PÅ SNAUFJELLET: Tesla Model S i ensom majestet, på vei mot ny rekord.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Elbiltesten, sommer 2023:
Under halvparten klarte WLTP-rekkevidden
Verdens største rekkeviddetest ble ingen rekkeviddefest. Bare vel en tredjedel av de 32 nyeste elbilene som deltok klarte WLTP-rekkevidden – selv med perfekte kjøreforhold.
Bilen som gikk aller lengst – Tesla Model S Long Range – gikk riktignok lengre enn noen bil har gått i vår rekkeviddetest tidligere:
672 kilometer. Som ifølge opplysningene Tesla har gitt om bilen, er 38 km mer enn lovet rekkevidde.
Denne Model S-varianten er den samme bilen som gikk lengst i vinter: da endte den med negativt avvik på 16 prosent (etter kjørte 530 km).
Og de tallene kan være en brukbar pekepinn på hva vinter og sommer utgjør av forskjell for rekkevidden.
Mange av bilene endte rundt WLTP-anslaget, men en håndfull hadde et negativt avvik på over 15 prosent – overraskende mye i varmt sommervær.
I tidligere utgaver har sommertestene hatt positive utslag i samme størrelsesorden, men det fikk vi ikke denne gang.
Tungt i fjellet
Etter gode tall lenge, var det mange biler som slet tungt etter å ha karret seg opp til fjellet fra Dombås.
Oppe på Dovrefjell var det raskt slutt for Subaru Solterra og BYD Atto 3, etter henholdsvis 360,5 og 364 km.
Solterra er tvillingen til mer kjente Toyota bZ4X. Bilene er i prinsippet like, men det viste seg å være større forskjell enn på tvillinger flest. Toyota-utgaven slet seg noen mil lengre avgårde i fjellheimen.
Nesten samtidig stanset Jeep Avenger, etter 363 km kjøring.
Til slutt var det fem biler som stoppet med negativt avvik på rundt 15 prosent – BYD Han, Nio EL7, Toyota bZ4X med forhjulstrekk, BYD Atto 3 og Subaru Solterra.
På plussiden for Toyota hadde deres bZ4X med firehjulsdrift et beskjedent avvik fra WLTP – og gode tall på forbruk. Slik ble testen en god bekreftelse på at Toyotas justeringer har gitt positive resultater.
Annonse
Drømmevær
Ingen bil har tidligere gått lengre i Motor og NAFs rekkeviddetest enn Tesla Model 3 gjorde sommeren 2021, da den stoppet etter 654 km.
Men aldri har vi kjørt testen i bedre vær enn nå:
Skyfritt og drøyt 20 grader i lavlandet, deretter sol, lite vind og rundt 15 grader i fjellet betyr historisk at bilene normalt vil gå lengre enn WLTP-anslaget.
Den optimismen som været ga grunnlag for, forsvant imidlertid skuffende tidlig. For da tetbilene var på sin første (og siste) runde over Venabygdsfjellet, ble det klart at mange slett ikke ville klare rekordtall.
Blant de som gjorde det best, var Nissan Ariya (forhjulstrekk) og de to Xpeng-modellene P7 og G9, som alle gikk rundt 10 prosent lengre enn WLTP-rekkevidden.
● Vær obs på at Xpeng G9 kjørte feil ved en avkjøring langs Mjøsa – og fulgte E6 istedet for bygdeveien ved siden av. Det behøver ikke gi store utslag.
Her ser du passeringene
Bil
WLTP
WLTP forbruk
Stopp
Diff
Forbruk
Rest-rekkevidde v 50 km
Batteriprosent v 50 km
Forbruk ved 50 km
Rest-rekkevidde v 100 km
Batteriprosent v 100 km
Forbruk ved 100 km
Rest-rekkevidde v 150 km
Batteriprosent v 150 km
Forbruk ved 150 km
Rest-rekkevidde v 200 km
Batteriprosent v 200 km
Forbruk ved 200 km
Rest-rekkevidde v 250 km
Batteriprosent v 250 km
Forbruk v 250 km
Rest-rekkevidde v 300 km
Batteriprosent v 300 km
Forbruk ved 300 km
Rest-rekkevidde v 350 km
Batteriprosent v 350 km
Forbruk ved 350 km
Rest-rekkevidde v 400 km
Batteriprosent v 400 km
Forbruk ved 400 km
Rest-rekkevidde v 450 km
Batteriprosent v 450 km
Forbruk ved 450 km
Rest-rekkevidde v 500 km
Batteriprosent v 500 km
Forbruk ved 500 km
Rest-rekkevidde v 550 km
Batteriprosent v 550 km
Forbruk ved 550 km
Rest-rekkevidde v 600 km
Batteriprosent v 600 km
Forbruk ved 600 km
Rest-rekkevidde v 650 km
Batteriprosent v 650 km
Forbruk ved 650 km
Rest-rekkevidde v 700 km
Batteriprosent v 700 km
Forbruk ved 700 km
Tesla Model S Long Range (4WD)
634 km
18,7 kWt/100 km
672,0
6,0%
14,4
553
92,0
16,0
490
81
17,9
465
77
14,6
423
70
14,2
379
62
14,1
327
54
14,4
256
42
15,5
223,0
37,0
14,8
177,0
29
14,7
150,0
25
14,1
99
16
14,2
29
5
14,8
0,0
0,0
14,4
672 (stopp)
14,4
Polestar 2 (RWD)
615 km
15,4 kWt/100 km
601,7
−2,2%
13,9
490
91,0
14,4
420
79
16,6
390
73
13,8
340
64
13,7
300
55
13,7
250
47
14
180
34
15
150,0
28,0
14,2
90
17
14,3
78,0
14
13,4
31
6
13,6
601,7 (stopp)
13,9
Nio ET7 (4WD)
580 km
19,0 kWt/100 km
589,0
1,6%
19,5
459
91
16,2
403
79
19
381
75
15
340
67
11,2
295
59
14,7
247
49
15,8
171
35
20,7
141,0
30,0
17,0
92
20
13,2
85
18
10,9
35
7
12,8
589 (stopp)
19,5
Xpeng G9 (4WD)
520 km
21,3 kWt/100 km
587,8
13,0%
18,9
471
X
17,3
417
X
19,5
389
X
16,6
346
X
16,5
300
X
16,7
245
X
17,1
174
X
20,1
134,0
X
19,6
78,0
X
18,8
58
X
13
0
X
18,4
587,8 (stopp)
18,9
Nissan Ariya (2WD)
533 km
18,3 kWt/100 km
580,8
9,0%
13,4
543
92
14,6
440
82
17,1
457
76
11,7
406
67
13,3
346
58
13,3
278
48
16,2
180
33
30
150,0
25,0
13,4
81
14
14,5
64
10
12,1
0
0
15,9
580,8 (stopp)
13,4
BMW i7 (4WD)
594 km
19,5 kWt/100 km
580,7
−2,2%
18,1
447
89
20,3
365
78
78
409
72
18,5
382
64
18
339
56
17,8
273
46
18,1
154
33
19,4
168,0
27,0
18,3
109
18
18,4
100
14
17,4
24
3
17,4
580,7 (stopp)
18,1
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD)
579 km
17,6 kWt/100 km
578,0
−0,2%
16,3
477
90
18,2
410
78
19,9
401
73
16,2
378
65
15,8
339
57
15,6
278
47
16
188
34
17,2
152,0
27,0
16,5
93
17
16,6
90
14
15,6
26
4
15,8
578 (stopp)
16,3
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD)
577 km
21,3 kWt/100 km
577,0
0,0%
18,7
483
90
20,6
421
78
23,2
409
73
18,9
386
65
18,6
346
57
18,5
290
48
18,8
199
35
20,1
167
29,0
19,0
117
20
19,3
114
17
17,9
44
7
18,2
577 (stopp)
18,7
Hyundai Ioniq 6 (RWD)
614 km
14,3 kWt/100 km
566,9
−7,7%
13,5
447
90
14,5
396
80
16,2
357
75
13,7
322
67
13,4
285
58
13,2
236
48
13,6
161
34
14,5
127,0
27,0
13,9
78
16
14,1
59
12
13,2
2
1
13,2
566,9 (stopp)
13,5
Xpeng P7 (4WD)
505 km
19,2 kWt/100 km
557,0
10,3%
13,7
454
X
18,7
398
X
20,1
369
X
15,3
325
X
15,4
278
X
15,5
225
X
16,8
152
X
19,9
115,0
X
15,5
56
X
16,7
36
X
13,3
0
X
14,2
557 (stopp)
13,7
Tesla Model X Plaid (4WD)
543 km
21,4 kWt/100 km
546,0
0,6%
16,8
477
89
19,2
405
75
21,9
372
69
18,1
325
60
17,5
275
51
17,5
216
40
17,7
132
25
18,6
90,0
17,0
18,0
43
8
17,8
17
3
16,8
546 (stopp)
16,8
Nio ET5 (4WD)
590 km
18,6 kWt/100 km
541,7
−8,2%
16,2
533
90
16,6
468
79
19,1
434
73
15,6
379
64
12,6
322
55
15,9
258
45
17
174
31
20
130,0
23,0
17,1
68
12
15
47
9
13,3
541,7 (stopp)
16,2
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)
536 km
22,2 kWt/100 km
529,0
−1,3%
19,5
395
89
23,9
312
77
25,1
340
70
21,3
300
61
20,6
253
52
20,4
196
41
20,6
97
25
21,8
96,0
18,0
20,9
23
5
21
14
2
19,8
529 (km)
19,5
Voyah Free (4WD)
500 km
20,2 kWt/100 km
510,0
2,0%
19,3
430
90
21,2
363
79
23,1
361
72
19,9
314
63
19,5
251
53
19,4
173
42
19,8
97
27
21
89,0
19,0
20,2
36
7
20,4
9
2
19,3
510 (stopp)
19,3
Hongqi E-HS9 (4WD)
515 km
22,0 kWt/100 km
500,2
−2,9%
21,8
460
90
24,5
381
76
26,9
349
69
22,9
301
59
22,6
251
49
22,3
181
38
22,7
88
24
23,8
80,0
16,0
23,1
23
4
23,3
0
0
21,8
500,2 (stopp)
21,8
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD)
452 km
16,3 kWt/100 km
460,0
1,8%
14,5
391
88
15,2
328
74
16,8
311
69
13,7
279
59
13,6
233
49
13,6
175
37
14
94
21
15
63,0
13,0
14,4
0
1
14,6
460 (stopp)
14,5
BYD Han (4WD)
521 km
18,5 kWt/100 km
452,0
−13,2%
19,2
456
91
18,8
373
76
23,5
357
69
11
299
59
17,2
251
49
22,3
176
37
19,4
84
20
25
58,0
12,0
13,2
0
0
19,5
452 (stopp)
19,2
Tesla Model Y Standard Range (RWD)
455 km
15,7 kWt/100 km
449,0
−1,3%
12,9
344
88
13,4
283
73
15,6
258
66
12,6
220
56
12,3
179
46
12,2
130
33
12,5
61
16
13,5
34,0
9,0
12,8
449 (stopp)
12,9
Nio EL7 (4WD)
509 km
21,6 kWt/100 km
443,9
−12,8%
17,2
457
89
19,4
388
75
22,4
350
68
19,1
299
58
15,5
243
47
18,1
176
34
20
91
18
24,5
44,0
9,0
21,0
443,9 (stopp)
17,2
Toyota bZ4x (4WD)
459 km
16,3 kWt/100 km
443,5
−3,4%
14
324
89
14,4
268
74
16,1
246
67
13,4
196
57
13,2
155
45
13,3
105
30
13,8
35
10
14,8
3,0
0,0
14,3
443,5 (stopp)
14
MG 4 (RWD)
435 km
16,6 kWt/100 km
439,6
1,1%
14,4
365
89
15,8
295
76
16,8
283
69
14,3
242
58
14,1
197
47
14
131
33
14,3
46
15
15,2
28,0
7,0
14,6
439,6 (stopp)
14,4
Toyota bZ4x (FWD)
503 km
14,7 kWt/100 km
434,2
−13,7%
14,2
341
89
14,4
277
74
16,1
256
66
13,9
210
54
13,8
164
42
13,7
109
28
14
28
7
15,1
0,0
0,0
14,5
434,2 (stopp)
14,2
Kia EV6 GT (4WD)
424 km
20,6 kWt/100 km
424,3
0,1%
18,3
343
88
19,4
284
73
21,8
245
65
18,5
199
54
18,2
153
42
18,2
105
29
18,3
34
10
19,4
1,0
0,0
18,6
424,3 (stopp)
18,3
BMW iX1 xDrive30 (4WD)
428 km
17,3 kWt/100 km
419,6
−2,0%
15,7
352
86
16,8
252
69
18,7
280
62
15,3
233
51
15
181
39
14,9
111
26
15,3
24
7
16,5
0,0
15,7
419,6 (stopp)
15,7
JAC e-JS4 (FWD)
433 km
Ikke oppgitt
400,0
−7,6%
X
360
88
6,2
298
73
25
264
65
20,6
219
54
22,4
171
42
18,8
112
27
18,6
25
6
25
400 (stopp)
X
400 (stopp)
X
MG Marvel (RWD)
402 km
19,4 kWt/100 km
397,0
−1,2%
16,7
329
87
17
262
72
19
252
65
16,4
208
54
16,4
168
42
16,2
103
28
16,5
17
6
17,6
397 (stopp)
16,7
MG 5 (FWD)
380 km
17,9 kWt/100 km
396,0
4,2%
15,8
395
87
15,3
288
71
17,5
255
62
16,2
205
50
14,9
150
38
14,8
82
23
15
9
4
15,8
396 (stopp)
15,8
Volkswagen ID.Buzz (RWD)
408 km
21,4 kWt/100 km
396,0
−2,9%
19,1
384
87
20,3
292
72
22
287
64
18,6
230
52
18,2
173
40
18,1
100
25
18,6
12
5
19,9
396 (stopp)
19,1
DS 3 E-Tense (FWD)
403 km
15,5 kWt/100 km
383,0
−5,0%
13,4
346
88
13,7
280
72
15,5
246
64
13,1
196
52
13
144
39
13
86
24
13,3
14
5
14
383 (stopp)
13,4
BYD Atto 3 (FWD)
420 km
15,6 kWt/100 km
364,0
−13,3%
19,4
373
88
15,4
302
72
19,7
260
62
10,9
207
49
14,4
152
36
15,3
84
20
16,9
16
4
21,5
364 (stopp)
19,4
Jeep Avenger (FWD)
395 km
15,7 kWt/100 km
363,0
−8,1%
14,1
350
88
14,2
282
72
15,7
246
64
13,4
194
51
13,4
140
38
13,4
82
23
13,6
X
3
14,3
363 (stopp)
14,1
Subaru Solterra (AWD)
416 km
18,0 kWt/100 km
360,5
−13,3%
17,1
362
87
16,5
277
69
18,7
251
60
16,3
198
47
15,9
142
34
15,8
70
17
16,2
0
0
17,2
360,5 (stopp)
17,1
NB: JAC har øyeblikksmåling av forbruk, ikke totalmåling.
Temperaturer og meter over havet underveis
Ved start
50 km
100 km
150 km
200 km
250 km
300 km
350 km
400 km
450 km
500 km
550 km
600 km
650 km
18 grader, 10 moh
19 grader, 143 moh
16 grader, 620 moh
18 grader, 180 moh
20 grader, 167 moh
21 grader, 190 moh
19 grader, 304 moh
13 grader, 944 moh
16 grader, 713 moh
17 grader, 760 moh
21 grader, 230 moh
18 grader, 401 moh
12 grader, 932 moh
14 grader, 780 moh
Fast rute
Vi kjørte samme rute som alltid:
En sløyfe gjennom Oslo, opp riksvei 4 via Lygnasæter mot Gjøvik, deretter inn på E6 ved Mjøsbrua, og før vi fulgte E6 helt til Dombås og Hjerkinn. Her svingte vi øst mot Folldal, før det gikk sør over Venabygdsfjellet og ned til E6 igjen på Ringebu. Bilene som hadde mer på batteriet tar en ny runde rundt fjellet – til det var stopp.
Bilene ble kjørt helt tomme for strøm, men enkelte ble sendt av hovedveien helt på slutten for å forhindre farlige situasjoner hvis det var lite igjen på batteriene før en strekning uten en veiskulder å stoppe ved.
Men ikke se dere blind på hvilke biler som gikk lengst:
Det viktigste er å få erfaring med hvordan bilene presterer i forhold til rekkevidden de faktisk lover. En bil med 40 mil rekkevidde vil være mer enn god nok for hverdagskjøringen til de fleste. Hvis den derimot sliter med å klare WLTP-rekkevidden på en langtur under gode forhold (som i dag), kan det være et varsko.
Annonse
Ikke vitenskap
Vær obs på at vår test ikke er noen vitenskapelig måling. Den avanserte WLTP-målingen som gjøres i laboratorium, ligger til grunn for typegodkjenningen av bilene – og den gir langt mer detaljerte tall.
Det vi måler er en ikke utypisk langtur under norske forhold. Erfaringsmessig viser den at bilene går 15-20 prosent kortere enn WLTP om vinteren, og mellom 5 og 15 prosent lengre under gode forhold sommerstid.
Men testen vår gir en god indikasjon på det innbyrdes styrkeforholdet mellom bilene, siden de testes under identiske forhold. I ordinære tester i mediene kjøres bilene ofte etter samme rute, men med ulike værforhold er det ikke alltid så relevant å sammenlikne rekkeviddeprestasjonene direkte.
Det fikk vi derimot gjort i dag.
Og det endte med ganske negativt utfall for noen av deltakerne.
Årets nyheter
Blant årets biler var en forbedret Model S Long Range, som ble utfordret av den aller første bakhjulsdrevne Single Motor-utgaven av Polestar 2. Den har i utgangspunktet WLTP i spennet mellom 610 og 635 km, men med utstyrsgraden på denne versjonen er WLTP på 615. Så langt kom den ikke, selv om forbruket er drastisk redusert fra tidligere versjoner av denne bilen.
Men den vippet akkurat over 60-mil-grensen, nesten som lovet.
Annonse
Det vi egentlig måler
Motor og NAF tar med nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene.
Så ja – vi ser selvsagt på hvilke biler som stopper hvor. Men vi følger også nøye med på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.
Hvor er bilen min?
Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer.
Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.
Det er også på sin plass å gjenta, som alltid, at vi ikke forvalter en fasit. Dette er på alle mulige måter en praktisk test, og det finnes ingen helt krystallklare svar med to streker under. Styrken er at testen kjøres etter samme rute hvert eneste år.
SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Under ser du en kort presentasjon av bilene. Nederst finner du en tabell med flere opplysninger om spesifikasjonene.
Annonse
Her er alle bilene:
Audi Q8: Utseendemessig er det bare entusiaster som kan skille den fra den gamle bestselgeren e-tron. Men rekkevidden er blitt mye bedre.
Hyundai Ioniq 6 (2WD): Testfeltets mest omdiskuterte design. Med klassens beste aerodynamikk og bakhjulsdrift, vil den kjøre langt.