LULEÅ (Motor): Motor dro til Nord-Sverige for å finne ut om Volvos nye EX30 fester grepet på glatte vinterveier. Og om sikkerhetssystemene er tilpasset nordiske kjøreforhold.
Volvo ruller i disse dager ut nykommeren EX30, som ser ut til å bli en storselger i Norge. Mange har allerede bestilt bilen usett og uprøvd. Volvo har et sterkt varemerke og en ganske lojal kundegruppe i Norge.
Når startprisen for EX30 i tillegg ligger på rundt 325.000 kroner, forstår vi at den kommer til å bli populær.
Lanseringen av EX30 er stor og viktig for Volvo. Derfor har selskapet invitert pressefolk fra hele verden til det de kaller «The Big Winter Drive».
Her kan journalister teste ut bilene og få svar på spørsmål fra Volvos eksperter og utviklerteam.
Og vårt spørsmål til ekspertene var tydelig:
– Er de automatiske kjøreassistentsystemene tilpasset våre kjøreforhold med snø og is, eller er de like generiske som på alle andre kinesiske biler?
Kenneth Ekström som er ansvarlig ingeniør for kjøreegenskapene til EX30 svarer dette:
Annonse
Tilpasses Norden
– Jeg kan ikke kommentere andre bilmerkers systemer, men vi i Volvo bruker alt vi har av ekspertise og kunnskap om nordiske kjøreforhold til å lage styringssystemene best mulig. Vi tester bilene her i Sverige og gjør justeringer som stadig forbedrer kjøreegenskapene. Vår filosofi er å lage en bil som kjører best mulig uten de automatiske systemene. Så kan vi legge til god styringshjelp på en allerede velfungerende bil.
Elgtest på is
På isbanen fungerer ABS-bremsene, one-pedal-drive og ESC-systemet veldig bra. Bilen henter seg fint inn når grepet slipper. Vi kjørte både rundbane, slalåm og elgtest.
På såpeglatt føre klarte den lille bilen seg fint gjennom elgtesten i 60 km/t. ABS-bremsene og ESC (Electronic Stability Control) – antispinn på norsk – hjalp oss forbi elgen uten å havne i grøfta.
ESC – antispinn – er en samling av systemer som jobber sammen for å rette opp bilen når dekkene slipper på glatt underlag. Motorkraften reduseres automatisk, og systemet legger forskjellig bremsetrykk på hjulene for å hente inn skrensen.
Annonse
Slå av antispinn
Disse systemene har vært å finne i biler siden slutten av 90-tallet, men utvikles stadig og fungerer nå som en integrert del av kjøreopplevelsen.
Vi fikk teste bilen både med og uten systemene koblet inn, og vi merket raskt forskjellen. Volvo lar deg ikke skru av systemene fullstendig, men de har en funksjon som tillater mer skrens og hjulspinn. På isbanen var det kanskje morsommere å kjøre med systemet av, men det er ingen tvil om at bilen er tryggere på glatt føre med aktive systemer.
Det er også nyttig å kunne skru av antispinn hvis du skal opp den bratte og glatte hytteveien og må holde farten oppe.
Trygg og morsom
Vi testet også ut Volvos selvstyringsassistent, som bruker veimerkingen til å holde bilen sentralt i kjørebanen. Her er det mange biler som har ganske aggressive systemer som gir så store korrigeringer at det kan føles utrygt på glatte veier.
Etter å ha kjørt med dette systemet i to dager, er vår erfaring at det fungerer bra så lenge veimerkingen er tydelig. Justeringene er små og forsiktige uten kraftige utslag.
Etter å ha prøvekjørt bilen i to dager på fine vinterveier, motorveier, grusveier og såpeglatte isbaner, kan vi slå fast at Volvo har lyktes med å lage en vinterbil som skal føles både trygg og morsom å kjøre.