GÖTEBORG (Motor): Lenge har Volvo-sjefer snakket – kors på halsen, ti kniver i hjertet – om at de skal ha utelukkende helelektriske biler.
Men først i 2030.
Nå har den offisielle pipen fått en annen lyd.
Samtidig som Volvo-høvding Jim Rowan avduket en ny versjon av ladehybriden Volvo XC90 i Göteborg onsdag, kom også en ny formulering av selskapets langsiktige strategi:
90 prosent av volumet skal innen 2030 være elektrifisert, altså helelektrisk eller ladehybrid. Mens mildhybrider får utgjøre de siste 10 prosentene.
Og selv om Volvo beholder ambisjonen om et avtrykk på netto null i 2040, er den nye målsettingen betydelig vagere om hva som skal skje på veien dit.
– Dette får ikke noen reell påvirkning for Volvo Cars her i Norge. Med fem elbiler allerede på markedet og ytterligere fem modeller under aktiv utvikling, står full elektrifisering fortsatt sentralt i produktstrategien. Volvo vil i årene fremover lansere en rekke elbiler vi tror vil treffe svært godt i det norske markedet, sier kommunikasjonsdirektør Erik Trosby i Volvo Cars Norge.
XC90-oppussing
Beskjeden kommer like etter at selskapet har presentert den helelektriske storesøsteren til XC90 for all verdens biljournalister, helelektriske EX90.
Og onsdag kom altså en oppusset versjon av XC90 – som ladehybrid eller mildhybrid:
Stor-SUV-en XC90 har vært en ekstremt viktig bil for Volvo siden den ble lansert i 2002, men med et helelektrisk alternativ er mye av appellen tapt for norske kjøpere.
I tillegg skal Volvo lansere enn sedan-versjon av den elektriske 90-modellen, i form av ES90. Detaljene om denne lanseringen er ikke klar.
Ladehybriden XC90 kommer med 63 km elektrisk rekkevidde og startpris i Norge på 1.196.500 kroner, for EX90 kan du legge til en 0 på rekkevidde og trekke fra nesten 300.000 kroner i pris. Den nye versjonen har samme ytre mål som forgjengeren
Bildene under viser to stor-SUV-ene, slik de nå kommer på veien:
Annonse
Oppgradert bauta
– XC90 har vært en bauta på det norske markedet de siste 20 årene og får nå store oppgraderinger. Vi tror mange gleder seg til å både se og kjøre den nyeste versjonen av denne eksklusive SUV-en, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norge.
Han oppgir ganske moderate salgsambisjoner for bilen, langt unna de siste helelektriske lanseringene – EX90 og superpopulære EX30.
Kanskje ikke så rart, for oppgraderingene er ikke voldsomme.
De største endringene på XC90 er de du ikke ser:
Volvos nyeste Google-baserte infotainmentsystem er på plass, som i elbilene EX30 og EX90, og tilrettelagt for å motta oppdateringer digitalt.
XC90 har allerede førsteklasses kjørekomfort, men Volvo lover forbedret fjæring som standard, der hver enkelt demper kan mekanisk tilpasse seg veiforholdene. Luftfjæring kommer som tilvalg.
Bilen kan senkes 20 millimeter om du ønsker bedre aerodynamikk – eller heves 40 millimeter hvis du kjører i ulendt terreng.
Den produseres med tre ulike setekonfigurasjoner (5, 6 og 7), men bare 7-seteren tas til Norge.
For den store verden lages den i tre motoriseringer; ladehybriden T8 og mildhybridene B5 og B6. Kun førstnevnte har kurs for Norge.
Som EX90 har den fått ekstra isolasjon blant annet i bærestolpene, for å redusere vind- og veistøy. Volvo har ikke oppgitt tall på hva den er målt til mot tidligere versjoner.
Inne har det kommet ekstra lagringsplass i midtkonsollen, inkludert en ekstra liten koppholder, samt at den trådløse telefonladeren nå er plassert på et mer praktisk sted.
Annonse
Småskjerm
Bilen har fått en infotainment-skjerm over midtkonsollen med en brukergrensesnitt som likner det Volvo har brakt til torgs i de to siste elbilene, men størrelsen er beskjedne 11,2 tommer – noe mindre enn på EX30.
I det ytre designet er det frisket opp noe i retning til profilen på EX90, men fortsatt prydes fronten av en klassisk grill og et annet lyktedesign, selv med Tors hammer-linjer.
Volvo har beholdt mye av designet i førermiljøet fra dagens XC90, med stor skjerm for førerinformasjon bak rattet, fysiske knapper før nøkkelfunksjoner i underkant av senterskjermen, og vertikale luftekanaler.
PS: Norske kunder kjøpte over 5000 av første generasjon XC90 som kom i 2002. Volvo fikk svært god mottakelse for andre generasjon, som ble lansert sent i 2014. Det totale registreringstallet på XC90 i Norge er på drøyt 16.000 biler.