Bestselgeren av bZ4X, altså versjonen med firehjulsdrift, stoppet etter 443,5 km. Det gir et rekkeviddetap opp mot det offsielle tallet (WLTP) på minus 3,1 prosent. Et resultat litt under middels i det 32 bilers store feltet.
Versjonen med forhjulstrekk derimot, stoppet på 434 km. Denne har et WLTP-tall på 503. Rekkeviddetapet på 13,4 prosent er dårligst av samtlige testbiler.
Heller ikke «tvillingen» Subaru Solterra presterte som man kunne forvente etter de omfattende oppgraderingene disse modellene har vært gjennom. 360 oppnådde km gir et rekkeviddetap på 13,3 prosent sammenliknet med WLTP (416 km).
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota velger å fokusere på de positive tallene til modellen med firehjulsdrift.
Annonse
Rekkevidde
– Vi er veldig fornøyd med at vår mest populære bil presterer så bra. Det er veldig viktig for oss. Vi har jo vært litt hoggestabbe, sier Olsen til Motor.
Han har ingen opplagt forklaring på det store rekkeviddetapet til modellen med forhjulstrekk.
– Det er noen variabler vi ikke kan kontrollere. Som blant annet sjåfør og trafikk, sier Olsen.
Lavere temperatur
Han opplyser at Toyota selv kjørte nøyaktig samme rute med de to modellene bare noen uker før den store elbiltesten. Da var det lavere temperatur og delvis vått underlag, noe som reduserer rekkevidden.
Da kom versjonen med tohjulstrekk 400 km, mens versjonen med firehjulsdrift kom 370 km.
– Her ser vi et mer naturlig forhold mellom de to modellene, sier Olsen.
Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, DS, Jeep med flere), stilte med to helt ferske modeller som har den nyeste batteri- og motorteknologien konsernet kan by på – og som mange følger med interesse: Jeep Avenger og DS 3 E-Tense.
Kommende elektriske versjoner av Opel Astra og Peugeot 308 blir snart tilgjengelig med samme teknologi.
Avenger stoppet på 363 km, og et rekkeviddetap på 8,1 prosent mot WLTP (395 km). Denne rakk såvidt testen, så her tar vi høyde for at noen finjusteringer vil gi et bedre tall.
DS 3 E-Tense stoppet på 383. Det er 5,0 prosent under WLTP (403).