NORGESMESTER 2021: Ingen bil kan måle seg med Tesla Model 3 i popularitet hos norske nybilkjøpere.

Nybilregistreringene i 2021:

Ingen over, ingen ved siden

Tesla Model 3 er tilbake som Norges mest populære bil. 12.058 eksemplarer ble nyregistrert i 2021. Og for første gang var også Tesla landets mest solgte merke.

Publisert Sist oppdatert

Det viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som ble presentert mandag.

De helelektriske bilene sto for 64,5 prosent av totalregistreringene, opp fra en andel på 54,3 prosent i 2020.

Ladehybridene utgjorde 22 prosent (mot 19,4 i 2020), mens andelene for både diesel og bensin ble mer enn halvert til henholdsvis 4,0 prosent og 4,2 prosent.

Rekordtall

Hele 176.276 nybilregistreringer ble foretatt i 2021, en oppgang på 24,7 prosent fra året før og det desidert høyeste noen gang.

Den gamle rekorden fra 1986 var på 167.352 registreringer.

Bruktbilsalget viste en svak stigning. Med 527.799 eierskifter var det økning fra rekordåret 2020 på 1,6 prosent.

Tilbake på tronen

Model 3 var bilen med flest nyregistreringer også i 2019, mens Audi e-tron toppet listen i 2020.

Bak Tesla Model 3 fulgte nærmest Toyota RAV 4 (8928 registreringer), VW ID.4 (8645 registreringer) og Tesla Model Y (8267 registreringer).

Tesla på topp

Tesla var for første gang det mest populære bilmerket med 20.397 registreringer, etter at Volkswagen har dominert i en årrekke.

Det var knyttet spenning til om VW ville hente inn Teslas forsprang i årets siste måned, men tverimot økte Tesla avstanden – med Model Y som nummer en (med 2379 registreringer) og Model 3 som nummer to (med 1968 nyregistreringer) i desember.

For 2021 som helhet fikk pandemi, delemangel og utfordringer i transportmarkedet stor betydning for det internasjonale bilmarkedet, men i Norge har bilsalget aldri gått bedre.

Og et blikk på oversikten over de bestselgende modellene viser at avgiftsfritaket for de helelektriske bilene preger det norske markedet kraftig:

Bilmodellene med flest nyregistreringer i 2021:

Nummer Modell Antall Andel (i prosent)
1Tesla Model 3 (elbil)120586,8
2Toyota RAV4 (ladehybrid)89285,1
3VW ID.4 (elbil)86454,9
4Tesla Model Y (elbil)82674,7
5Volvo XC40 (elbil)64153,6
6Ford Mustang Mach-E (elbil)61603,5
7Audi e-tron (elbil)57453,3
8Skoda Enyaq (elbil)57113,2
9Nissan Leaf (elbil)53133,0
10Polestar 2 (elbil)41032,3

SUVerent segment

19 av 20 modellene som har flest registreringer kommer først og fremst som elbil – med Toyota RAV 4 som eneste modell uten helelektrisk utgave.

Fire av åtte mest solgte modellene har hatt sitt første reelle salgsår i Norge – Tesla Model Y, VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, alle helelektriske.

Elbilene blir altså stadig mer populære. Det gjør også SUV-ene.

Tradisjonelt har bilene i kompaktklassen – altså Nissan Leaf, VW Golf og Toyota Corolla, for å nevne noen klassikere – vært nordmenns førstevalg. Så sent som i 2020 var nesten hver fjerde nyregistrering en bil i dette modellsegmentet.

I 2021 er den ikke engang blant de tre mest populære segmentene. Der er det SUV over hele linjen – med mellomklassen (som RAV4, ID.4 og Model Y) som nummer en, foran SUV kompakt (som Volvo XC40, Hyundai Kona og Mercedes-Benz EQA) og store SUV-er (som Mustang Mach-E, e-tron og Mercedes-Benz EQC).