Single Motor: Batteri 51/49 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,7 s., WLTP 344 km. Hengervekt: 1000 kg.
Pris fra 322.000
Single Motor Extended Range: Batteri 69/64 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,3 s., WLTP 480 km. Hengervekt: 1400 kg.
Pris fra 376.000
Twin Motor Performance: Batteri 69/64 (brutto/netto), 315 kW, 428 hk, 0–100 km/t 3,6 s., WLTP 460 km. Hengervekt: 1600 kg.
Pris fra 392.000
Tre utstyrsnivåer: Core, Plus og Ultra.
Lengde, bredde, høyde: 423, 184 og 155 cm. Bakkeklaring med sjåfør i bilen: 16,5 cm.
Vekt: 1830–1963 kg (avhengig av utstyr).
Bagasjerom: Fra 318 liter (opp til setekant bak) til 904 liter (til taket med baksetet nedfelt). Frunk på sju liter.
Nesten uansett hvordan du velger å konfigurere – altså mikse motorvariant og utstyrsnivå – en EX30, så ender den opp overraskende rimelig til en Volvo å være.
Den minst prisgunstige er antakelig versjonen som er på Oslo-besøk i disse dager. Det er versjonen med firehjulsdrift, 428 hester, og topputstyrt med blant annet panoramatak og 20 toms hjul.
Den har antatt rekkevidde på 460 km og en akselerasjon fra 0–100 på 3,6 sekunder. Det er et tidel raskere enn den råeste versjonen man kan få kjøpt av Tesla Model Y.
Legger du til hengerfeste, vinterhjul og metallic lakk, så ender du litt under en halv million. Mye penger for en liten bil som kanskje ikke har den plassen og komforten man forventer til en halv million. Det siste gjenstår å se til kommende prøvekjøringer.
Annonse
Knusende
Men se en gang til på spesifikasjonene. På andre områder – utstyr og krefter – er den knusende overlegen de fleste. Senker du kravene til utstyr et hakk, så kan du fint trekke fra 30.000 kroner.
Men vi beveger oss ytterligere litt ned på prisstigen for å finne versjonen som virkelig ryster konkurrentene:
● Single Motor Extended Range med utstyrsnivået som kalles «Plus».
Denne har bakhjulsdrift, 272 hester, 480 km rekkevidde og hengervekt på 1400 kilo. Legger du på hengerfeste, metallic lakk og vinterhjul, så blir totalprisen rundt 436.000 kroner.
Dette er en pris med potensial til å ryste markedet, om enn kanskje ikke i like høy grad som Teslas prisreduksjon i januar i år.
Motor var til stede da EX30 hadde verdenspremiere i Milano tidligere i sommer. Det kan du lese om under: