kia e-Soul til 4.999, diverse Opel- og Peugeot-modeller og den helt ferske Mercedes EQC - til 11.999 kroner per måned.
De hadde imidlertid så å si ikke biler tilgjengelig da vi sjekket, men Petter Utengen, daglig leder i Fleks, forsikrer at det kommer.
– På tross av at vi fikk levert 80 nye biler i juni, er vi dessverre utsolgt igjen. Bilene har i snitt ligget under 10 minutter på nettsiden før de har blitt bestilt. Heldigvis vil vi få inn et rikelig antall nye biler i starten av august, sier Petter Kjøs Utengen.
I dag kjører over 400 Fleks-biler på norske veier. Det gjør selskapet til et av landets største på bilabonnement.
Annonse
SWAPACAR
Biladministrasjonsselskapet ALD (Société Générale), tilbyr bilabonnemenent via tjenesten Swap (swapacar.no). Også de var bortimot utsolgt da vi sjekket i juli, men opplyser til Motor at de har en flåte på 120-160 biler avhengig av behov og øker den jevnlig.
IMOVE
Oppstartsbedriften imove, gründet av Gunnar Birkenfeldt og Hans Kristian Aas, er merkeuavhengig. Selskapet fronter en klar miljøprofil.
- Vi prøver å ha et stort spekter med nye og brukte elbiler i ulike prisklasser, som gjør at vi retter oss mot en variert gruppe mennesker, sier Aas.
To kundegrupper som skiller seg ut: De som erstatter tradisjonelt eierskap med bilabonnement og har bilen over lang tid. Og de abonnerer bare et par måneder. Hos imove er om lag 70-80 prosent langtidskunder.
Aas fremhever fleksibilitet og mulighet til å endre biltype etter behov som konkurransefortrinn, hvor en inkludert «hyttebil» gir rom for å velge en liten bybil til hverdags.
- Vi ser selvsagt ikke så mange ulemper med bilabonnement, men det er ikke nødvendigvis den beste formen for tilgang på bil for alle. Ønsker man å eie bilen er bilabonnement ikke riktig. Har man bare behov for bil i blant kan bildelingstjenester være bedre, sier han.
Bilforhandlergruppen Hedin Automotive, som eier Bavaria Norge, gikk inn på eiersiden av imove tidligere i år, og har introdusert et samarbeid hvor de på finn.no tilbyr abonnement på BMW i3.
Salgs- og markedsdirektør Morten Dahle i Bavaria sier de har levert et betydelig antall biler allerede, men de venter at etterspørselen vil stige ytterligere.
Annonse
BILABONNEMENT (Sparebank 1/Avis)
Sommeren 2019 lanserte Sparebank 1, i samarbeid med bilutleieselskapet Avis, tjenesten med det enkle navnet Bilabonnement.
De presenterer seg som den første landsdekkende leverandør av bilabonnement, i motsetning til de eksisterende aktørene som ifølge Sparebank1 kun var tilgjengelige i begrenset omfang i enkelte norske byer.
– Du betaler en fast sum i måneden for å disponere en bil som oppleves som din egen. Avtalen kan du si opp når du vil og den omfatter alt det viktige, slik at du kun trenger å forholde deg til ett kontaktpunkt, forteller prosjektleder Svein Skovly i SpareBank 1.
– Bilen er en av de største utgiftspostene for nordmenn, til tross for at den i realiteten står parkert mesteparten av tiden. Derfor er bil ekstremt godt egnet for abonnement, sammenlignet med å eie eller å lease – også for folk som bor utenfor ring 3 i Oslo, mener Skovly.
BILMODELLER: En småbil til 4.490 kroner per måned, eller en familebil – type Skoda Octavia - til 6.490 kroner per måned.
NAF SWAP LEASE
Det finnes også en mellomløsning mellom tradisjonell leasing og abonnement: NAF tilbyr en slik løsning i samarbeid med biladministrasjonsselskapet LeasePlan under navnet NAF Swap Lease.
Her er det heller ikke noe innskudd å betale, men det er en bindingstid på tre år, som i en leasingavtale. Man har muligheten til å gå ut av planen ved uforutsette hendelser og det er mulig å bytte til en annen bil etter 18 måneder, da riktignok mot et gebyr på 5.000 kroner.Service og vedlikehold er inkludert.
BILMODELLER: Hyundai Ioniq Electric (5.490 kroner per måned), og Tesla Model 3 (8.350 kroner per måned).
Annonse
LEIEBILSELSKAPENE
Koronakrisen satte bilutleieselskapene i litt av en klemme. Plutselig hadde de store flåter av biler, i hovedsak ved flyplassene, som det så å si ikke var etterspørsel etter. Løsningen ble langtidsleie etter abonnementsmodellen.
Bilutleiegiganten Hertz har sin alternative mobilitetstjeneste Flexilease, som ikke egentlig er leasing i det hele tatt, men en leieavtale for én måned om gangen.
Formelen har åpenbart vært en suksess, etter som det har vært utsolgt i sommer.
Avis kommer med liknende tilbud, men gjeldende først fra september 2020.
Europcar hadde under det verste av koronakrisen et tilbud kalt månedsleiekampanje, også det en abonnementsløsning. Den måtte imidlertid tegnes innen 31. mai.