TOPPMODELL: M-versjonen av i7 skal tiltrekke seg både entusiaster og posører.

Tidenes raskeste el-BMW:

Kjør debatt: Vakker eller vulgær?

Hvis du absolutt ikke vil bli forvekslet med kongen, så velger du denne versjonen av i7.

Publisert

Kongehuset var som kjent blant de første som skaffet seg en BMW i7 (les vår test her). Elektrifiseringen er i gang også der i kongsgården, og foreløpig er 12 av 29 biler helelektriske.

Men du får garantert ikke se noen kongelige stige ut av en fargesprakende i7 M70 – som den på bildet.

Denne tofargede kombinasjonen er for øvrig en av over 100 tilgjengelige fargevalg. Og finner du ikke ønsket kulør, metning eller valør blant disse, kan du faktisk spesialbestille din egen.

Omdiskutert

Med 660 hester (dagens i7 xDrive60 har 544 hester) og et dreiemoment på hele 1015 Nm (1100 i en boostfunksjon) stikker den så lynraskt av gårde at noen sikkert puster lettet ut, mens andre gjerne skulle sett mer.

For i7 har garantert et av bilverdens mest omdiskuterte design, og er sånn sett en god oppfølger til SUV-en iX.

TOFARGET: BMW tilbyr over 100 lakkombinasjoner, blant annet denne tofargede. Men det skal også være mulig å få en helt individuell farge.
TIDENES RASKESTE: Dette er altså hekken på historiens raskeste elbil fra BMW. Og garantert den mest komfortable BMW-en fra 0-100.

Rekkevidde

Men en akselerasjon fra 0–100 på 3,7 sekunder, er dette tidenes raskeste elektriske BMW. Batteriet på 101,7 kWt skal gi en rekkevidde på inntil 560 km (WLTP).

En ny funksjon, kalt «Max range», tilpasser effekt og komfortfunksjoner hvis man ganske akutt må endre kjørerute eller ikke får ladet etter planen. I følge BMW kan da rekkevidden øke med 15 til 25 prosent.

Også rent visuelt forplikter det med en M i modellnavnet. Speilene, sideskjørtene, diffusoren i støtfangeren bak og spesielle 21-toms felger framhever det sportslige.

BMW våger

– I et globalt marked sikter BMW seg også inn mot liebhabere og ekstroverte kunder. Det å produsere modeller som virkelig skiller seg fra mengden, og tilby skreddersøm ned til minste detalj, er ikke alle bilprodusenter forunt. i7 M70 er et eksempel på at BMW våger å gjøre nettopp dette, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW i Norge.

  • Prisen: Fra kr. 1.672.000. Norske forhandlere vil åpne for bestilling senere i vår.