SUKSESS: Xiaomi SU7 ble lansert i mars. Til sommeren kommer SUV-versjonen.

Lansert i mars:

Salget har allerede passert Tesla

Xiaomi har lagd smarte telefoner noen år. Nå lager de også smarte biler, viser salgstallene på hjemmebane.

Publisert Sist oppdatert

Xiaomi er først og fremst kjent for sine smarttelefoner. Først hjemme i Kina, deretter med eksport til andre land, primært i Asia og Sør-Amerika. 

For under et år siden lanserte selskapet sin første elbil, sedanen SU7. 

59 forhandlere i 29 byer skulle ta seg av salget i en tid med kraftig økende konkurranse og prispress. Men salget på hjemmebane overgikk alle forventninger.

Mer enn Model 3

Nå deler sjefen sjøl – Lei Jun, grunnlegger, styreleder og administrerende direktør – med glede noen salgstall på Weibo, Kinas svar på Twitter/X, skriver CnEVpost.

BESTSELGER: Lille BYD Seagull er en salgssuksess i Kina.

De viser at Xiaomi SU7 har solgt mer enn Tesla Model 3 i fire av de ni månedene modellen har vært til salgs. 

BYD mest solgt

Dette stemmer med tallene til CnEVpost. Senest i desember endte SU7 på fjerdeplass, med 25.815 biler. Model 3 endte på plassen bak, med 21.046 biler.

Mest solgt: Byd Seagull (48.754), foran  Wuling Hongguang Mini EV (37.747) og Wuling Binguo (30.757).

Støt mot Model Y

Om Tesla Model 3 er målestokken i sedanklassen, så er i høyeste grad Model Y det samme i klassen av mer praktiske familiebiler. 

Og det er her Xiaomi setter inn sitt neste støt, med Xiaomi YU7 (les mer om den her). Modellen er ventet på markedet i løpet av et halvt år.