PLUGGER INN: Volkswagen-sjef Ralf Brandstätter fotografert på Zwickau-fabrikken i Tyskland.

Presset øker mot fossilbilene:

VW-sjefen vil fase ut bensin- og diesel­motorer fra nå

Neste generasjon fossilmotorisering skulle kommet i 2026. Nå viser det seg at dagens generasjon høyst sannsynlig blir den siste.

Publisert

Det er Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket, som nylig har uttalt til det tyske bransjemagasinet Automobilwoche at bilprodusenten ikke har planer om å utvikle nye forbrenningsmotorer.

I praksis betyr dette at biler med bensin- og dieselmotorer vil fases ut etter dagens generasjon.

Sjefen bekrefter

– I øyeblikket forventer jeg ikke at det lanseres noen helt ny motor-familie igjen, sa Brandstätter til magasinet.

Tidligere var planen å lansere den neste - og siste - generasjonen forbrenningsmotor i 2026.

Vel å merke kommer VW til å videreutvikle motorene de bruker i dag, ikke minst for at de skal klare de nye utslippskravene - Euro 7.

– Vi kommer fortsatt til å trenge dem en viss tid, og de må være så effektive som mulig, sa VW-direktøren, ifølge Automotive News Europe.

Volkswagen følger dermed Audi, der toppsjefen Markus Duesmann, tidligere denne måneden sa at premium-produsenten ikke kom til å utvikle nye forbrenningsmotorer, bare tilpasse de eksisterende til de kommende utslippskravene. Det inkluderer de neste generasjonene av A4 og A6, samt den mellomstore SUV-en Q5.

Bensin betaler for strøm

Brandstätter legger ikke skjul på at den tyske storprodusenten kommer til å måtte fortsette en god stund å selge biler med forbrenningsmotorer for å klare å finansiere sin gigantiske elbilsatsing, som nylig ble skalert kraftig opp.

I mars presenterte VW sin nye strategi, Accelerate, som blant annet innebærer at helelektriske biler skal utgjøre mer enn 70 prosent av bilsalget til Volkswagen innen 2030.

Målet var tidligere bare det halve - 35 prosent. Også i USA og Kina er ambisjonene større enn før. Merket tar sikte på å ha en elbil-markedsandel på over 50 prosent der innen 2030.