NESTE FRA JAGUAR: Konseptmodellen Type 00 ble vist i Miami i natt.

Type 00 er luksus på sitt særeste:

Her er Jaguars rådyre pausefisk

Det beste med konseptversjoner av nye bilmodeller er at de oftest aldri blir realisert. Nattens Jaguar-lansering føyer seg inn i denne rekken som høyttenkning av aller første klasse.

Publisert Sist oppdatert

GAYDON (Motor): Under et arrangement på Miami Art Week i natt kom bilhistoriens dyreste pausefisk omsider til overflaten.

Type 00 er konseptmodellen Jaguar viser frem etter at de har stanset all produksjon (unntatt noe F-Pace-aktivitet) i påvente av sin totalomlegging til en helelektrisk portefølje fra 2026.

Hvis denne modellen er hva Jaguar mener kreves for å gjøre verden oppmerksom på at de legger alle sjetongene på ̣«elektrisk», så vil de trolig lykkes. Dette blir en snakkis.

Hvis du tenker at denne vogna fra Miami er bilen som vil innfri dine aller villeste bildrømmer, så blir du trolig skuffet. For dette blir aldri en realitet.

Det er ikke oppgaven for konseptmodeller av denne typen.

Her er bilder av Type 00 i henholdsvis Miami Pink og London Blue:

Endelig i 2025

Og i dét perspektivet kan dette være en bil å like:

  • Jaguar skal flytte sin merkevare og sine biler opp et knepp eller to i pris og prestisje – fra premium til luksus. De skal selge lite og koste mye.

  • Jaguar skal være elektrisk, uavhengig av det siste årets utflatning i det europeiske elbilsalget.

Markeringen av disse to begivenhetene skjer med en tydelighet og en selvsikkerhet som er nesten like besnærende som den er jålete.

En endelig versjon skal presenteres senhøsten 2025.

Har du lest disse sakene fra Motor?

23-toms hjul

Priser og detaljer er langt unna, men Jaguar slipper såpass om bilenes kapasitet at de går klar av snakk om dusinvare.

Første modell ut er en 4-dørs GT, på staute 23-tommers hjul og med anslagsvis 770 km rekkevidde. Den skal kunne hurtiglade for 320 km kjøring på 15 minutter.

Og, ja: Den vil ha likhetstrekk med konseptmodellen.

I eksteriøret viser Jaguar en modell med et langstrukket panser bak en front dominert av et av deres nye designkjennemerker: En diger rektangulær, stripete flate hvor logo (eller jaguaren) troner i midten.

Samme flate går igjen flere steder – både i enden av panseret, på taket og i hekken.

Kameraer er lagt inn i to små gullfargede luker under A-stolpen som åpnes på gløtt når bilen er i fart. Når bilene står parkert, ser de ut som pynt, men som ladeporten og luftekanalene i fronten er de skjult til de behøves.

Bil med ryggrad

Inne har konseptmodellen bare to seter, så her er bilen i enda større grad bare et hint om hvilken retning man går i. Minimalismen rår, for å si det pent.

Type 00 i dagens form har to nedfellbare skjermer foran de to forsetene, seter som står på kalkstein-pyntede (travertin) fundamenter, og en 3,2 meter lang messingbeslått bjelke (Jaguar kaller det «ryggrad») mellom setene fra frontvindu og helt bak i kupéen. Funksjonaliteten er et mysterium.

Men det er kanskje likevel lettere å tenke seg en nytte av denne bjelken, enn det er av prismet som Jaguar har valgt å introdusere. 

Bak det som ved første øyekast ser ut som en ladeluke ved venstre forskjerm, er det et stort rom som huser en prismeformet boks. Inne i boksen ligger det tre brikker på størrelse med røslige minnepinner, som man kan ta ut av boksen og plasseres i en glippe under bjelken i kupeen.

De tre brikkene sørger for ulike lukt-, lys- og lydstemninger i bilen. Jaguar kaller brikkene for totemer.

I andre biler får du tilsvarende funksjoner ved å trykke på en skjerm. Under presentasjonen av bilen ved Jaguar-hovedkvarteret for noen uker siden, lot det seg ikke gjøre å få noen fornuftig forklaring på hvordan og hvorfor dette prismet skal gjøre nytte.

«Målet med denne funksjonen er at passasjerene skal engasjere seg i kjøretøyet og utvide konseptet med tilpasning og personalisering», opplyser Jaguar.

Art deco

Jaguars nye biler er art deco-inspirert i det ytre. Denne kunstretningen var kjennetegnet ved glamour og ofte utradisjonell miks av materialer, prinsipper som Jaguar holder høyt i sin Type 00.

Fargevalget på de to modellene som ble vist i Miami, var et nikk til denne forbindelsen mellom kunstsofistikert fiff i Florida og biltradisjon på sitt mest britiske: Miami Pink og London Blue.

Både inne og ute gjelder prinsippet om at det du trenger, bare er synlig når du behøver det.

Skjermene felles ned når du ikke behøver dem, oppbevarings­rom åpnes med stemmestyring, og det tradisjonelle bakspeilet er byttet ut med en kamera­visning (som forøvrig har fungert første­klasses på modeller fra søstermerkene Range Rover, Discovery og Defender i mange år allerede).

– Vi mener teknologi bør forbedre den moderne luksusopplevelsen, ikke dominere arkitekturen, sier Tom Holden, som har vært ansvarlig for interiørdesignet.

Hva det til slutt ender med, er ikke så lett å si – annet enn det blir dyre biler. Jaguar-representanter antyder en dobling av prisnivået fra dagens portefølje.

PS: I første omgang kommer tre biler: Grand Tourer-modellen som konseptmodellen slekter på, en 3-raders SUV og en gedigen limousin i sedanformat.