SUV KOMMER: Toyota-sjef Andrea Carlucci foran bZ4X, selskapets første helelektriske personbil.

Først SUV, så smått:

Venter elektriske småbiler fra Toyota i 2022

Først kommer en SUV. Deretter forbereder Toyota flere elektriske småbiler. Mellom linjene antyder selskapets toppsjefer en utrulling av disse allerede i 2022.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Denne uka inviterte Toyota til sitt årlige Kenshiki-forum, for et dypdykk ned i selskapets planer for elektrifisering i det europeiske markedet. Kanskje ikke med en så detaljert presentasjon som mange kan ønske, men likefullt på at elbil-utrullingen skjer fort – når den nå er like rundt hjørnet.

Først ut blant personbilene kommer SUV-en bZ4X, som trolig testes på norske veier i midten av februar.

– Den er en viktig milepæl for oss. Og i månedene og årene som følger vil det komme flere, noen i samarbeid med Subaru, Suzuki og Daihatsu, både to- og firhjulinger, sier utviklingsdirektør Gerald Killmann.

bZ4X defineres som en bil i det såkalte D-segmentet, altså blant de store familiebilene.

Uten å være altfor kategorisk varsler Toyota-ledelsen at biler i A- og B-segmentet venter nærmest. Det betyr biler i Aygo- og Yaris-format.

– Kommer de allerede i 2022?

– Det kan være, sier Andrea Carlucci, konserndirektør med ansvar for marked og produktutvikling i Toyota Motor Europa.

Ikke så naive

Verdens største bilprodusent skynder seg langsomt med de helelektriske modellene.

– Det har aldri vært et spørsmål om vi vil komme med elbil, men når vi vil komme med elbil. Vi vil først dekke de segmentene som er særlig etterspurt i Europa. Vi er ikke så naive at vi tror vi vil selge like mye over alt, men mest der strømmen er grønn, og infrastrukturen er på plass, sier Carlucci.

I 2030 skal halvparten av Toyotas salg i Europa være helelektriske biler, i 2035 skal alt være helelektrisk.

– Vi er overbevist om at det er flere veier til karbonnøytralitet. Men dette vil være forskjellig mellom de ulike markedene. I Norge vil vi være på 100 prosent nullutslipp lenge før 2035, sier Matt Harrison, toppsjef for Toyota Motor Europa.

POPULÆR: Toyota Yaris Cross.

Venter vekst over 20 prosent

Og det er ikke uten grunn at Toyota forbereder elektrisk utrulling blant de mindre modellene, straks RAV4-aktige bZ4X er vel ute i butikkene. Småbiler som Aygo, Yaris og Yaris Cross utgjør en svært viktig del av Toyotas salg i Europa. Yaris er den mestselgende bilen i sin modellklasse, Aygo er nummer tre. Når selskapet nå flagger en målsetting om 1,3 millioner solgte biler i Europa i 2022, skal de tre små stå for over 500.000 av disse. Hvis Toyota når målet, vil det bety at de klarer en salgsvekst i Europa på over 20 prosent fra inneværende år.

– Det vil være den største økningen vi har hatt noensinne, sier Harrison.

Samtidig er han litt forsiktig med å la egne ambisjoner definere salgsmålet alene.

– Disse andelene av elektrisk er litt vanskelig å tallfeste, og i stor grad anslag som bestemmes av de rammevilkårene myndighetene setter. Vi er på 100 prosent nullutslipp i Vest-Europa i 2035, hvis infrastruktur og grønn energiproduksjon er på plass.

Ja, vi skjønner

Gill Pratt, som er utviklingsdirektør for hele Toyota-konsernet, mener at en reduksjon i CO2-utslippene krever at man bruker alle tilgjengelige verktøy.

– Batterielektriske biler er vidunderlige, men i mange land kan man ennå ikke dra nytte av dem – for eksempel fordi man ikke har tilgang på ren energi. Dette er akkurat som i dyreriket: Ulike forhold krever ulike løsninger. Det er alltid en grunn til at folk kjøper ulike biler, de bor på forskjellige steder, de har forskjellige behov og de har forskjellige inntekter, sier Pratt – og legger til:

– De fleste kommer til å ta feil om hva som blir morgendagens dominerende teknologi. Den mobiltelefonen vi alle nå holder i hånden, var nesten ukjent for 20 år siden.

Slik begrunner Pratt også logikken bak Toyotas utforskning av hydrogen i personbiler:

– Jeg kan forsikre at vi forstår hvorfor mange mener hydrogen ikke er effektivt til bruk i personbiler i dag. Vi skjønner at store deler av dagens hydrogenproduksjon er grå (dvs. den stammer fra kull, olje eller naturgass og har dermed utslipp, red.anm.). Vi skjønner at den må bli grønn. Men hydrogen kan lagres i store mengder og det åpner muligheter som er verdt å utforske.

Bare som et lite spark til de mange som avfeier Toyotas hydrogenplaner, viste de denne uka en rallyutgave av lille Yaris – drevet på hydrogen. Se filmen her: