Det er britiske Brand Finance, en av verdens største uavhengige analyseselskap, som hvert år vurderer verdien av de ulike bilprodusentenes merkevare, basert på blant annet økonomiske resultater, organisasjonsendringer, sparetiltak, posisjonering i markedet, omdømme og offentlig omtale.
Mercedes-Benz var best for et år siden, foran Tesla og Toyota. I år har Toyota tatt tilbake førsteplassen som de sist hadde i 2022.
Ifølge analyseselskapet har verdien til Toyota steget med 23 prosent, til 64,7 millarder dollar. Teslas merkevare har sunket med 15,3 milliarder.
Størst økning av alle: Ferrari – opp 36 prosent.
Toyotas framgang forklares blant annet med strategisk fokus på hybridmodeller i en tid da elbiler er mindre attraktive enn forventet, og Kinas eksport øker.
KLATRER: Verdien av Toyotas merkevare stiger, mye på grunn av strategisk satsing på hybrider som RAV4.Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Tesla lå først på kåringen i 2023, og som nummer to i fjor. I år er merket nummer tre på pallen.
Annonse
Ikke realisert
Nedturen forklares med lavere inntjening enn forventet, og at økende konkurranse har tvunget selskapet til å sette ned prisene. Selvkjøringsplanene er heller ikke realisert.
De 20 beste
Brand Finance påpeker også at Trumps valgseier har endret den politiske holdningen til elbiler. Fjerning av viktige subsidier gjør Teslas modeller mindre attraktive.
Slik ser listen med de 20 beste ut (med fjorårets plassering i parentes):