FULL FART: Den norske MG-importøren registrerer opp et rekordhøyt antall med MG4 i juni, og det er det en grunn til.

Bruker et triks:

– MG utnytter muligheten på en smart måte

Det kinesiske bilmerket MG er på vei mot en rekordmåned med nybilregistreringer, og det gjøres ved å utnytte en spesiell situasjon.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er ikke en ny tilstand de har fått rett i fanget. Det MG gjør, er å utnytte en mulighet på en smart måte, sier Per Morten Merg, daglig leder i Bilbransje24.

Merg snakker om MG voldsomme vekst i juni, der de har registrert så mange biler at merket er topp-3 på Opplysningsrådet for veitrafikken sin statistikk, og ikke langt bak Tesla.

7. juli trer nye EU- og EØS-regler for typegodkjenning i kraft. Disse reglene sier at biler som skal nyregistreres, blant annet må være utstyrt med EDR, også kjent som en «sort boks». 

Det MG gjør nå, er at importøren og forhandlerne er i gang med å registrere opp et stort antall biler før dette, som ikke har de nødvendige tingene på plass for å være typegodkjent etter fristen. 

Masse biler

– Poenget vårt er å ha en masse biler tilgjengelig. Og det er en kombinasjon av biler som går til kunder og biler som vi har registrert opp, sier Jan-Kåre Holmedal, administrerende direktør for MG-importøren Norwegian Mobility Group.

Senere i år vil det komme utgaver av blant annet MG4 som tilfredsstiller de nye kravene, men Holmedal påpeker at disse bilene blir dyrere, blant annet på grunn av teknologien typegodkjenningen krever.

PALLPLASS: For øyeblikket er MG4 den nest mest registrerte nybilen i Norge i juni, og MG de tredje største merket, ifølge statistikken til OFV

Merg sier de ikke har klart å se at noen andre bilmerker eller importører har valgt en lik strategi. 

Trolig henger dette sammen med at de aller fleste biler som selges nye i Norge i dag, allerede har utstyr som er tilpasset de nye kravene. Det er nemlig vært påkrevd på alle nye modeller som har blitt lansert siden 2022, og svært mange av nybilene, i all hovedsak elbiler, er nye modeller. 

– Det er ikke spor av at andre bruker denne strategien, i hvert fall ikke i samme skala. Jeg tipper at MG i Norge har sett en mulighet og bedt om et stort antall biler fra fabrikken. MG sentralt ønsker uansett å kvitte seg med bilene, da de ikke klarer typegodkjenningen, og den norske importøren har fått en god pris.

Øyvind Rognlien Skovli, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt hos Harald A. Møller, som importerer Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen, sier det ikke er noen av deres modeller der typegodkjenningen er en «issue.»

Kan skape problemer

Om det vil skape problemer for MG-salget senere i år, mener Merg avhenger av om de oppgraderte versjonene klarer å forsvare en høyere pris, ved at de oppleves som dyrere biler. 

BYGGER VOLUM: Per Morten Merg i Bilbransje24 mener MG har funnet en smart metode å bygge volum på.

– Samtidig trekker nok MG med dette mange kunder som egentlig er i bruktmarkedet, og det er mulig de kan se på dagens salg som en form for mersalg. Og dette er jo biler som vil være blant oss i kanskje 15 til 20 år.

Det vil i så fall bety at MG klarer å bygge et skikkelig volum. Som gjør at hele MG-apparatet, med service og verksteder, har noe å gjøre i mange år.

– Ingen andre nye merker, bortsett fra Tesla, har klart å bygge opp et volum det går an å leve av. Og det er gjerne slik at har du volum, får du mer volum, sier Merg.

Bestenoteringen til nå for MG var i desember 2022, med 1067 biler.

– Jeg blir ikke overrasket hvis dette tallet er doblet i juni, sier Merg.