PÅ SNAUFJELLET: Tesla Model S i ensom majestet, på vei mot ny rekord.

Elbiltesten, sommer 2023:

Under halvparten klarte WLTP-rekkevidden

Verdens største rekkeviddetest ble ingen rekkeviddefest. Bare vel en tredjedel av de 32 nyeste elbilene som deltok klarte WLTP-rekkevidden – selv med perfekte kjøreforhold.

Publisert Sist oppdatert

Bilen som gikk aller lengst – Tesla Model S Long Range – gikk riktignok lengre enn noen bil har gått i vår rekkeviddetest tidligere:

672 kilometer. Som ifølge opplysningene Tesla har gitt om bilen, er 38 km mer enn lovet rekkevidde.

Denne Model S-varianten er den samme bilen som gikk lengst i vinter: da endte den med negativt avvik på 16 prosent (etter kjørte 530 km).

Og de tallene kan være en brukbar pekepinn på hva vinter og sommer utgjør av forskjell for rekkevidden.

Mange av bilene endte rundt WLTP-anslaget, men en håndfull hadde et negativt avvik på over 15 prosent – overraskende mye i varmt sommervær.

I tidligere utgaver har sommertestene hatt positive utslag i samme størrelsesorden, men det fikk vi ikke denne gang.

OMSIDER SLUTT ...: 672 km etter avreise.
... PÅ TIDE Å FÅ HJELP: Teslaen fraktes videre.

Tungt i fjellet

Etter gode tall lenge, var det mange biler som slet tungt etter å ha karret seg opp til fjellet fra Dombås.

Oppe på Dovrefjell var det raskt slutt for Subaru Solterra og BYD Atto 3, etter henholdsvis 360,5 og 364 km.

Solterra er tvillingen til mer kjente Toyota bZ4X. Bilene er i prinsippet like, men det viste seg å være større forskjell enn på tvillinger flest. Toyota-utgaven slet seg noen mil lengre avgårde i fjellheimen.

Nesten samtidig stanset Jeep Avenger, etter 363 km kjøring.

Til slutt var det fem biler som stoppet med negativt avvik på rundt 15 prosent – BYD Han, Nio EL7, Toyota bZ4X med forhjulstrekk, BYD Atto 3 og Subaru Solterra.

På plussiden for Toyota hadde deres bZ4X med firehjulsdrift et beskjedent avvik fra WLTP – og gode tall på forbruk. Slik ble testen en god bekreftelse på at Toyotas justeringer har gitt positive resultater.

Drømmevær

Ingen bil har tidligere gått lengre i Motor og NAFs rekkeviddetest enn Tesla Model 3 gjorde sommeren 2021, da den stoppet etter 654 km.

Men aldri har vi kjørt testen i bedre vær enn nå:

Skyfritt og drøyt 20 grader i lavlandet, deretter sol, lite vind og rundt 15 grader i fjellet betyr historisk at bilene normalt vil gå lengre enn WLTP-anslaget.

Den optimismen som været ga grunnlag for, forsvant imidlertid skuffende tidlig. For da tetbilene var på sin første (og siste) runde over Venabygdsfjellet, ble det klart at mange slett ikke ville klare rekordtall.

Blant de som gjorde det best, var Nissan Ariya (forhjulstrekk) og de to Xpeng-modellene P7 og G9, som alle gikk rundt 10 prosent lengre enn WLTP-rekkevidden.

● Vær obs på at Xpeng G9 kjørte feil ved en avkjøring langs Mjøsa – og fulgte E6 istedet for bygdeveien ved siden av. Det behøver ikke gi store utslag.

Her ser du passeringene

Bil WLTP WLTP forbruk Stopp Diff Forbruk Rest-rekkevidde v 50 km Batteriprosent v 50 km Forbruk ved 50 km Rest-rekkevidde v 100 km Batteriprosent v 100 km Forbruk ved 100 km Rest-rekkevidde v 150 km Batteriprosent v 150 km Forbruk ved 150 km Rest-rekkevidde v 200 km Batteriprosent v 200 km Forbruk ved 200 km Rest-rekkevidde v 250 km Batteriprosent v 250 km Forbruk v 250 km Rest-rekkevidde v 300 km Batteriprosent v 300 km Forbruk ved 300 km Rest-rekkevidde v 350 km Batteriprosent v 350 km Forbruk ved 350 km Rest-rekkevidde v 400 km Batteriprosent v 400 km Forbruk ved 400 km Rest-rekkevidde v 450 km Batteriprosent v 450 km Forbruk ved 450 km Rest-rekkevidde v 500 km Batteriprosent v 500 km Forbruk ved 500 km Rest-rekkevidde v 550 km Batteriprosent v 550 km Forbruk ved 550 km Rest-rekkevidde v 600 km Batteriprosent v 600 km Forbruk ved 600 km Rest-rekkevidde v 650 km Batteriprosent v 650 km Forbruk ved 650 km Rest-rekkevidde v 700 km Batteriprosent v 700 km Forbruk ved 700 km
Tesla Model S Long Range (4WD)634 km18,7 kWt/100 km672,06,0%14,455392,016,04908117,94657714,64237014,23796214,13275414,42564215,5223,037,014,8177,02914,7150,02514,1991614,229514,80,00,014,4672 (stopp)14,4
Polestar 2 (RWD)615 km15,4 kWt/100 km601,7−2,2%13,949091,014,44207916,63907313,83406413,73005513,725047141803415150,028,014,2901714,378,01413,431613,6601,7 (stopp)13,9
Nio ET7 (4WD)580 km19,0 kWt/100 km589,01,6%19,54599116,2403791938175153406711,22955914,72474915,81713520,7141,030,017,0922013,2851810,935712,8589 (stopp)19,5
Xpeng G9 (4WD)520 km21,3 kWt/100 km587,813,0%18,9471X17,3417X19,5389X16,6346X16,5300X16,7245X17,1174X20,1134,0X19,678,0X18,858X130X18,4587,8 (stopp)18,9
Nissan Ariya (2WD)533 km18,3 kWt/100 km580,89,0%13,45439214,64408217,14577611,74066713,33465813,32784816,21803330150,025,013,4811414,5641012,10015,9580,8 (stopp)13,4
BMW i7 (4WD)594 km19,5 kWt/100 km580,7−2,2%18,14478920,336578784097218,538264183395617,82734618,11543319,4168,027,018,31091818,41001417,424317,4580,7 (stopp)18,1
Mercedes-Benz EQE 350 (4WD)579 km17,6 kWt/100 km578,0−0,2%16,34779018,24107819,94017316,23786515,83395715,627847161883417,2152,027,016,5931716,6901415,626415,8578 (stopp)16,3
Mercedes-Benz EQS SUV 580 (4WD)577 km21,3 kWt/100 km577,00,0%18,74839020,64217823,24097318,93866518,63465718,52904818,81993520,116729,019,01172019,31141717,944718,2577 (stopp)18,7
Hyundai Ioniq 6 (RWD)614 km14,3 kWt/100 km566,9−7,7%13,54479014,53968016,23577513,73226713,42855813,22364813,61613414,5127,027,013,9781614,1591213,22113,2566,9 (stopp)13,5
Xpeng P7 (4WD)505 km19,2 kWt/100 km557,010,3%13,7454X18,7398X20,1369X15,3325X15,4278X15,5225X16,8152X19,9115,0X15,556X16,736X13,30X14,2557 (stopp)13,7
Tesla Model X Plaid (4WD)543 km21,4 kWt/100 km546,00,6%16,84778919,24057521,93726918,13256017,52755117,52164017,71322518,690,017,018,043817,817316,8546 (stopp)16,8
Nio ET5 (4WD)590 km18,6 kWt/100 km541,7−8,2%16,25339016,64687919,14347315,63796412,63225515,925845171743120130,023,017,168121547913,3541,7 (stopp)16,2
Audi Q8 e-tron Sportback 55 (4WD)536 km22,2 kWt/100 km529,0−1,3%19,53958923,93127725,13407021,33006120,62535220,41964120,6972521,896,018,020,92352114219,8529 (km)19,5
Voyah Free (4WD)500 km20,2 kWt/100 km510,02,0%19,34309021,23637923,13617219,93146319,52515319,41734219,897272189,019,020,236720,49219,3510 (stopp)19,3
Hongqi E-HS9 (4WD)515 km22,0 kWt/100 km500,2−2,9%21,84609024,53817626,93496922,93015922,62514922,31813822,7882423,880,016,023,123423,30021,8500,2 (stopp)21,8
Mercedes-Benz EQB 250 (FWD)452 km16,3 kWt/100 km460,01,8%14,53918815,23287416,83116913,72795913,62334913,6175371494211563,013,014,40114,6460 (stopp)14,5
BYD Han (4WD)521 km18,5 kWt/100 km452,0−13,2%19,24569118,83737623,535769112995917,22514922,31763719,484202558,012,013,20019,5452 (stopp)19,2
Tesla Model Y Standard Range (RWD)455 km15,7 kWt/100 km449,0−1,3%12,93448813,42837315,62586612,62205612,31794612,21303312,5611613,534,09,012,8449 (stopp)12,9
Nio EL7 (4WD)509 km21,6 kWt/100 km443,9−12,8%17,24578919,43887522,43506819,12995815,52434718,11763420911824,544,09,021,0443,9 (stopp)17,2
Toyota bZ4x (4WD)459 km16,3 kWt/100 km443,5−3,4%143248914,42687416,12466713,41965713,21554513,31053013,8351014,83,00,014,3443,5 (stopp)14
MG 4 (RWD)435 km16,6 kWt/100 km439,61,1%14,43658915,82957616,82836914,32425814,119747141313314,3461515,228,07,014,6439,6 (stopp)14,4
Toyota bZ4x (FWD)503 km14,7 kWt/100 km434,2−13,7%14,23418914,42777416,12566613,92105413,81644213,7109281428715,10,00,014,5434,2 (stopp)14,2
Kia EV6 GT (4WD)424 km20,6 kWt/100 km424,30,1%18,33438819,42847321,82456518,51995418,21534218,21052918,3341019,41,00,018,6424,3 (stopp)18,3
BMW iX1 xDrive30 (4WD)428 km17,3 kWt/100 km419,6−2,0%15,73528616,82526918,72806215,323351151813914,91112615,324716,50,015,7419,6 (stopp)15,7
JAC e-JS4 (FWD)433 kmIkke oppgitt400,0−7,6%X360886,229873252646520,62195422,41714218,81122718,625625400 (stopp)X400 (stopp)X
MG Marvel (RWD)402 km19,4 kWt/100 km397,0−1,2%16,7329871726272192526516,42085416,41684216,21032816,517617,6397 (stopp)16,7
MG 5 (FWD)380 km17,9 kWt/100 km396,04,2%15,83958715,32887117,52556216,22055014,91503814,88223159415,8396 (stopp)15,8
Volkswagen ID.Buzz (RWD)408 km21,4 kWt/100 km396,0−2,9%19,13848720,329272222876418,62305218,21734018,11002518,612519,9396 (stopp)19,1
DS 3 E-Tense (FWD)403 km15,5 kWt/100 km383,0−5,0%13,43468813,72807215,52466413,119652131443913862413,314514383 (stopp)13,4
BYD Atto 3 (FWD)420 km15,6 kWt/100 km364,0−13,3%19,43738815,43027219,72606210,92074914,41523615,3842016,916421,5364 (stopp)19,4
Jeep Avenger (FWD)395 km15,7 kWt/100 km363,0−8,1%14,13508814,22827215,72466413,41945113,41403813,4822313,6X314,3363 (stopp)14,1
Subaru Solterra (AWD)416 km18,0 kWt/100 km360,5−13,3%17,13628716,52776918,72516016,31984715,91423415,8701716,20017,2360,5 (stopp)17,1

NB: JAC har øyeblikksmåling av forbruk, ikke totalmåling.

Temperaturer og meter over havet underveis

Ved start 50 km 100 km 150 km 200 km 250 km 300 km 350 km 400 km 450 km 500 km 550 km 600 km 650 km
18 grader, 10 moh19 grader, 143 moh16 grader, 620 moh18 grader, 180 moh20 grader, 167 moh21 grader, 190 moh19 grader, 304 moh13 grader, 944 moh16 grader, 713 moh17 grader, 760 moh21 grader, 230 moh18 grader, 401 moh12 grader, 932 moh14 grader, 780 moh

Fast rute

Vi kjørte samme rute som alltid:

En sløyfe gjennom Oslo, opp riksvei 4 via Lygnasæter mot Gjøvik, deretter inn på E6 ved Mjøsbrua, og før vi fulgte E6 helt til Dombås og Hjerkinn. Her svingte vi øst mot Folldal, før det gikk sør over Venabygdsfjellet og ned til E6 igjen på Ringebu. Bilene som hadde mer på batteriet tar en ny runde rundt fjellet – til det var stopp.

I «LEDELSEN» HELE VEIEN: Tesla Model S.

Bilene ble kjørt helt tomme for strøm, men enkelte ble sendt av hovedveien helt på slutten for å forhindre farlige situasjoner hvis det var lite igjen på batteriene før en strekning uten en veiskulder å stoppe ved.

Men ikke se dere blind på hvilke biler som gikk lengst:

Det viktigste er å få erfaring med hvordan bilene presterer i forhold til rekkevidden de faktisk lover. En bil med 40 mil rekkevidde vil være mer enn god nok for hverdagskjøringen til de fleste. Hvis den derimot sliter med å klare WLTP-rekkevidden på en langtur under gode forhold (som i dag), kan det være et varsko.

STOPP PÅ STOPP! Bla for å se, eller trykk på pila oppe til høyre. Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
STOPP PÅ STOPP! Bla for å se, eller trykk på pila oppe til høyre. Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
STOPP PÅ STOPP! Bla for å se, eller trykk på pila oppe til høyre. Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
STOPP PÅ STOPP! Bla for å se, eller trykk på pila oppe til høyre. Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
STOPP PÅ STOPP! Bla for å se, eller trykk på pila oppe til høyre. Alle foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Ikke vitenskap

Vær obs på at vår test ikke er noen vitenskapelig måling. Den avanserte WLTP-målingen som gjøres i laboratorium, ligger til grunn for typegodkjenningen av bilene – og den gir langt mer detaljerte tall.

Det vi måler er en ikke utypisk langtur under norske forhold. Erfaringsmessig viser den at bilene går 15-20 prosent kortere enn WLTP om vinteren, og mellom 5 og 15 prosent lengre under gode forhold sommerstid.

Men testen vår gir en god indikasjon på det innbyrdes styrkeforholdet mellom bilene, siden de testes under identiske forhold. I ordinære tester i mediene kjøres bilene ofte etter samme rute, men med ulike værforhold er det ikke alltid så relevant å sammenlikne rekkeviddeprestasjonene direkte.

Det fikk vi derimot gjort i dag.

Og det endte med ganske negativt utfall for noen av deltakerne.

Årets nyheter

Blant årets biler var en forbedret Model S Long Range, som ble utfordret av den aller første bakhjulsdrevne Single Motor-utgaven av Polestar 2. Den har i utgangspunktet WLTP i spennet mellom 610 og 635 km, men med utstyrsgraden på denne versjonen er WLTP på 615. Så langt kom den ikke, selv om forbruket er drastisk redusert fra tidligere versjoner av denne bilen.

Men den vippet akkurat over 60-mil-grensen, nesten som lovet.

Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!
Se bilene underveis!

Det vi egentlig måler

I SVING: Polestar 2 og Hyundai Ioniq 6.

Motor og NAF tar med nye elbiler i en identisk test på både sommer- og vinterføre for å få indikasjoner på hvor store avvikene er fra de offisielle WLTP-tallene.

Så ja – vi ser selvsagt på hvilke biler som stopper hvor. Men vi følger også nøye med på forskjellen mellom WLTP og rekkevidden vi måler.

Hvor er bilen min?

Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer.

Klikk på denne teksten, så kommer du til alle tidligere resultater – det du gjerne må kalle «maratontabellen» vår.

Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.

Det er også på sin plass å gjenta, som alltid, at vi ikke forvalter en fasit. Dette er på alle mulige måter en praktisk test, og det finnes ingen helt krystallklare svar med to streker under. Styrken er at testen kjøres etter samme rute hvert eneste år.

SLIK TESTER VI: Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygds­fjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen. Bilene kjøres på fart­sgrensen til de er tomme for strøm. Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøtte­systemer, auto­pilot og adaptiv cruise control.

Under ser du en kort presentasjon av bilene. Nederst finner du en tabell med flere opplysninger om spesifikasjonene.

Her er alle bilene:

Audi Q8: Utseendemessig er det bare entusiaster som kan skille den fra den gamle bestselgeren e-tron. Men rekkevidden er blitt mye bedre.

AUDI Q8

Hyundai Ioniq 6 (2WD): Testfeltets mest omdiskuterte design. Med klassens beste aerodynamikk og bakhjulsdrift, vil den kjøre langt.

HYUNDAI IONIQ 6

Les test her

Mercedes EQS SUV 580 4MATIC: Det ypperste Mercedes-Benz har å by på av luksus i øyeblikket.

MERCEDES-BENZ EQS SUV 580

Nio EL7: Splitter ny stor-SUV med mulighet for både batteribytte og batteriabonnement.

NIO EL7

Nio ET5: En opplagt konkurrent til Tesla Model 3. Nå får den sin første mulighet til å hamle opp med rekkeviddekongen.

NIO ET5

Toyota bZ4X AWD: Har fått oppgradert programvare og justert kilometervisning – og er endelig å betrakte som klar for Norge.

Les test her

Xpeng G9: På papiret har denne det meste man kan ønske seg – til en god pris. Er den like god i virkeligheten?

XPENG G9

Jeep Avenger: Den aller ferskeste nyheten i feltet. Kommer med siste generasjon batteri og motor fra Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel m.fl.)

Subaru Solterra: Har hatt de samme utfordringene som tvillingen Toyota bZ4X, og de samme viktige oppgraderingene.

SUBARU SOLTERRA

DS 3: Den lille sjarmøren har fått større batteri og flere hester (samme som Avenger), og har plutselig langt mer konkurransekraft.

DS 3

Les test av forrige versjon her

Polestar 2: Går igjennom et spennende skifte fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift på innstegsmodellene, og generelt bedre rekkevidde.

POLESTAR 2

Les test av forrige versjon her

Xpeng P7: Kraftig – og nødvendig – oppgradert versjon av en modell som har vært på markedet en stund.

XPENG P7

BMW i7: Luksuslimousin i klassisk forstand, bare at den er helelektrisk. Men utseendet diskuteres.

BMW I7

Les test her

BMW iX1: Etterlengtet elektrisk versjon av den minste SUV-en fra BMW. Firehjulsdrift standard.

BMW iX1

BYD Atto 3: Nykommeren i den rimeligere familieklassen satser på komme 10 mil lenger enn vinterens 311 km.

BYD ATTO 3

BYD Han: En vaskekte sedan med høy langturkomfort som bør passere 50 mil.

BYD HAN

JAC e-JS4: Fikk en tøff start i vinterens test og klarte knapt å varme opp sjåfør og passasjer på 30 mil. Revansjesugen nå.

JAC E-JS4

Kia EV6 GT: Den tøffeste utgaven av EV6 må holdes i tøylene. I så fall vil den passere 40 mil uten problemer.

KIA EV6 GT

Les test her

Mercedes-Benz EQB 250: Trivdes ikke så godt i vinterens test, og var blant bilene med størst rekkeviddetap.

MERCEDES-BENZ EQB 250

Les test her

Mercedes-Benz EQE 350 4Matic: Den kanskje beste modellen i EQE-utvalget debuterer i elbiltesten.

MERCEDES-BENZ EQE

Les test av EQE 300 her

MG 4: Minst, men mest moderne fra MG-familien. Det viser også rekkevidden. Bør passere 40 mil.

MG 4

MG 5: En helelektrisk stasjonsvogn er et sjeldent syn. Med dagens vær- og førevarsel blir den også å se nord for Dombås.

MG 5

MG Marvel: I teorien skal denne stoppe først, med offisiell rekkevidde på 370 km. Men kan den overraske?

MG MARVEL

Nio ET7: Den elegante sedanen er skapt for langer turer. På papiret skal den gå nærmere 60 mil.

NIO ET7

Nissan Ariya 2WD: Det blir interessant å se hvor effektiv denne er sommerstid. Offisiell rekkevidde er 533 km. I vinter stoppet den på 400 km.

NISSAN ARIYA

Les test her

Tesla Model S LR: Gikk hele 530 kilometer i testen i januar, som er vinterrekord. Den bør enkelt gå minst 10 mil til nå.

TESLA MODEL S

Les test her

Tesla Model X Plaid: Kolossen med over 1000 hestekrefter gikk 444 km i vinter, med sedvanlig lavt rekkeviddetap. Pluss 10 mil også her?

TESLA MODEL X PLAID

Tesla Model Y RWD: Rimeligste versjon av Norges mest solgte bil, har en mindre, og ikke fullt like energieffektiv, batteripakke.

TESLA MODEL Y

Les test av AWD her

Toyota bZ4X RWD: Også den mest attraktive modellversjonen, med firehjulsdrift og 18 toms hjul, er nå oppgradert.

TOYOTA BZ4X

Les test av AWD her

VW ID. Buzz: Retrobussen har mer plass og sjarm enn rekkevidde – men bør passere 40 mil under gode forhold.

ID. BUZZ

Les test her

Voyah Free: Stoppet etter 391 km i vinterens test. På papiret skal den bikke 50 mil med noen meter ...

VOYAH FREE

Hongqi E-HS9 LR: Med som prototype i vinter, og stoppet på 389 km. Det betyr at testens største bil kan strekke seg mot 50 mil nå.

HONGQI E-HS9

Les test her

Tekniske spesifikasjoner

BIL Pris testmodell Drift Batteri, netto Batteri, brutto Dekk foran Dekk bak WLTP fra–til WLTP forbruk, kWh/100km
Mercedes-Benz EQB 250549 938Forhjulsdrift66,5 kWh-215/60-R18215/60-R18Opptil 473 kilometer16,3
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC1 034 9694MATIC firehjulstrekk89 kWh-255/45-R19255/45-R19Opptil 600 km (EQE 350 4MATIC) og opptil 645 km (EQE 300)17,6
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC SUV1 924 5564MATIC firehjulstrekk108,4 kWh-275/45-R21275/45-R21Opptil 610 km21,3
Toyota bZ4X515 900AWD64 kWh71,4 kWh235/60R18235/60R18415-46616,3
Toyota bZ4X461 500FWD64 kWh71,4 kWh235/60R18235/60R18444-51114,7
BMW i7 xDrive601 965 7754WD101,7105,6255/40-R21285/35-R21591 - 62519,5
BMWiX1 xDrive30676 4004WD64,766,5245/40-R20245/40-R20417 - 44017,3
Tesla Model S Dual Motor1 147 7524WDIkke oppgittIkke oppgitt255/45R19285/40R19600 km – 634 km18,7
BYD ATTO3399 9002WD (forhjulsdrift)60,48 kWt-Continental 235/50 R18 dekkContinental 235/50 R18 dekk420 km (kombinert) – 565 km (urban)15,6
BYD HAN614 9004WD85,4 kWh-245/45 R19 dekk245/45 R19 dekk521 km – 662 km kombinert / urban18,5
Hyundai IONIQ 6522 369RWD77,4225/55R18225/55R18519-614 km14,3
Subaru Solterra544 1504WD6471,4235/50-20235/50-20416-46618
Nissan Ariya516 9952WD87 kwh91 kwh235/55/19235/55/1953318,25
JAC e-JS4374 9002WD65,768,8225/45/18225/45/18433-588Ikke oppgitt
Hongqi E-HS9999 9904WD120kWt21"21"51522
Kia EV6 GT749 900AWD (4WD)77,4 kWhFabrikken opererer kun med ett tall fr batteristr.255/40R21255/40R21424 km20,6
DS 3 E-Tense380 300FWD50, 8 kWh54 kWh195/60 R18195/60 R18395 - 40315,5
AUDI Q8 Sportback e-tron 551 242 8294WD106 kW/t114 kW/t265/45 R21265/45 R21487 - 60022,2
Volkswagen ID. Buzz750 100RWD77 kWh82 kWh235/45 R21265/40 R21416-402 km21,4
NIO ET7634 7504WD ( AWD)90 KWh100 kWh20”20”445 - 580 km19
NIO EL7669 0004WD ( AWD)90 kWh100 kWh20”20”391 - 509 km21,6
NIO ET5438 2504WD ( AWD)90 kWh100 kWh19”19”540 - 59018,6
Tesla Model X Plaid1 466 7404WDIkke oppgittIkke oppgitt265/45R20275/45R20543 km – 576 km21,4
Tesla Model Y Bakhjulsdrift441 844RWDIkke oppgittIkke oppgitt255/45R19 XL255/45R19 XL455 km – 533 km15,7
MG 4346 300RWD64 kWh61,7 kWh215/50 R 17215/50 R 17Ingen info16,6
MG 5372 890FWD61,1 kWh57,4 kWh215/50 R 17215/50 R 17Ingen info17,9
MG Marvel R434 890RWD70 kWh65 kWh235/45 R 19235/45 R 19Ingen info19,4
Xpeng G9707 9254WD93,198Fra 460 km (Standard Range) og opptil 570 km (Long Range) *endelig typegodkjenning gjenstår.21,3
Xpeng P7525 1504WD82,7 kWt86,2 kWtFra 505 km (AWD og Wing Edition) og opptil 576 km (RWD Long Range).*Endelig typegodkjenning gjenstår.19,2
Voyah Free763 8004WD106 kWt100 kWtHjulstørrelse: 255/45 R20Hjulstørrelse: 255/45 R2020,2
Jeep AvengerSummitFWD51kWh54kWh215/55 R18215/55 R18392-40015,65
Polestar 2598263RWDikke ennå8219"19"610-65415,35