Milano (Motor): Volvos minste SUV noensinne er avduket og
later til å by på en totalpakke for pengene vi ikke helt har sett maken til så
langt.
Bitte liten er den forresten ikke, med lengde på 4,23 meter,
er EX30 snaue 20 cm kortere enn storebror XC40.
Volvo EX30
Single Motor: Batteri 51/49 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,7 s., WLTP 344 km.
Single Motor Extended Range: Batteri 69/64 (brutto/netto), 200 kW, 272 hk, 0–100 km/t 5,3 s., WLTP 480 km.
Twin Motor Performance: Batteri 69/64 (brutto/netto), 315 kW, 428 hk, 0–100 km/t 3,6 s., WLTP 460 km.
Lengde, bredde, høyde: 423, 184 og 155 cm. Bakkeklaring med sjåfør i bilen: 16,5 cm.
Vekt: 1830–1963 kg (avhengig av utstyr).
Bagasjerom: Fra 318 liter (opp til setekant bak) til 904 liter (til taket med baksetet nedfelt).
Omtrent på størrelse med
kompakte SUV-er som Volkswagen T-Roc.
Bagasjeplassen er godkjent for klassen med et nødskrik,
motorens plassering under gulvet begrenser volumet til 318 liter. Men det er
kjekt med 7 liter til ladekablene under panseret foran.
For å ta hovedlinjene fra det praktiske samtidig, har du 75
kg taklast, og tilhengervekt fra 1000 til 1600 kg – avhengig av
drivlinje. Det er skikkelig bra.
Høres dette ut som et utgangspunkt du kan leve med, følger
de gode nyhetene på rekke og rad.
Med hele 428 hestekrefter og 543 Nm i dreiemoment, er Twin
Motor Performance-utgaven den raskest akselererende Volvoen noensinne: 0–100
km/t avklares på 3,6 sekunder.
Det er mildt sagt noe nytt i dette segmentet, og en av
årsakene til at EX30 ser ut til å heve listen for hva som kan forventes.
Batterikapasitet på 64,5 kWt netto gir foreløpig estimert
rekkevidde på 460 km. Hurtiglading kan skje med effekt opp til 153 kW, som skal
bety at du vil kunne lade fra 10 til 80 prosent på ned mot 26 minutter.
Single Motor Extended Range (bakhjulsdrift) har samme
batteri og ladeegenskaper, men motoreffekt på 272 hestekrefter. Den er fortsatt
kvikk, med 0–100 km/t på 5,3 sekunder, og antas å få 20 km lengre rekkevidde.
Innstegsmodellen Single Motor, på sin side, har 49 kWt
batteri – med 344 km i estimert rekkevidde. Her er makseffekt for hurtiglading
redusert til 134 kW. Det er fortsatt bedre enn de fleste elbiler på denne
størrelsen.
Annonse
25 prosent lavere karbonavtrykk
Kutt i utslippene både under produksjon og i bilens livsløp reduserer karbonavtrykket EX30 vil etterlate seg etter fullt livsløp, til under
30 tonn. Det er ned 25 prosent sammenliknet med C40/XC40.
Bilens reduserte størrelse gjør sitt, så som utstrakt bruk
av resirkulerte materialer. Det gjelder en fjerdedel av aluminiumet, 17 prosent
av stålet og 17 prosent av plasten – fra støtfangere til interiørmaterialer.
Bærekraft preger også interiøret – selvsagt sammen med
minimalistisk skandinavisk-inspirert design.
Fornybare materialer som ull,
denim og lin benyttes i hver sin retning for å skape fire ulike rom-temaer
innvendig.
Denim-versjonen er basert på avfallsprodukter fra
industriens resirkuleringsprosess, så riktig like sterk olabuksefølelse som i
AMC Levi’s Gremlin fra 1973, hvor setene faktisk var trukket i Levi’s jeans-stoff,
er det ikke.
Lydplanke
Skjermen i midten måler 12,3 tommer og er mer dominerende i
dashbordet enn på andre Volvo-modeller så langt. Det er rimelig å anta at det
Google-baserte systemet er minst like enkelt i bruk på EX30, som i andre
modeller.
Om adopsjonen av lydplanke-idéen fra stua gir bedre lyd,
eller hovedsakelig er lønnsom for Volvo å installere, gjenstår å se.
Men tanken
er det ikke noe i veien med, og reduksjonen i kabling til høyttalere rundt om i
bilen positiv.
Annonse
Utstyr og pris
Core, Plus og Ultra er utstyrsversjonene EX30 kommer i. LED
hovedlys, parkeringssensorer bak og infotainmentsystem fra Google er blant
standardutstyret på innstegsversjonen, mens Plus gir elektrisk bakluke, lydplanke
fra Harman Kardon og en ny generasjon Pilot Assist.
Ultra betyr ombordlader på 22 kW, 360-graders kamera,
automatisk parkering, panoramatak og 19-tommers felger.
Neste år kommer EX30 dessuten i Cross Country-utgave med
høyere bakkeklaring, utvendige stylingdetaljer i sort og sølv, og et lite
svensk flagg på siden av panseret. Den burde passe Norge godt.
Så til hovedpoenget: Prisene på Volvo EX30 starter på bare
321.900 kroner (Single Motor, lite batteri og Core utstyrsnivå).
Du får
den i Plus-utgave mot tillegg på 45 000 kroner.
366.900 kroner gir det større batteriet i kombinasjon
med bakhjulsdrift, igjen med 45.000 ekstra for oppgraderingen til Plus.
Toppnivået Ultra gir totalpris på 421.900.
Firehjulsdrevne Twin Motor Performance kommer i Plus-utgave
for 426.900 kroner, og i Ultra mot påslag på 20.000.
Venter volum
Kostnader for tilhengerfeste og vinterhjul tilkommer, men
her priser Volvo aggressivt:
– Det er en forventning om at dette er en bil som
vil selge i stort volum, sier Erik Trosby, markeds- og kommunikasjonssjef i
Volvo Cars.
Det har han antagelig rett i, denne elbilen gir uvanlig mye
for pengene, den er dessuten mer eller mindre alene i segmentet med
firehjulsdrift.
EX30 kan også anskaffes via bilabonnement fra Volvo, med
priser fra 6290 til 7590 kroner per måned.
Salget av EX30 starter i dag. Bilen er ventet til Norge
første kvartal neste år.