Lørdag: lukket
arrangement på Villa d’Este for media og gjester
Søndag: åpent
for publikum i naboparken Villa Erba
Hovedsponsor:
BMW-konsernet
Snobbete
folk?
De kan være god underholdning.
Fjollete, pompøse navn på arrangementer?
Det kan også være gøy, og italienerne er ræsere i så måte.
Betegnelsen
Concorso d'Eleganza Villa d'Este fokuserer på eleganse i bildesign – og får
drevne festløver til å lukte gratis hvitvin og kaker – allerede før flyet tar
av fra Gardermoen.
Automobile Club di Como startet moroa i 1929, og
stevnet har – tross enkelte lengre avbrekk – opparbeidet seg en solid status
blant lignende feiringer av bilklassikere.
I kriminelt
vakre Cernobbia, fire mil nord for Milano, har en kresen jury håndplukket
historiske kjøretøy i multimillionklassen.
Kriteriene lyder – her forsøkt
oversatt til normal norsk: egenartet design, forståelse for originaldelers
verdi og omsorgsfull restaurering – det siste som om det gjaldt berømte
museumsmalerier.
Når
lakkskoene er solid plantet på Villa d'Estes perfekt kortklippede plen, gir
utsikten til Comosjøen en passe pretensiøs, pyntet ramme rundt et femtitalls
historiske biler.
Spenningens
stiger mens publikum eter, drikker og skravler, og jurymedlemmene stemmer for
harde livet. Hovedsponsor BMW Group får
også markert seg ved å kåre «showets beste».
Annonse
Ingen selvfølge
Inngangsbillett til arrangementets lukkede del er ingen
selvfølge, ei heller at arrangementet faktisk skjer. For mens folk flest i 2024
er mest oppslukt av pris, rekkevidde og bagasjeplass, flokkes folk her rundt ytterst
unyttige antikviteter.
Fortiden viser at stemmingen har svingt i takt med
samfunnsutviklingen: Fra 1934 og videre bød Villa d’Este i tillegg på et
moteshow – med modeller og klær fra Milanos motehus.
I september 1940 hadde Italia vært i krigsmodus i tre
måneder, og produksjonen av sivilbiler ble stoppet i samme veiv som
jålearrangementer som Villa d’Este.
Gravlagt
I 1949 gikk Concorso d’Eleganza Villa d’Este av stabelen for
siste gang i sin opprinnelige form – og så ble hele greia gravlagt og glemt i
nær 40 år.
I 1986 ivret
den italienske designeren Tito Anselmi for å gjenopplive Concorso, og fikk fylt
Villa d’Este-hagen med en rekke kjøretøy.
Tre nye startforsøk fulgte i årene
1995 til 1997 – men først i 1999 fikk arrangement et løpende samarbeid med
BMW-konsernet, inkludert merkene MINI og Rolls-Royce.
BMW har forresten
gjort det til en tradisjon å overrekke den gjeveste pokalen til en doning med
en annen logo en deres egne.
Kjernen ved
denne festen har alltid vært karosserimakerne – håndverkerne som tilbød
spesialbygg – ofte basert på understell og drivverk fra de store
fabrikkene. Milano og Torino-områdene
har hatt hundrevis av dem, hvor hver bil ble unik på sin måte.
Villa d’Este
har også vært en utilslørt feiring av de mikroskopiske produsentene, de som var
– og er – avhengige av mye publisitet for å overleve.
Et av mange eksempler er Cisitalia
Berlinetta (1947-1952) – skapningen som fortsatt er symbolet på designhusets Pininfarinas
forutseende stilsikkerhet.
I 2002 ble
også en egen pris for nyere konseptbiler og prototyper inkludert, for å
flankere klassikerne.
Enkelte ser kanskje fortsatt på Villa d’Este og lignende treff
som jålete stevner for overfladiske folk – mens andre forstår feiringen av individualisme.
En form for individualisme som faktisk er egenartet og ikke en forbasket trend.
Når de fleste av oss kjører stadig mer like biler – gir slike alternative party
mer trøst og håp enn noensinne.