IKKE SÅ SVART: To «svarte bokser», til venstre Toyota sin, til høyre Volkswagens.

«Svart boks» påbudt fra 7. juli:

Slik leser den av kjøringen din

En såkalt «svart boks» er verken spesielt ny eller spesielt svart. Men den er nå påbudt.

Publisert Sist oppdatert

Fra og med 7. juli må alle nyregistrerte biler innenfor EU ha en «svart boks» installert. Dette gjelder også i Norge, noe som blant annet MG har utnyttet på en smart måte. En mer korrekt internasjonel betegnelse, er Event Data Recorder (EDR), altså en opptaksenhet som registrerer hva bilen foretar seg. 

I prinsippet den samme datateknologien vi har hørt om fra flytrafikken i en årrekke. 

En minnebrikke på størrelse med et frimerke registrerer forløpende alt bilen foretar seg. Dette skjer i sykluser på fem sekunder. Deretter blir all informasjon slettet – med mindre systemet registrerer unormale manøvre fra bilen.

Sikreste stedet

Da sparer boksen på all den informasjonen som kommer fra bilens ulike sensorer i sekundene før, under, og etter manøveren. 

Som hastighet, om sjåføren har bremset, eventuelt hatt foten på gassen, utslaget på rattet, bilbeltebruken, lysbruk og hvilke assistansesystemer som har vært aktivert.

Minnebrikken ligger i en boks på rundt 10 x 10 x 5 centimeter. Denne er vanligvis plassert på det minst kollisjonsutsatte stedet i bilen – under midtkonsollen. Og – som du ser – den er ikke svart. Heller ikke knall oransje, som på flyene.

Anonymisert

Bruken av EDR er underlagt kravene til personvern. Det må en rettslig kjennelse til før dataene fra den «svarte boksen» kan hentes ut av for eksempel politi eller forsikringsselskap. Informasjonen er anonymisert. Det vil si at data bare identifiserer bilmerket, modellen og sikkerhetssystemene som er montert. EDR er ikke knyttet til registreringsnummeret eller bilens eier.

Mange biler har hatt dette systemet i mange år. Volvo og Saab har hatt det helt siden 90-tallet.

– I USA har det ikke vært levert en bil de siste 15 årene uten dette. Det nye for oss er at det blir påbudt i alle nye biler, sier Simen Huse, daglig leder i Simco, til Motor.

Mye feilinformasjon

Det Sarpsborg-baserte firmaet har jobbet med bilelektronikk i snart 35 år, og har siden 2010 laget rapporter basert på den «svarte boksen» til politi, vegvesen, havarikommisjon, samt både forsikringsselskaper og advokater som har hatt interesse av hendelsesforløpet ved en ulykke.

– Det er jo ingen «svart boks», men alle kjenner begrepet. Og det er viktig at folk forstår at det fungerer på samme måte, altså til å kartlegge årsaken til større ulykker. Det er del feilinformasjon rundt dette, sier Huse.