TEKNO-HJERNE: Anders Bell er en nøkkelaktør i Volvos nye satsing.

Lanserer EX60 på ny plattform:

Nå satser Volvo alt på ett brett

Volvo lanserer en ny plattform for hele flåten av elbiler som selskapet skal bygge de neste årene. SPA3 vil favne hele modellregisteret av elbiler – fra de aller minste til de aller største.

Publisert Sist oppdatert

GÖTEBORG (Motor): Det opplyser Volvo i en pressemelding som ble sluppet i forkant av selskapets kapitalmarkedsdag i Göteborg torsdag.

SUV-versjonen av EX60 blir den første modellen som kommer på SPA3-plattformen med forventet lansering i 2026.

Med det nye systemet skaper selskapet en felles baseversjon av teknologi, grunnmoduler, programvare og hardware som kan brukes som utgangspunkt for alle modeller.

Løsningen representerer en banebrytende forbedring av produksjonsprosessen på mange nivåer, ifølge selskapet.

– Det tillater oss en dramatisk forbedret kvalitet på prosessen, mye kortere tid fra idé til lansering og samtidig en mulighet til å sikre en kontinuerlig forbedring av bilene underveis i deres livsløp, sier Anders Bell, produksjons- og teknologidirektøren som kom tilbake til Volvo for et par år siden etter et lengre opphold hos Tesla.

«Uendelige fordeler»

Volvo har foreløpig ikke kommunisert hvilke modeller som følger med det nye produksjonsopplegget – utover den lenge varslede EX60.

Men eksperter som følger selskapet, sier SPA3 åpner for modeller som er mindre enn EX30 og større enn EX90.

Med utviklingen av en egen kjernecomputer mener Volvo at de har skaffet seg en betydelig bedre posisjon for å ta andeler i et internasjonalt bilmarked der flere av de største aktørene kaver med overgangen til elektriske biler.

«At vi nå får en komplett, selvutviklet kjernecomputer er minst like betydningsfullt som overgangen til elektrifiseringen av bilene», skriver Volvo i pressemeldingen – og fortsetter fyndig:

«Det påvirker alt som er knyttet til bilens elektriske system, og de potensielle fordelene er uendelige».

«Ekte innovasjon»

Volvo hevder løsningen setter dem i stand til å «kunne forbedre alle aspekter av våre biler kontinuerlig, takket være innsikt i sanntid og avanserte beregningsmuligheter inne i bilene, så vel som av våre ingeniører i våre utviklingssentre», heter det.

– Med en skalerbar SPA3-arkitektur skaper vi økte synergier og forbedrer teknologieffektiviteten når det gjelder databehandling og håndtering, batterier, e-motorer, megastøping av karosseriet og modulær produksjon – alle faktorer som bidrar til å redusere kostnadene ved å produsere biler betydelig, sier Anders Bell.

Selskapet beskriver den nye teknologien som et nytt sett med byggeklosser som kan brukes for alle tenkelige løsninger innen bilproduksjon. 

– Teknologiplattformen er en ekte innovasjon; den gjør at all vår ingeniørinnsats kan rettes i én enkelt retning som driver alle våre produkter, istedenfor å jobbe med spesifikke modellprosjekter, sier Bell.

– Arbeidet vi gjør på EX90 direkte, vil gagne for eksempel ES90, og deretter vil arbeidet gjort for ES90 kunne videreføres – både til utviklingen av EX60 som kommer etter, og til å forbedre de EX90-modellene som allerede er i hendene på våre kunder, fortsetter han.

På hjemmebane

SPA3 bygger på mye av det samme som dagens SPA2-plattform, men vil være betydelig mer skalerbar.

«Dette betyr at vi kontinuerlig kan utvikle og bygge biler i alle størrelser – større enn EX90 og mindre enn EX30 – ved hjelp av den samme teknologibasen. Modulariteten og oppgraderbarheten til SPA3 vil føre til lavere investeringskostnader, noe som igjen bør føre til sterkere fremtidig kontantstrøm», skriver Volvo.

SPA3-plattformen skal blant annet brukes for bilene som bygges ved Torslanda-fabrikken utenfor Göteborg.