Antallet nybilregistreringer endte på 12.558, en økning på 8,5 prosent fra samme måned i fjor. For året totalt er tallet 115.319, en nedgang mot samme periode i fjor på 17,9 prosent.
Årets suverent mest solgte bil, Tesla Model Y, hadde under 50 nyregistreringer i oktober og var ikke blant 50 på topp.
Kniver igjen
Blant merkene topper Volkswagen, med 2053 nyregistreringer. Også to andre Harald A. Møller-merker, Skoda og Audi, hadde flere registreringer enn beste merke fra rivalen Bertel O. Steen (Mercedes-Benz).
Etter ti måneder av 2022 er VW på merketoppen med 12,00 prosent av markedet, foran Tesla på 10,99. Ved inngangen til november i 2021 var forholdet 0,27 prosentpoeng større markedsandel i Teslas favør – og det amerikanske merket ble til slutt årets vinner, med en margin på nesten to prosentpoeng.
Toyota hadde en god måned i oktober, selv uten enkeltmodeller på topp 10, og var merket var med nest flest registreringer (1418 totalt). Deres Yaris Cross, Yaris, bZ4X og RAV4 var alle på topp 20.
Forøvrig snek også evigunge Nissan Leaf seg inn på topplisten med 10. flest registreringer.
PS: I vår oversikt har vi slått sammen tallene for ID.4 og ID.4 GTX, siden det kun er firehjulstrekk som skiller disse, men vi har ikke slått sammen Volvo C40 og XC40 (som begge er på topp 10) eller Yaris og Yaris Cross.
De helelektriske bilene hadde en markedsandel på 77,4 prosent, opp fra 70,1 i oktober 2021. Ladehybridenes andel falt fra 19,2 til 9,9 prosent, mens Toyotas tall løfter hybridene fra 4,4 til 7,8 prosent.
Antallet bruktbilhandler (såkalte eierskifter) endte på 43.451, en nedgang fra 2021 på 3,2 prosent.
Også her toppet Volkswagen foran Toyota og BMW. Andelen elbiler blant de brukte vokste til 17,3 prosent, men fortsatt dominerer dieselbilene med en bruktandel på over 40 prosent.